Cyan Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 (edited) Hej, Jag har problem med latency, när jag använder min Monomachine (hårdvaru-synt) tillsammans med Cubase. Synten ligger ungefär 1/128-del efter VSTsyntar och annat som jag försöker köra samtidigt i programmet. Det är alltså meningen att synten ska följa Cubase midi-klocka. Om jag manuellt flyttar midi-noterna (som styr Monomachine) tillbaka 1/128-del ungefär, så låter det okej synkat. Har kollat igenom stickyn om Cubase och midi-timing utan att kunna lösa problemet. Hjälp? 🙂 Kan väl kanske vara värt att nämna att jag använder Cubase SX3, med ljudkortet ESI Juli@. Edited April 25, 2006 by Cyan
hegobald Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 Hallå där 1/128 del.. Vad gnäller du för egentligen.. Vet du var det mostvarar i meter eller i millisekunder (storlek på rum) ? MIDI är inte naturligt så tight som en 1/128 del.. Men läs gärna lite mer på http://www.midi.org/
Cyan Posted April 26, 2006 Author Posted April 26, 2006 Hmm, räknade fel ser jag, 1/64 dels latency ska det vara. Låten går i 120 bpm, så det blir ungefär 31ms. Jag upptäckte det när jag gjorde en trumloop, och använde en syntvirvel (från hårdvarusynten) tillsammans med andra trummor i Cubase. Vilket var klart hörbart och störande. Virveln synkade alltså inte riktigt till det övriga beatet. ;o
Guest tsmalmbe Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 lägg -31ms predelay på midispåret? nånting sånt torde finnas. brukar slåss med liknande problem ibland.
Recommended Posts