Jump to content
Annons

Går det inte lite för långt?!?!?


L.C

Recommended Posts

Tyvärr, jag lutar åt det. L.C. var mycket tydlig i sitt första inlägg. Läs det och ta diskussionen därifrån annars låses tråden.

Andra ämnen hör hemma i andra trådar som ska handla om det.

Samtidigt måste man ju inse följande:

Man kan ju inte diskutera hur man ska få bruna bönor att inte vara äckliga - utan att faktiskt diskutera HUR dom smakar samtidigt?

Och de enda inläggen från trådstartaren har varit tillsägelser om att hålla sig till tråden... 😆

Varför starta en diskussion, om man inte vill diskutera???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 273
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En kompis pratade om några undersökningar som visat att de skivor som piratkopierats mest också har sålt mer. Kan ju posta en källa när han ger mig en, för det låter ju onekligen intressant.

Fast det är väl inte så konstigt...? Varför skulle olika skivor vara populära hos de skivköpande resp de nedladdande lyssnarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är väl inte så konstigt...? Varför skulle olika skivor vara populära hos de skivköpande resp de nedladdande lyssnarna?

Jag skulle aldrig gå och köpa en skiva - om jag laddat ner den redan.

Jag menar - varför? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis pratade om några undersökningar som visat att de skivor som piratkopierats mest också har sålt mer. Kan ju posta en källa när han ger mig en, för det låter ju onekligen intressant.

Fast det är väl inte så konstigt...? Varför skulle olika skivor vara populära hos de skivköpande resp de nedladdande lyssnarna?

Enligt branschen leder ju större piratkopiering till mindre försäljning, men om det är så att de skivor som kopieras mest ändå säljer bra finns det väl inte så mycket att klaga på? Skulle vilja se nån statistik på det hela, det kan ju mycket väl vara så att det inte säljs färre skivor på grund av piratkopiering, utan på grund av att folk har tröttnat på all skit som pumpas ut och därför inte köper den.

Men du har en poäng. Som sagt, jag vill ha en källa men kompisen är offline. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur mycket skivor som säljs, är det väl ändå stöld?

Man kan inte rättfärdiga fildelning/stöld genom att säga att dom säljer så bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss ponera att du släppt en skiva.

du plockar hem -?- en femtiöring per såld skiva, som ska betala din professionella musikkarriär.

Hur hade du reagerat om hälften av allas kopior av din skiva var gratis medladdade, utan att du fått ett piss betalt?

Eller tycker du att det är helt rätt att även knalla in på ICA och stoppa en brödlimpa innanför jackan? "Dom säljer så många ändå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag inga planer på att försörja mig enbart på musiken, det känns lite väl orealistiskt att något sånt ska vara möjligt. Så nej, jag skulle inte bli arg om någon laddade ner min skiva, men det är ju bara min åsikt som jag inte tvingar på någon annan.

Att sno bröd på ica tycker jag kan vara befogat i vissa fall, om man till exempel är utfattig och inte har råd. Ett extremfall, men det har ändå inte med saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur mycket skivor som säljs, är det väl ändå stöld?

Man kan inte rättfärdiga fildelning/stöld genom att säga att dom säljer så bra ändå.

Den här tråden handlar återigen inte om ifall det är stöld eller inte utan om vilka åtgärder som är befogade för att stoppa piratkopiering/fildelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur mycket skivor som säljs, är det väl ändå stöld?

Man kan inte rättfärdiga fildelning/stöld genom att säga att dom säljer så bra ändå.

Den här tråden handlar återigen inte om ifall det är stöld eller inte utan om vilka åtgärder som är befogade för att stoppa piratkopiering/fildelning.

Problemet, som flera har försökt påtala, är att det inte går att diskutera straffet för något om man är oense om om det hela faktiskt handlar om något brottsligt eller inte. Kan man inte reda ut det, eller åtminstone debattera det, fastnar diskussionerna i

-Jag tycker inte att man ska ha något straff alls!

-Jag håller inte med dig, klart att man ska ha ett straff, men det får inte inskränka på människors rätt till ett privatliv.

Och sen går det faktiskt inte att komma mycket längre utan att snudda vid det förbjudna ämnet.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur mycket skivor som säljs, är det väl ändå stöld?

Man kan inte rättfärdiga fildelning/stöld genom att säga att dom säljer så bra ändå.

Den här tråden handlar återigen inte om ifall det är stöld eller inte utan om vilka åtgärder som är befogade för att stoppa piratkopiering/fildelning.

Problemet, som flera har försökt påtala, är att det inte går att diskutera straffet för något om man är oense om om det hela faktiskt handlar om något brottsligt eller inte. Kan man inte reda ut det, eller åtminstone debattera det, fastnar diskussionerna i

-Jag tycker inte att man ska ha något straff alls!

-Jag håller inte med dig, klart att man ska ha ett straff, men det får inte inskränka på människors rätt till ett privatliv.

Och sen går det faktiskt inte att komma mycket längre utan att snudda vid det förbjudna ämnet.

straffet har ju ingen betydelse. Det är redan straffbart. Det är förslagen på nya metoder som är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur mycket skivor som säljs, är det väl ändå stöld?

Man kan inte rättfärdiga fildelning/stöld genom att säga att dom säljer så bra ändå.

Den här tråden handlar återigen inte om ifall det är stöld eller inte utan om vilka åtgärder som är befogade för att stoppa piratkopiering/fildelning.

Problemet, som flera har försökt påtala, är att det inte går att diskutera straffet för något om man är oense om om det hela faktiskt handlar om något brottsligt eller inte. Kan man inte reda ut det, eller åtminstone debattera det, fastnar diskussionerna i

-Jag tycker inte att man ska ha något straff alls!

-Jag håller inte med dig, klart att man ska ha ett straff, men det får inte inskränka på människors rätt till ett privatliv.

Och sen går det faktiskt inte att komma mycket längre utan att snudda vid det förbjudna ämnet.

straffet har ju ingen betydelse. Det är redan straffbart. Det är förslagen på nya metoder som är problemet.

Okej, jag uttryckte det klumpigt. Byt ut "straff" i mitt förra inlägg mot "metoder" om det passar bättre. Faktum kvarstår: att diskutera detta är fullständigt poänglöst när hälften anser att det är fel att kopiera, och därför tycker att polisen/företag/whatever ska få ta till diverse metoder för att komma åt piraterna och hälften anser att det bör vara legalt. Det blir som att diskutera vilken sorts kött man ska äta till middag med en vegetarian:

-Jag tycker att vi ska äta fläskkotlett

-Men jag äter ju inte kött...

-Biff Lindström då?

-Men jag äter ju inte kött...

-Hmm, vad sägs om lite köttbullar?

- ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur mycket skivor som säljs, är det väl ändå stöld?

Man kan inte rättfärdiga fildelning/stöld genom att säga att dom säljer så bra ändå.

Den här tråden handlar återigen inte om ifall det är stöld eller inte utan om vilka åtgärder som är befogade för att stoppa piratkopiering/fildelning.

Problemet, som flera har försökt påtala, är att det inte går att diskutera straffet för något om man är oense om om det hela faktiskt handlar om något brottsligt eller inte. Kan man inte reda ut det, eller åtminstone debattera det, fastnar diskussionerna i

-Jag tycker inte att man ska ha något straff alls!

-Jag håller inte med dig, klart att man ska ha ett straff, men det får inte inskränka på människors rätt till ett privatliv.

Och sen går det faktiskt inte att komma mycket längre utan att snudda vid det förbjudna ämnet.

straffet har ju ingen betydelse. Det är redan straffbart. Det är förslagen på nya metoder som är problemet.

Okej, jag uttryckte det klumpigt. Byt ut "straff" i mitt förra inlägg mot "metoder" om det passar bättre. Faktum kvarstår: att diskutera detta är fullständigt poänglöst när hälften anser att det är fel att kopiera, och därför tycker att polisen/företag/whatever ska få ta till diverse metoder för att komma åt piraterna och hälften anser att det bör vara legalt. Det blir som att diskutera vilken sorts kött man ska äta till middag med en vegetarian:

-Jag tycker att vi ska äta fläskkotlett

-Men jag äter ju inte kött...

-Biff Lindström då?

-Men jag äter ju inte kött...

-Hmm, vad sägs om lite köttbullar?

- ...

jag tycker det är fel att piratkopiera, men jag tycker det är mer fel att inskränka medborgares rättigheter och integritet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur mycket skivor som säljs, är det väl ändå stöld?

Man kan inte rättfärdiga fildelning/stöld genom att säga att dom säljer så bra ändå.

Den här tråden handlar återigen inte om ifall det är stöld eller inte utan om vilka åtgärder som är befogade för att stoppa piratkopiering/fildelning.

Problemet, som flera har försökt påtala, är att det inte går att diskutera straffet för något om man är oense om om det hela faktiskt handlar om något brottsligt eller inte. Kan man inte reda ut det, eller åtminstone debattera det, fastnar diskussionerna i

-Jag tycker inte att man ska ha något straff alls!

-Jag håller inte med dig, klart att man ska ha ett straff, men det får inte inskränka på människors rätt till ett privatliv.

Och sen går det faktiskt inte att komma mycket längre utan att snudda vid det förbjudna ämnet.

straffet har ju ingen betydelse. Det är redan straffbart. Det är förslagen på nya metoder som är problemet.

Okej, jag uttryckte det klumpigt. Byt ut "straff" i mitt förra inlägg mot "metoder" om det passar bättre. Faktum kvarstår: att diskutera detta är fullständigt poänglöst när hälften anser att det är fel att kopiera, och därför tycker att polisen/företag/whatever ska få ta till diverse metoder för att komma åt piraterna och hälften anser att det bör vara legalt. Det blir som att diskutera vilken sorts kött man ska äta till middag med en vegetarian:

-Jag tycker att vi ska äta fläskkotlett

-Men jag äter ju inte kött...

-Biff Lindström då?

-Men jag äter ju inte kött...

-Hmm, vad sägs om lite köttbullar?

- ...

jag tycker det är fel att piratkopiera, men jag tycker det är mer fel att inskränka medborgares rättigheter och integritet.

Alla har emellertid inte samma definition av "mer fel" som du, och därför blir diskussionen komplicerad. Jag kvarstår vid att det är väldigt svårt att diskutera ämnet utan att diskutera själva kopieringen. Men fine, jag lägger mig. Gör gärna ett försök. Jag tänker följa debatten då den intresserar mig, men jag känner inte att jag har mycket att säga om ämnet.

Edit: vafalls, jag kan ju inte stava till diskussion.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så somliga tycker det är ok att sno bröd på ICA....sorgligt.

6 spänn för en barkis är ju inte mycket pengar?

I övrigt kan jag hålla med både Mornel och Music Gene - det är en oerhört tuff diskussion, och visst - jag är inte heller helt oskyldig vad det gäller s k fildelning.

Och jag är inte heller speciellt moralisk när det handlar om fildelning eller kopiering.

Men vad jag var ute efter var att: erkänn för fan att det man håller med är stöld!

Men - Music Gene -

Inskränker det på din personliga integritet att du inte får piratkopiera??

Och - egentligen - om jag begår ett brott..Då har i allla fall jag full förståelse för om lagen/polisen ger fullständigt helvete i min /din personliga integritet.

För ärligt talat-hur har vi behandlat upphovsmannen??

edit: dessa jävla stavfel!

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ok, så somliga tycker det är ok att sno bröd på ICA....sorgligt.

6 spänn för en barkis är ju inte mycket pengar?

2. Men - Music Gene -

Inskränker det på din personliga integritet att du inte får piratkopiera??

3. Och - egentligen - om jag begår ett brott..Då har i allla fall jag full förståelse för om lagen/polisen ger fullständigt helvete i min /din personliga integritet.

För ärligt talat-hur har vi behandlat upphovsmannen??

1. Det var du som tog upp det, jag tycker inte att fildelning och stöld kan jämföras på det sättet.

2. Kanske är oförskämt att svara åt någon annan, men det som inskränker på den personliga integriteten är inte att man inte får fildela, utan metoderna polisen logiskt sett måste använda sig av för att se alla brott: nämligen att övervaka precis allt en person gör på internet. Ungefär som om polisen skulle sätta upp en kamera i varje rum i din lägenhet för att se om du inte begår brott där. Även om du inte håller på med olagliga aktiviteter hemma så kanske du gör saker som du inte vill att okända människor ska veta om?

3. Följer du varenda lag som finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden handlar återigen inte om ifall det är stöld eller inte utan om vilka åtgärder som är befogade för att stoppa piratkopiering/fildelning.

Okej, dock vad definieras då som piratkopiering/fildelning?

Innan du besvarar min fråga observera att du är förbjuden att svara ty den här tråden behandlar enbart vilka åtgärder som är befogade

för att stoppa piratkopiering/fildelning!

... Vad nu "piratkopiering" är 😉? Alltså, jag upprepar, denna tråd får enbart behandla vilka åtgärder som är befogade för att stoppa något

som trådskaparen upprepade gånger förbjudit deltagarna att ens få definiera - Monthy Pyton 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla utom drok är väl överens om att fängelsestraff för fildelning inte är rimligt, hur mycket det än hjälper industrin? Om industrins överlevnad hänger på att vi spärrar in folk för småsaker tycker iaf jag att det är dags för industrin att dö och födas på nytt i annan form.

Sen ska det ju tydligen finnas såna som tjänar stora pengar på piratkopiering enligt Bodström, men om man vill ta fast dem får man väl åka till asien eller sydamerika där piratkopierade varor säljs. Vad jag vet finns det ingen i sverige som tjänar miljoner på att göra piratkopior, vore väldigt konstigt isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ok, så somliga tycker det är ok att sno bröd på ICA....sorgligt.

6 spänn för en barkis är ju inte mycket pengar?

2. Men - Music Gene -

Inskränker det på din personliga integritet att du inte får piratkopiera??

3. Och - egentligen - om jag begår ett brott..Då har i allla fall jag full förståelse för om lagen/polisen ger fullständigt helvete i min /din personliga integritet.

För ärligt talat-hur har vi behandlat upphovsmannen??

1. Det var du som tog upp det, jag tycker inte att fildelning och stöld kan jämföras på det sättet.

2. Kanske är oförskämt att svara åt någon annan, men det som inskränker på den personliga integriteten är inte att man inte får fildela, utan metoderna polisen logiskt sett måste använda sig av för att se alla brott: nämligen att övervaka precis allt en person gör på internet. Ungefär som om polisen skulle sätta upp en kamera i varje rum i din lägenhet för att se om du inte begår brott där. Även om du inte håller på med olagliga aktiviteter hemma så kanske du gör saker som du inte vill att okända människor ska veta om?

3. Följer du varenda lag som finns?

japp, så hade jag också svarat på frågan till mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker inte att fildelning och stöld kan jämföras på det sättet.

Jag vet inte om jag förstår vad du menar?

Är det stöld, fastän med en annan betydelse?

Eller är det inte stöld?

Enligt mig så är det stöld, även om det är av ringa betydelse om man jämför med andra brott!

Kostar det hundratals miljoner att tillverka en film så skall försäljningen av denna täcka den kostnaden och om alla/många tankar hem gratis så kommer filmbolaget att konka.

Så i slutänden så finns det ingen som har råd att tillverka film, spel, program, musik etc... åtmistone inte "dyra" sådana, klart att det är roligt med heminspelningar av film, musik etc men jag vill gärna oxå i framtiden ha tillgång till "dyra" produktioner!

Sedan kan jag förstå att om jag köpt en låt så borde jag kunna dela med mig av den till andra argumentet men det är ju inte cdn som jag betalat för utan rättigheten att lyssna på innehållet.

Ibland blir den här lagen rätt konstig tex att om jag äger ett antal musikpluggar och samplinar osv och någon spelar in i min studio med mina lagliga produkter så har egentligen kunden (bandet, artisten) inte rätt att använda dessa utan att själv köpa licensen.

Detta gör ju att det blir meningslöst att locka kunder till sin studio med argumentet att man äger många program.

Det skall tilläggas att ännu (vad jag vet) så har inget pluggföretag brytt sig om sådana här fall, men kan enligt lag tvinga alla som använder deras produkt att betala för sig.

Kan ju bli en dyr historia för ett band som lirar in i en studio och använder pluggarna där om de sedan skulle ha "oturen" att få en megahit och behöva betala för alla pluggar etc..

En annan lite kostig aspekt är att man får betalt för en låt varje gång den spelas/används, jämför med att jag anlitar en rörmokare och tvingas att betala en summa till honom varje gång jag använder toaletten.

Men som upphovsmakare borde man kanske vara glad för det systemet!

Reglerna måste förnyas och anpassas, som det är nu så är det den hederlige som köper som får betala för nåt som många andra plockar hem gratis + att den som köper får oxå brottas med en del korkade kopieringsskydd som den som tankar gratis slipper!

Kanske lösningen är en fast avgift för alla som sedan fördelas till de som det har tankats från (upphovsmännen), ungefär som stim eller radiotjänst?

Link to comment
Dela på andra sajter

index.4.jpg

Ingen fara, jag har inte snott Mona Lisa; detta är bara en digital kopia. 😛

Vad är det för skillnad mellan att inneha en digital kopia av en målning och en digital kopia av en låt? Man kan argumentera att låten återges perfekt i kopian vilket tar bort behovet av orginalet. Men o andra sidan tror jag att vi så småning om kommer komma fram till att orginalet är egentligen framträdandet av musikerna, inte kopian på en CD.

Tekniken gjorde det möjligt att spela in en kopia på ett musikstycke och sälja var kopia för sig och bli rik, men en vidare utveckling av tekniken tycks nu ta bort, eller iaf. försvåra denna möjlighet. Att med våld tvinga kvar denna modell till förmån för musikerna och skivbolagen men till nackdel för resten av befolkningen som tvingas leva i en polisstat känns ganska omotiverat.

Jag babblar, kaffe överdos. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken gjorde det möjligt att spela in en kopia på ett musikstycke och sälja var kopia för sig och bli rik, men en vidare utveckling av tekniken tycks nu ta bort, eller iaf. försvåra denna möjlighet. Att med våld tvinga kvar denna modell till förmån för musikerna och skivbolagen men till nackdel för resten av befolkningen som tvingas leva i en polisstat känns ganska omotiverat.

Jag babblar, kaffe överdos. 😛

Fast visst har du en poäng där...!

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ok, så somliga tycker det är ok att sno bröd på ICA....sorgligt.

6 spänn för en barkis är ju inte mycket pengar?

2. Men - Music Gene -

Inskränker det på din personliga integritet att du inte får piratkopiera??

3. Och - egentligen - om jag begår ett brott..Då har i allla fall jag full förståelse för om lagen/polisen ger fullständigt helvete i min /din personliga integritet.

För ärligt talat-hur har vi behandlat upphovsmannen??

1. Det var du som tog upp det, jag tycker inte att fildelning och stöld kan jämföras på det sättet.

2. Kanske är oförskämt att svara åt någon annan, men det som inskränker på den personliga integriteten är inte att man inte får fildela, utan metoderna polisen logiskt sett måste använda sig av för att se alla brott: nämligen att övervaka precis allt en person gör på internet. Ungefär som om polisen skulle sätta upp en kamera i varje rum i din lägenhet för att se om du inte begår brott där. Även om du inte håller på med olagliga aktiviteter hemma så kanske du gör saker som du inte vill att okända människor ska veta om?

3. Följer du varenda lag som finns?

1 Jag tycker nog att det är jämförbart, eftersom man tillskansar sig en produkt utan att betala för den. Företaget förlorar inkomster som´skulle kunnat användas till produktutveckling, och förmodligen till billigare varor - om alla betalade för sig

2. Håller med

3. Kunde du svarat på själv, om du hade läst mitt inlägg ordentligt. Jag är inte heller helt ren på den fronten 😏 Det jag ville få fram var att man ska vara medveten om - och erkänna, åtminstone för sig själv - att det faktiskt är stöld.

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...

Jag tycker att om man åker fast för fildelning, så borde man inte få ladda ner på en vecka,.  😕

Nä man ska spänna fast personen på en stol och

låta personen få titta på när andra tankar ner i en vecka.🤪😳😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Några spontana kommentarer efter att ha läst igenom hela tråden. (Nästan värd en eloge för det...)

Till att börja med vänder jag mig i huvudsak till Drok:

För det första, vem vill helt avskaffa upphovsrätten? De flesta aktiva förespråkare för fildelning vill omforma upphovsrätten så den bättre passar samhället av idag. Det är dock riktigt att piratpartiet inledningsvis gick ut med att man ville slopa upphovsrätten helt och hållet, en hållning man alltså inte längre står kvar vid.

Och enligt vilka oponionsundersökningar vill majoriteten av svenska folket slopa alla skatter och stänga Sveriges gränser? Låter lite märkligt, med tanke på den regeringsbildning vi har idag. Och inte ens den blåaste moderat jag talat med undgår att förstå nyttan av skatter. Annars finns ju nationaldemokraterna som ett röstbart alternativ, deras ideologi överenstämmer på pricken med en sådan hållning. Om de oponionsundersökningar du tagit del av faktiskt existerar och inte bara är ett utfall av din fantasi och kreativitet (undrar om det isf uppnår verkshöjd? 😄) borde ND röna fantastiska framgångar i år. Lite OT, men jag kunde inte låta det passera, förlåt mig. 🙁

Hursomhaver, redan idag är det en barnlek att kryptera sin hårddisk, och jag garanterar att det krävs metoder hämtade från medeltiden inbegripandes allehanda sataniska påfund påkomna för att åsamka andra människor maximalt lidande för att få tillgång till den lagrade informationen. Utan lösenord vore det ungefär lika lätt att komma åt denna krypterade information som att tömma nilen på vatten med en tesked. Jag erkänner gärna att jag inte besitter tillräcklig kompetens för att förstå hur den teknologin kan användas för att effektivt och säkert kryptera IP-nummer och dataströmmar, men redan idag finns alternativ somfungerar på liknande sätt. Dessa är dock väldigt klumpiga och långsamma, men teknologin går som sagt var framåt.

Så oavsett om det vore Jonas Birgersson, Henrik Pontén eller min mormor som framförde argumentet med Darknet är det i min mening ett rimligt antagande. Sedan råder det väl inga tvivel om vilken agenda Birgersson har och vilka intressen han värnar om.

Så, för att återknyta till trådens huvudsakliga ämne, med allmänt riktade funderingar . Går det att stoppa utvecklingen? Antagligen. Hårdare straff och en upprioritering av immaterialsrättsliga brott borde vara effektivt. Men då räcker det inte att slutanvändaren hotas av böter eller fängelsestraff, då tvingar man bara fram de krypterade alternativen. Hota däremot utvecklare av all programvara av P2P-karaktär med dryga bötesbelopp och kännbara fängelsestraff och totalförbjud användandet av dessa, då börjar vi komma någonvart.

Är detta önskvärt? Får det kosta vad det kosta vill, som någon uttryckt saken? Vilka konsekvenser för den tekniska utveckligen skulle detta få, och hur skulle maktbalansen mellan producent/konsument förskjutas? Vilka dörrar skulle vi öppna, vilka skulle vi stänga?

Ursäkta om jag upprepar sånt som redan sagts, hoppas jag haft nåt att tillföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
De flesta aktiva förespråkare för fildelning vill omforma upphovsrätten så den bättre passar samhället av idag.

Utveckla gärna - det enda jag hört från "aktiva förespråkare" (själv kallar jag dom Den Snikna Generationen) är nämligen jag, jag, jag - man roffar åt sig det man vill ha, utan hänsyn till andra.

Och enligt vilka oponionsundersökningar vill majoriteten av svenska folket slopa alla skatter och stänga Sveriges gränser? Låter lite märkligt, med tanke på den regeringsbildning vi har idag.

Nu är det inte riktigt så enkelt.

Att svara "ja" på frågan om vi har för många invandrare i Sverige, det är inte detsamma som att tycka Nationaldemokraterna borde sitta i riksdagen. Så fungerar inte vi svenskar, med undantag för de mörka åren med Ny Demokrati.

Och vad opinionsundersökningar beträffar - några av oss minns kanske Expressens klassiska löpsedel "KÖR UT DEM!"

Chefredaktören fick avgå för att han satte folkopinionen på löpsedeln. Populism funkar inte i Sverige - skönt, tycker jag!

Som sagt, off topic, men väl värt att fördjupa sig i. 😎

Hota däremot utvecklare av all programvara av P2P-karaktär med dryga bötesbelopp och kännbara fängelsestraff och totalförbjud användandet av dessa, då börjar vi komma någonvart.

Låter inget vidare tycker jag. Tekniken i sig är ju fantastisk, problemet är den bristande respekten för upphovsrätt.

På tal om bristande respekt, Piratpartiets eventuella kappvändning är jag sjukt ointresserad av. Kalle Anka-partiet verkar mer spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...