Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

hur enkelt som helst.....bara slÀnga upp en loop, lÀgga nÄn enformig bas och lÀsa en text lixom.....inga svÄrighet alls......som att lira gura(plonka pÄ nÄgra strÀngar kan ju vilken skitunge som helst) eller trummor(banka i takt liksom.....what's the deal?)

😉😳😉😄😆

Postat

😳

Jag var lite inne pĂ„ att göra en hip-hop lĂ„t nĂ„n gĂ„ng bara för att ha gjort det. DĂ„ skulle jag nog ha försökt mig pĂ„ alla musikstilar (nĂ„ja, kanske inte precis alla dĂ„... 😉 )

Grejen Ă€r den att jag verkligen Ă€r PISSDÅLIG pĂ„ att rappa, sĂ„ om det blir nĂ„n sĂ„n lĂ„t sĂ„ fĂ„r jag ta en polare till hjĂ€lp.

Men annars verkar ju hip-hop vara ganska tacksamt att producera musiken till...ganska basic-grejor för det mesta.

feffe (oregistrerad)
Postat

jag tror att det Àr svÄrt, har gjort en beat sjÀlv, kanske ska slÀnga upp den, det var lite bökigt med tanke pÄ att jag aldrig gjort nÄgon tidigare.. men det blir vÀll vad man gör den till? en del lÄtar Àr ju lite mer Àn Àn loop som man delar upp...

men men 🙂 Ă€r ju kul med musik, det Ă€ rhuvudsaken

Postat (redigerat)
Hur svÄrt kan det vara att göra Hip Hop egentligen? Bas trummor rap? NÄn som testat? Vilka Àr problemen sas?

Det krÀvs först och frÀmst en jÀvla kÀnsla för vad som Àr hiphop och vad som inte Àr hiphop.. bara för att ett breakbeat gÄr i 90 bpm betyder inte det att det Àr "hiphop" och "jÀvligt street" liksom.

Att förolÀmpa en musikstil pga av det lÄter simpelt, Àr inte det en aning ignorant? Urbanmusik Àr precis som alla andra musikstilar uppbyggd av vissa byggstenar som passas ihop för ett ÀndamÄl (klubben, radio, att bara lyssna till) och det Àr inte mindre skill att arra en hiphopbanger Àn att göra hÄrdrock. Thats it.

Redigerat av Mutto
Postat

Om man bara proddar hiphop beats och street sÄ har man vÀl samma problem, eller vardagliga konfrontationer, som vilken annan producent som helst. Samma om man skulle sÀga; att göra en rocklÄt Àr vÀl inte sÄ svÄrt? Klickig kagge, punchig snare, hÄrd bas, elgura, strataljud, marshallstÀrkare.

Hiphop Àr ocksÄ brett. Om det Àr sÄ lÀtt att slÀnga upp lite bas o trummor, varför har ingen för flera Är sedan gjort en "Drop it like its hot?"

Om hiphop Àr sÄ basic varför har dÄ The Roots en av vÀrldens mest aktiva trummisar inom den branschen (?uestLove) med sig?

Om det Àr sÄ lÀtt? Varför har ni inte gjort en hiphop-balja och öser in miljoner pÄ den?

DÀrför vilken musik man Àn jobbar med sÄ krÀvs det en dedikerad kÀnsla. Precis som Mutto sÀger.

The complexity is in the simplicity!

Postat (redigerat)
O

Om hiphop Àr sÄ basic varför har dÄ The Roots en av vÀrldens mest aktiva trummisar inom den branschen (?uestLove) med sig?

Om det Àr sÄ lÀtt? Varför har ni inte gjort en hiphop-balja och öser in miljoner pÄ den?

*suck*

SÄ jÀkla trist nÀr folk inte fattar ironi och sarkasm. Eller Ànnu vÀrre, nÀr dom fattar det men tar det pÄ allvar...

Redigerat av binary78
Postat

kan vara lite givande lÀsning....sÄdÀr en mÄndagseftermiddag...

saxat frÄn susning.nu

Ironi Àr en metod som anvÀndes av Sokrates under filosofiska diskussioner. Den gick ut pÄ att i en dispyt lÄtsas anluta sig till den avvikande uppfattningen, men sedan genom olika gisslande frÄgor visa pÄ stÄndpunktens orimlighet.

Ironi Àr att med ord sÀga motsatsen till vad man egentligen tycker. Det talade sprÄket sÀger motsatsen till det man menar, medan ansikte, miner och kroppssprÄk avspeglar vad man egentligen menar. Douglas Adams hÀvdade att ironi Àr intelligenta mÀnniskors möjlighet att göra en viktig poÀng samtidigt som man har lite kul. Barn har dÀremot svÄrt för de [dubbla budskap]? som ironin innebÀr.

I modern betydelse Àr ironi en beteckning pÄ att man lÄtsas spela med i en viss Äsikt som man tycker Àr löjlig, att man pÄ ett överdrivet sÀtt anvÀnder manér som Àr betecknande för en annan person eller grupp, vars hÄllning i nÄgon frÄga eller liknande man inte delar.

Postat (redigerat)

Jag raderar inlÀgget, eftersom jag vet vilka konsekvenser det kommer fÄ...

Redigerat av binary78
Postat
Ironi Àr en metod som anvÀndes av Sokrates under filosofiska diskussioner. Den gick ut pÄ att i en dispyt lÄtsas anluta sig till den avvikande uppfattningen, men sedan genom olika gisslande frÄgor visa pÄ stÄndpunktens orimlighet.

Ironi Àr att med ord sÀga motsatsen till vad man egentligen tycker. Det talade sprÄket sÀger motsatsen till det man menar, medan ansikte, miner och kroppssprÄk avspeglar vad man egentligen menar. Douglas Adams hÀvdade att ironi Àr intelligenta mÀnniskors möjlighet att göra en viktig poÀng samtidigt som man har lite kul. Barn har dÀremot svÄrt för de [dubbla budskap]? som ironin innebÀr.

Lagg. AlltsÄ att förstÄ ironin i följande Àr inte svÄrt:

hur enkelt som helst.....bara slÀnga upp en loop, lÀgga nÄn enformig bas och lÀsa en text lixom.....inga svÄrighet alls......som att lira gura(plonka pÄ nÄgra strÀngar kan ju vilken skitunge som helst) eller trummor(banka i takt liksom.....what's the deal?)

Men ironin i följande var minst sagt "otydlig":

Men annars verkar ju hip-hop vara ganska tacksamt att producera musiken till...ganska basic-grejor för det mesta.

Tro inte att vi Àr dumma i huvet, snÀlla.

Postat (redigerat)
Tro inte att vi Àr dumma i huvet, snÀlla.

Oj vad taskig jag var som rÄkade hÀva ur mig nÄt sÄ otroligt dumt att det mesta inom hip-hop Àr basic. FörlÄt store mÀstare :rolleyes:

Faktum kvarstÄr ÀndÄ att inom mÄnga hip-hop lÄtar har man inte sÄngmelodier att tÀnka pÄ, vilket gör det bra mycket enklare att sÀtta ihop ackord.

Har jag nÄnsin pÄstÄtt att hip-hopare Àr dumma? Endast sÄna uttalanden frÄn dig fÄr mig att betvivla din, och bara din, kompetens/intelligens.

Redigerat av binary78
Postat (redigerat)
Ingenting Àr svÄrt att göra. Att göra det bra, Àr en helt annan frÄga.

Precis. Vem som helst kan ju göra ett dÄligt beat och lÀgga dÄlig rap över det och kalla det hiphop, och vem som helst kan ta fyra ackord pÄ en gitarr, sjunga en melodi (hur dÄlig den Àn Àr) och kalla det rock. Men dessa mÀnniskor kommer ju oftast ingen vart.

SjÀlv Àr jag sugen pÄ att producera lite hiphop, har en kompis som har skivspelare och kan anvÀnda dem, och det Àr vÀl det enda som kan tÀnkas vara tekniskt svÄrt att utföra. Programmera trummor och spela synth/sampler gÄr ju alltid. Men det gÀller ju att göra det bra ocksÄ, tvivlar lite pÄ min förmÄga att kunna göra bra hiphop, men jag har ju aldrig försökt... nu blev jag sugen. :rolleyes:

Edit: Givetvis Àr det inte vÀrldens enklaste grej att rappa, men jag pratar bara om att producera sjÀlva musiken. Duktiga mc's finns det gott om i eskilstuna.

Redigerat av surikatmamma
Postat
Oj vad taskig jag var som rÄkade hÀva ur mig nÄt sÄ otroligt dumt att det mesta inom hip-hop Àr basic. FörlÄt store mÀstare 

Faktum kvarstÄr ÀndÄ att inom mÄnga hip-hop lÄtar har man inte sÄngmelodier att tÀnka pÄ, vilket gör det bra mycket enklare att sÀtta ihop ackord.

Har jag nÄnsin pÄstÄtt att hip-hopare Àr dumma? Endast sÄna uttalanden frÄn dig fÄr mig att betvivla din, och bara din, kompetens/intelligens.

Ok kompis, det finns ingen anledning att vara antingen nedlÄtande eller angripa mig personligen. Sluta överreagera. Det Àr bara löjligt. Tror du missuppfattade mitt inlÀgg lite, och jag tror jag förstÄr varför. Menade inte att DU skulle sluta tro att "vi" var dumma i huvet, menade att "vi" inte behöver antingen kommentarer om att inte förstÄ ironi eller en lektion i vad ironi Àr. Jag Àr inte dum liksom.

Skitsamma. Nu slutar vi sabba trĂ„den. Peace & love. đŸ˜±

HÄller dock inte med riktigt om att det inte finns sÄngmelodi att tÀnka pÄ i hiphop.. det Àr dÀr en av de stora svÄrigheterna ligger. Just eftersom att det (ofta) inte finns sÄ mycket instrumental melodi sÄ mÄste du skapa melodin i enbart sÄng.. utan hjÀlp av musiken liksom. SvÄrt att fÄ det levande.

Hiphop innehĂ„ller melodi, det Ă€r inte monotont. Iaf inte sĂ„n hiphop jag lyssnar pĂ„ 😏 ..

btw.. jag Ă€r absolut inte hiphoppare 😆

Postat

Det Àr ju inte hur lÀtt som helst att göra en bra text och kunna framföra den med ett bra flow heller. Det Àr minst lika svÄrt som att göra en melodi, om inte svÄrare.

Lyssna pÄ till exempel MF Doom, GZA, RZA och Aesop Rock. FörestÀll dig att du ska göra det de gör och fÄ det att lÄta bra.

Postat

Det Àr ju inte hur lÀtt som helst att göra en bra text och kunna framföra den med ett bra flow heller. Det Àr minst lika svÄrt som att göra en melodi, om inte svÄrare.

Lyssna pÄ till exempel MF Doom, GZA, RZA och Aesop Rock. FörestÀll dig att du ska göra det de gör och fÄ det att lÄta bra.

Jaja, det som jag menade var (om det nu undgÄtt nÄgon) att producera MUSIKEN till VISSA lÄtar inom hip-hop inte Àr sÀrskilt avancerat. Sen Àr det klart att det finns undantag, det finns det inom alla genrer.

Texten har jag aldrig nÀmnt. Jag kan knappt skriva texter, och dÀr tycker jag inte att hip-hop Àr sÀrskilt enkel alls. Snarare tvÀrt om.

SÄ...som mutto sjÀlv sa: nu slutar vi sabba trÄden.

Postat
SÄ...som mutto sjÀlv sa: nu slutar vi sabba trÄden.

TrÄden sabbas vÀl mer om det inte blir nÄgra diskussioner? SÄ lÀnge ingen börjar med omotiverade personangrepp sÄ gÄr det vÀl bra.

Och angÄende musiken i hiphop sÄ kan det stÀmma att det inte finns melodier i vissa stilar, men iaf jag blir otroligt imponerad över hur vissa anvÀnder sig av samplingar. Ett bra men samtidigt dÄligt exempel Àr nÄn lÄt med Jennifer Lopez dÀr en saxofonsampling (tror det Àr saxofon iaf) gÄr genom hela lÄten, med vissa variationer. I originallÄten spelas dessa grejer bara en vÀldigt kort stund, ett eller tvÄ taktslag, sÄ jag blir impad över att nÄgon klippt ut just de fÄ tonerna och loopat dem till att bÀra en hel lÄt. Att lÄten Àr skitdÄlig Àr en helt annan sak.

Katla (oregistrerad)
Postat

Att göra bra beats krĂ€ver verkligen sin man/kvinna. Jag var med för nĂ„gra Ă„r sedan och gjorde beats till ett lokalt hiphopband i Lund (inga kĂ€ndisar 😆) och det var minst lika jobbigt att fĂ„ till bra som vad som helst i musikvĂ€g. Det Ă€r som blues eller rock, man mĂ„ste verkligen "kĂ€nna" rĂ€tt inom sig för att fixa kĂ€nslan i det hela.

Postat

Att göra halvbra hiphop Àr nog klart enklare Àn att göra halvbra pop! Att göra bra Àr lika svÄrt! Samma sak med elektronisk musik.

Enbart genom att behÀrska teknik kan man dÄ göra halv"bra" grejor medans sÄ fort sÄngmelodier Àr inblandade krÀvs det musikalitet hela vÀgen.

En riktigt skicklig beatmakare/synthprogrammerare/popsnickrare Ă€r exakt samma person fast med lite olika frisyr samt klĂ€desplagg 😆!

Postat

Förresten sÄ Àr ett av mina favoritordsprÄk "för att spela rock krÀvs det att man Àr en bra musiker, för att spela hiphop krÀvs bara en dÄlig uppvÀxt". NÀstan lika bra som "det Àr ju bara att trycka pÄ en knapp", fast med en hÀrligt rasistisk underton.

Postat
men iaf jag blir otroligt imponerad över hur vissa anvÀnder sig av samplingar. Ett bra men samtidigt dÄligt exempel Àr nÄn lÄt med Jennifer Lopez dÀr en saxofonsampling (tror det Àr saxofon iaf) gÄr genom hela lÄten, med vissa variationer. I originallÄten spelas dessa grejer bara en vÀldigt kort stund, ett eller tvÄ taktslag, sÄ jag blir impad över att nÄgon klippt ut just de fÄ tonerna och loopat dem till att bÀra en hel lÄt. Att lÄten Àr skitdÄlig Àr en helt annan sak.

HÄller med. LÄten du tÀnker pÄ Àr Get right med JLO och faboulous.. har inte hört förlagan sÄ jag vet inte hur kort samplingen faktiskt Àr, men jag kan tÀnka mig. Har faktiskt roat mig ganska mycket med att leta upp originalversioner av samplade beats, det Àr helt bisarrt ibland vad dom har plockat ut och gjort en hel lÄt av. Skill!

Kanye West Ă€r ju kĂ€nd för att bara ha samplade beats.. har för mig att typ av 30 spĂ„r pĂ„ hans senare album sĂ„ var melodin i 29 av dom helt uppbyggd av samplingar. OsĂ€ker pĂ„ siffrorna.. men principen stĂ€mmer, jag har kollat efter 🙂.. hĂ€ftigt i sig, men samtidigt lite fegt att inte vĂ„ga göra eget.. det Ă€r dĂ€rför hiphopen stĂ„r still. Vilket Ă€r trist. Hela hiphopscenen har parodierat sig sjĂ€lv ganska lĂ€nge nu genom översamplade beats.

Tror det Ă€r dĂ€rför mĂ„nga producenter gör sĂ„ mycket minimalistiska beats nuförtiden, vilket faktistk Ă€r jĂ€vligt svĂ„rt tro det eller ej. Att sĂ€tta ihop en lĂ„t av enbart fem trumljud, en squarebas och röst Ă€r inte helt lĂ€tt. 🙂

Skulle vara kul om nĂ„n hĂ€r försökte! Har hört en del beats hĂ€r pĂ„ forumet, men minimalistiskt Ă€r det dĂ„ligt av. 🙂

Postat (redigerat)
Förresten sÄ Àr ett av mina favoritordsprÄk "för att spela rock krÀvs det att man Àr en bra musiker, för att spela hiphop krÀvs bara en dÄlig uppvÀxt".

Om det nu inte var sÄ att (i stort sett) samtliga hiphop-artister alla Àr precis samma gamla bortskÀmda medelklassungar som de alltid varit inom pop.

MĂ„ vara med varierande klĂ€dstil, hudfĂ€rg samt frisyr 😏! Rock Ă€r nog betydligt mer underklass Ă€n hiphop.

Redigerat av Hans
Postat

Du kanske skulle ge dig in pÄ rock istÀllet, rÀcker med ett ackord, en vers och refrÀng.

Postat

Du kanske skulle ge dig in pÄ rock istÀllet, rÀcker med ett ackord, en vers och refrÀng.

suck... 🙂

Postat
Om det nu inte var sÄ att (i stort sett) samtliga hiphop-artister alla Àr precis samma gamla bortskÀmda medelklassungar som de alltid varit inom pop.

MĂ„ vara med varierande klĂ€dstil, hudfĂ€rg samt frisyr 🙂! Rock Ă€r nog betydligt mer underklass Ă€n hiphop.

Det dÀr tror jag inte en sekund pÄ tyvÀrr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.