Jump to content
Annons

Kondensatormikrofoner. Elektret eller ej..


c2k6

Recommended Posts

En kondensatormikrofon kan antingen polariseras av fantommatningen eller också är laddningen permanent. Det förstnämnda brukar kallas "true-condenser" eller "externally-biased". Det sistnämnda kallas "elektret" eller "pre-polarized".

Själv förknippar jag elektret med billiga datormickar och försöker därför undvika dessa. Har märkt att mikrofontillverkarna också försöker undvika att tala om ifall deras mikrofon är av typ elektret. Står det bara "kondensator" kan man utgå från att det är elektreter. Är det "äkta" så står det i fetstil...

De första mikrofoner jag köpte (Audio-Technica PRO37R och Thomann SC900) visiade sig vara elektreter. Nu har jag köpt Röde NT1000 och Behringer B-5 som är "äkta" kondesatormikrofoner. Alla funkar bra med lite olika karaktärer. Jag har dock inte testat så noga utan det blir lite slump vilken mick jag råkar använda.

Vad säger nu forumets samlade expertis. Är det någon kvalitetsskillnad på elektreter resp. "äkta"? Skall man använda dem för olika sorters inspelningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Lustigt detta. Jag har mest jobbat med en Sony Kondensatormik (stereomik) och en Sony Elektretmik. Hade den senare inne för en labbtest en gång, eftersom jag tappade den i bordsskivan. Tänkte mäta upp den för att kolla om nåt gått snett. Testaren sa att den var en av de absolut bästa mikar han mätt upp under sitt mångåriga yrkesliv. Frekvenskurvan gick tydligen 40-18000 Hertz +/- 0.5 dB.

Elektret. Duger för mig!

Den andra miken tycker jag låter sämre.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte sämre eller bättre i sig, bara olika. Några exempel på extremt bra småmembrans mickar med olika tekniker:

- kondensator: Schoeps MK2 (kapseln, sätts på en förstärkare CMC6 till exempel).

- electret: DPA 4003, en av världens bästa omni-mickar om du frågar mig.

- radiofrekvens: Sennheiser MKH20. (Innehåller en kondensator, men det är inte laddningen som ändras utan den får styra frekvensen på en oscillator kring 5MHz, kallas därför radiofrekvens).

Sen finns det ju dåliga mickar som är både kondensator och electret.

Lite rätt har du, eftersom världens mest tillverkade mickar kanske inte är världens bästa för inspelningsbruk. Det brukar sitta elektreter i mobiltelefoner nämligen. De görs i enorma serier och kostar lite. Electret har en stor fördel i sådan användning, den kräver inte någon hög matningsspänning. Electret kan också ha rejält mycket högre utsignal än en motsvarande vanlig kondensator och behöver därför mindre förstärkning. Nästan alla myggor nuförtiden är elektreter också -- inte att det låter illa om de där små mickarna som de har runt örat på TV. (DPA 4060 är ett exempel).

För några år sen när det inte fanns så mycket att välja på så var oftast elektret-mickarna inte så roliga medans de riktiga kondingarna var dyra och bra. AKG C-1000 härrör från den tiden, och jämför man den med en Neumann-mick är det kanske inte så svårt att välja. Om man bortser från priset.

Idag finns det dock massor av kinesiska kondensator-mickar som är rätt billiga och rätt dåliga (finns för den delen hyggliga kineser också, även om jag hittills inte stött på någon extremt bra).

Glöm inte heller att det också handlar om vad micken skall användas till och hur den skall påverka ljudet. Micken skall passa ihop med källan och musiken för bästa resultat. Traditionen säger att man skall ha en 1-tums kardioid kondensator på närmickad sång eftersom den färgar ljudet på ett bra sätt.

Men ibland kanske det är en dynamisk mik som passar bäst i stället. Eller för den delen en bandmikrofon. Eller kanske en piezo-elektrisk (bra för munspel till exempel). Eller kanske en elektret. Kolkorns-mickar tror jag dock är ute för evigt. Man skall aldrig säga aldrig dock.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

...Traditionen säger att man skall ha en 1-tums kardioid kondensator på närmickad sång eftersom den färgar ljudet på ett bra sätt...

Gunnar

Om vi tar ditt exempel: Är det någon skillnad på en 1-tums "äkta" kondensator och en 1-tums elektret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...