Jump to content
Annons

Djup och härligt vibbig reggaebas?


Martin

Recommended Posts

Annons

Det knepiga är ju att "family man" i Wailers kör med en vanlig 4-strängad P-bas. Hur dom lyckas skruva till ett sånt fetebassound (över hela registret) är för mig oxå en gåta....

Det mesta av soundet sitter dessutom i fingrarna, och var man slår an strängen...-testa o spela med fingrarna vid stallet och jämför med att spela med tummen typ över 12:e bandet...-eller hur? en enorm skillnad i sound...

Men som sagt, ingen subbas här inte 😉

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade visst skriva P-bas innan...-ska ju förståss vara Jazzbas...

O sen funkar en multibandskompresson bra om du ska fetefeta soundet.

Ett helt galet tips, bara för att skoja till det, om man vill ha sjukt mycket bas är att sätta en gate (typ vst dynamics) på första inserten mellan 50hz till typ 1kz (sätt knappen på "listen") då märker du att allt löjligt mellanregister och diskant tas bort, fortsätt med en kompressor typ hög threshold, ration på 2:1, gaina sen typ 20db.... 😄 obs. dra ner regeln för spåret....

Och i insert 2 slänger du på en multibandskompressor.... o dra upp basen 😄

då blir det överfett...-under förutsättning att du inte har nya, slipade strängar och spelar långt från stallet....

Tjohopp

Redigerat av Baktakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att göra bort mig totalt... det är ju Mr Baktakt som lärt upp mig på basen... Och riktigt fullärd är man ju inte... haha 🙂 Men tankar har man ju om allt, även om jag allt som ofta är ute o seglar...

Tror som sagt att själva basen i sig är ganska viktig... min basrackare har lite dåligt tryck i sig, på tredje strängen.. (har jag hört) Försöker kompensera detta genom att vid inspelning bara spela på de två översta strängarna. Detta gör ju att man får jobba rätt långt på halsen och va rätt snabb... (eller en jäkel på att klippa till det i cubasis) Men öjöjöj, vilken skillnad! Tur man har långa armar... är ju 1 å 90 🙂

Sen vet i fan... det går att höja o sänka frekvenser och lägga på effekter för att få basen att bli djupare än helvetet. Känner dock att det är hela mixen som bestämmer hur mycket basen kommer att låta och hur djup den blir. Kanske är det bara för att man är en kråka på att mixa men det är rätt stor skillnad på hur samma basljud kommer fram när man lägger på andra ljud som krockar och stjäl utrymme.

Själv har jag rätt basrik lyssning i både monitorer och lurar... dettta är ett problem för mig eftersom jag gillar den dånande subbasen... så hemma hos mig låter det så grymt fett men hos poolarn med datahögtalare så hörs det knappt att det är bas på låten... Det beror ju bland annat på att hans högtalare inte spelar de lägsta frekvenserna och att jag dissat strängljudet på basen för att få den än mer subbasig... men detta medför endast som sagt att basen försvinner... så man får inte skruva för mycket heller...

Jaja, de var lite tankar det... O det där med cannabis... det är nog viktigare för producenten som ska lägga en fet dubmix, där störda ljud betyder allt 🙂

respect/

FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att muffla till basen är ju att dubbla den. Först en djuup basig bas i botten och så på med en stunsigare plektrumbas (jo, jag menar plektrum...) på det som lirar exakt samma. Då får man både basdjup och spänst.

Sen låter man en handdämpad plockgura lira samma sak också 😎

Jag har hört extremt lyckade resultat så, men naturligtis inte riktigt fått till det själv.. än 🙂

Men most of all är det ju som Baktakt säger: Det mesta sitter i fingrarna, både när det gäller lira och mixa. Lirade Robbie Shakespear på min Aria-STB och Mikey Chung recorda det i mitt Sonar så skulle det låta tokbra...

Apropå det, finns inte det bästa basreggaeljudet ever på Pablo Moses LP "A Song" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Shaidar (oregistrerad)

Det fetaste ljudet får man såklart genom att kila in några pommes framför stallet som dämpning 😳

Och så gamla, döda, chipssunkiga strängar förståss.

Vårt gamla replokalsbas hade ett ett bra ljud för just reggae- tror det kostade 100:- ner i Polen eller nåt, den var gammal o ful, men lät helt rätt när man skojade till det och körde nån reggaetakt. Det lät "thump" liksom...

Redigerat av Shaidar
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det, finns inte det bästa basreggaeljudet ever på Pablo Moses LP "A Song" ?

Pablo Moses? va e de för nisse? måste kollas upp!

Apropå reggaebas -Världens bästa basgång tycker jag är "Jerusalem" med Alpha blondy...-såååå jävla groovyyy...-för en spattig elektrisk svenne som en annan låter det ju nästan utomjordiskt....

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Satte på "Destination Jamaica" vol 1. Stegade mig fram längs låtarna men det var ganska trista syntabasar... Ända till spår 6 "Behold" med Capleton. En sådan bas är så ljuvlig!! Vad är tricket? Tja, all diskant är ju borta. Ett kraftigt LP-filter vid 200 Hz kanske. Man får väl förmoda att basen är inspelad med en mikrofon placerad nära basreflexporten på en 18" låda. Slipade strängar. En basbroschyr från Fender som jag har liggande på studiotoan påstår att Aston "Familyman" Barret spelar med Fender Stainless 9050 slipade bassträngar. Med så kraftig filterering förmodar jag att basen måste vara distad och komprimerad. Kanske driven av en lagom överstyrd Ampeg rörhäck...

Alltså:

Fender Jazzbass

Fender 9050 strängar

Ampeg rörhäck

Dra bort all diskant

Dra på så det distar

18" låda

Mikrofon i basreflexporten

Spela långt från stallet

Redigerat av c2k6
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett försök att skruva till ett basljud. Vad tycks?

Lyssna här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=371917

jo, där får du ju djupet! Men är den inte lite för snabb för att vara en klassisk reggaeloop, det här är la mer SKA? Eller var går gränsen? Om man skulle lägga baktaktsgura på den här så blir det ju ett jäkla tempo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett försök att skruva till ett basljud. Vad tycks?

Lyssna här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=371917

jo, där får du ju djupet! Men är den inte lite för snabb för att vara en klassisk reggaeloop, det här är la mer SKA? Eller var går gränsen? Om man skulle lägga baktaktsgura på den här så blir det ju ett jäkla tempo...

Det där basljudet funkar, och visst är det en tuff basloop.

Det är trummorna som stressar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett försök att skruva till ett basljud. Vad tycks?

Lyssna här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=371917

jo, där får du ju djupet! Men är den inte lite för snabb för att vara en klassisk reggaeloop, det här är la mer SKA? Eller var går gränsen? Om man skulle lägga baktaktsgura på den här så blir det ju ett jäkla tempo...

Tycker ni alltså att detta blev "rätt" sound? I så fall var det ju simpelt. Jag har ju vare sig slipade strängar eller uppmickad baasrigg.

(Vad gäller snabbheten: Jag försökte göra en loop som liknade Capleton. Modern reggae inspelad 1998. Loopen går i ca 75 bpm så prova och lägg på en så långsam baktaktsgura. Man skall inte luras in i 150 bpm feelingen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

jag brukar både micka och lajna basen och sedan subba till den lajnade signalen helt så den bara har sub. sedan försöka eq:a mer attack i den mickade signalen. sen när jag tycker det låter nice tankar jag över de båda signalerna på min rullbandare ( fostex 16 kanaler ) då på 8 spår var för att få hela bandbredden med bandkomprssion. Och sedan slutigen tanka över det till burken igen. Då jävlar får basen en knuff i attacken och då även med en jäkla sub. tips.

Lyssna gärna på Governor Andy " reggaeprofil " som jag mixat där jag testade den grejen

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar både micka och lajna basen och sedan subba till den lajnade signalen helt så den bara har sub. sedan försöka eq:a mer attack i den mickade signalen. sen när jag tycker det låter nice tankar jag över de båda signalerna på min rullbandare ( fostex 16 kanaler ) då på 8 spår var för att få hela bandbredden med bandkomprssion. Och sedan slutigen tanka över det till burken igen. Då jävlar får basen en knuff i attacken och då även med en jäkla sub. tips.

Lyssna gärna på Governor Andy " reggaeprofil " som jag mixat där jag testade den grejen

Vad menar du med "...subba till den lajnade signalen... "? SKär du bort allt över några hundra Hz? Vilka frekvenser jobbar du med när du eq:ar attack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...