Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

För er som älskar nybörjarfrågor kommer här en till:

Vad använder man de så kallade rattarna på ett midiklaviatur till?

För tillfället känns det som om de mest skulle förvirra

mig om jag köpte ett sådant men kommer jag behöva

dem i framtiden, eller klarar man sig på "naket" midiklaviatur (typ M-audio keystation 49e)?

MVH

Johannes

Annons
Posted (edited)

Så vitt jag vet så handlar det om att du kan koppla rattarna till olika inställningar i datorn - så du t ex kan leka med ett filter, LFO eller så samtidigt som du spelar. Jag äger dock inget sådant klaviatur själv så jag är inte säker.

EDIT: Dvs, du klarar dej förmodligen bra även utan rattar.

Edited by tbruce
Posted

Rattarna kan du använda till att justera parametrar t.ex i dina mjukvarusyntar.. använder du Reason så är det sjukt kul att kunna ratta runt live i stället för att pilla med musen på skärmen.. 😆

Guest tsmalmbe
Posted

Jag har själv en Roland A-70 med lite rattar, lite spakar och 4 pedalingångar. Programmerbar är den dessutom. Vad betyder detta? Jo, att om jag t.ex kör en analogsynth-VST, kan jag programmera mitt midikeyboard att styra resonansfrekevenser eller vad som helst som jag vill greja med i realtid. Mums och nam säger jag till det, eftersom det ger liv i luckan.

Köp du rattar bara, i framtiden uppskattar du dom. Såväl på synth som realistiska nstrument du spelar.

• 2 weeks later...
Guest captain nemo
Posted

Många har även sliders och transportknappar till sequencern.

Kan vara trevligt att ha allt på ett ställe.

//nemo

Posted

I vissa ljudbibliotek använder man just dessa rattar till att komma åt olika varianter av samma instrument. Och som ngn skrev ovan, det är rätt tidsödande att sitta och tanka in ljuden och sedan skriva in modulation och pitch-bend mm Så om det skiljer ngn hundralapp tror jag att det är värt det.

Säg att du ska fixa lite hawaii-gitarr eller ett snyggt vibrato, eller kanske ngn härlig glissando-pryl i Brasset till orkestrering eller så... då är du nöjd över att ha dessa. =)

Posted (edited)

Problemet är löst. Såg att musikaffären här stan ha sänkt priset så att det med rattar nu kostar lika mycket som det utan. Inte så svårt val längre.

Tack för rådgivningen.

MVH

Johannes

Edited by Frizzle6
Posted
Jag har själv en Roland A-70 med lite rattar, lite spakar och 4 pedalingångar. Programmerbar är den dessutom. Vad betyder detta? Jo, att om jag t.ex kör en analogsynth-VST, kan jag programmera mitt midikeyboard att styra resonansfrekevenser eller vad som helst som jag vill greja med i realtid. Mums och nam säger jag till det, eftersom det ger liv i luckan.

Köp du rattar bara, i framtiden uppskattar du dom. Såväl på synth som realistiska nstrument du spelar.

Hur gör man? Har ett M-AUDIO Midiman med 8 knappar och 8 skjutreglar och en midiselect knapp och en data entry skjutregel. Kör FM7 och Absynth. :rolleyes: