Jump to content
Annons

Billig väggdämpning


h3msk (oregistrerad)

Recommended Posts

h3msk (oregistrerad)

Någon som har några bra tips vad man kan sätta upp på väggarna?

Helst ganska billigt... och hur mycket man behöver dämpa.

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En hel del information om var du monterar dämpmaterial etc hittar du t ex här: http://www.auralex.com .

Beroende på rummet, behöver du kanske blanda absorbenter och diffusorer - och det är inte alltid så lätt att avgöra hur man ska göra.

Billigt och bra. Det gamla vanliga dilemmat... 🙂

En modell är att hänga upp kraftiga draperier längs väggarna. Är de för tunna, så absorberar de inte särskilt mycket.

Det bästa är riktiga akustikplattor, men de är tyvärr ganska dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äggkartonger är bland det sämsta man kan använda. Det fungerar halvbra som diffusorer, men de absorberar väldigt lite och väldigt ojämnt, så de orsakar det där typiska replokals-soundet som ingen vill ha... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Budgetalternativ till diffusorer och absorbenter skulle vara att köpa bäddmadrasser som är utformade ungefär som äggkartonger på Jysk. Kostar ca 200 kr/ 1x1,8 m.

Dom är inte världsklass men fungerar väldigt bra med tanke på vilka pengar man lägger. Vill man vara jävlig nog att bygga bas-absorbenter kan man lätt plocka hem ritningar på patent och bygga därefter.

Tips är att hänga upp ca 2x2 m 'bäddmadrass' ovanför lyssnings positionen - tar bort nästan skrämmande mycke reflektioner.

Mvh

Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Läste i en bok för länge sedan om att man kunde spänna upp linor i höjd med taklisten och hänga upp absorberande material, typ mattor, i vågor över hela taket. Väggarna bör vara täckta till hälften av absorberande material typ textilier för att dämpa högre frekvenser. För att komma åt de lägre frekvenserna bör man klä ungefär halva väggen med någon typ av panel, och lämna några centimeter spalt mellan panelen och själva väggen.

Sedan kan man tillverka enkla instrumentbås för t.ex trummorna genom att bygga ramar som man fyller med isolering typ gullfiber och täcker för med något tyg så det inte dammar.

Vidare är det tydligen viktigt när man bygger typ ovannämda bås men också väggarna i själva studion, att väggarna inbördes inte är helt i kvadrat, Det bör skilja någon/några centimeter i lutning i väggens längdriktning för att undvika "stående vågor".

Jag har tyvärr inte bokens titel i huvudet, men jag kan forska lite om du är intresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som många kanske inte tänker på, är att en högtalare är i princip rundstrålande - och därför bör man sätta upp någon form av absorbent på väggen bakom högtalaren för att undvika reflexer därifrån.

Ta en spegel och sitt på platsen där du mixar. Flytta runt spegeln längs väggar och tak runt om i rummet. På alla ställen där du ser högtalarna i spegeln bör du sätta absorbenter. Spegeln behöver du förstås hjälp med - men i värsta fall får du försöka föreställa dig hur det skulle ha reflekterats... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 De e ju givet, men troligen helt sant - kanske inte många som tänker på detta...

Minst lika viktigt är att tänka på att högtalaren i sig sprider resonanser via kabinettet så använd dämpfötter mellan högtalare och stativ, och gärna sandfyllda stativ på spikes för att inte föra över resonanser till golv eller dylikt. Även viktigt att inte placera monitorerna för nära vägg bakom eller vid sidan - gärna 50 cm eller längre (om möjligt) från väggarna. Detta förutsatt att man vill ha så ofärgat ljud som möjligt.

Själv är jag bas-buse med halvtaskiga hi-fi monitorer och behöver lite mer djup för att kunna mixa rätt och har därmed placerat monitorerna ganska nära bakomvarande vägg. Har även dämpat väggen bakom monitorerna samt den vägg som monitorerna spelar mot.

Mvh

Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Vad mycket det är jag inte vet om bra lyssnings miljö för studios... Glad att jag huvudsakligen använder lurar för mitt högtalarsystem är inte världens bästa, och förmodigen placerat kass i mitt 14kvm rum... heh... 😳
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Alla studiointresserade!

Sitter själv i samma situation som en del av er andra här.... håller på o bygger min första hemstudio... har letat på nätet om dämpning med mera o hittat ett bra forum på www.recording.org

Kolla även deras sida www.recording.org/users/acoustics

där står det mesta man behöver veta om dämpning med mera o en hel del billiga tips på diffusers, absorbers, bass traps mm.

Från det ena till det andra... är det några av er här som bygger egen studioutrustning typ compressorer, mic pres, eq mm? Jag har själv byggd 3 ssl kompressorer, 2 calrec eq, 1 urei 1176 compressor o det verkar att få dessa att fungera riktigt bra men det kunde vara bra att dela erfarenheter mm med andra o då gärna i sverige. Har hittills gjort detta internationellt på nätet via "group diy" o det har fungerat bra men det är ju alltid enklare om man kan få kontakt med nån på hemmaplan liksom så om det är nån som är intresserad så hör gärna av er.

Mvh Magnus

magnus@coolcovers.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som många kanske inte tänker på, är att en högtalare är i princip rundstrålande - och därför bör man sätta upp någon form av absorbent på väggen bakom högtalaren för att undvika reflexer därifrån.

Sant. Men det är långt ifrån hela frekvensspektrat som reflekteras bakåt. Däremot mycket bas och low mid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde så att vi ringde upp en fabrik, och lyckades därför få tag på samma dämpare som dom t.ex säljer på Jam i Gbg, för ett väldigt bra pris! Det rekommenderas därför att man ringer runt direkt till tillverkarna och frågar runt lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Låter klart intressant. Akustik är jättejobbigt område så leta gärna reda på titeln.

Jag skall plöja igenom minnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

h3msk (oregistrerad)

Tack för alla tips och rekommendationer!

Det är mycket att tänka på som nybörjare....

typ diffusers, absorbers, bass traps ... osv osv..

Skall inte bygga förrens tills sommaren så man hinner nog lära sig lite

om det.

Ingen som bor i stockholm som man kan göra studiebesök hos?

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som många kanske inte tänker på, är att en högtalare är i princip rundstrålande - och därför bör man sätta upp någon form av absorbent på väggen bakom högtalaren för att undvika reflexer därifrån.

Ta en spegel och sitt på platsen där du mixar. Flytta runt spegeln längs väggar och tak runt om i rummet. På alla ställen där du ser högtalarna i spegeln bör du sätta absorbenter. Spegeln behöver du förstås hjälp med - men i värsta fall får du försöka föreställa dig hur det skulle ha reflekterats... 🙂

Fan va smart!! (Det där med speglen alltså).

Jag har blivit missnöjd med min lyssning (förmodligen för att jag blivit mer kräsen) och håller på olika sätt på att förbättra manöver rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...