Jump to content
Annons

Bra steg för Yamaha NS10:or?


isotone

Recommended Posts

Annons

Hurra! Vilket bra inlägg! Nu vet han ju precis vilken förstärkare han behöver!

--

Jag har funderat lite på T-Amp på sistone eftersom alla hävdar att de är helt galet bra. Frågan är väl bara hur stora högtalare de orkar driva.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurra! Vilket bra inlägg! Nu vet han ju precis vilken förstärkare han behöver!

--

Jag har funderat lite på T-Amp på sistone eftersom alla hävdar att de är helt galet bra. Frågan är väl bara hur stora högtalare de orkar driva.

/Majken

hörrö majken?

vilka storlekar finns ns10orna i?? är det inte bara dom som e typ 8"??

hittade ett par schyssta på ebay.. hittade även baswoofern som är tillhörande..den kärngs i tyskland strax under tusingen..

Link to comment
Dela på andra sajter

dom e typ 8" och varför ni letar efter såna när det finns så otroligt mycket bättre och framförallt billigare högtalare idag är för mig ett mysterium,att de en gång blivit klassade som studiostandard betyder INTE att dom är speciellt lämpade för personer som inte suttit vid dessa mkt länge för att förstå den speciella lyssningen,det jag vill säga att detta absolut inte är nånting för varken nybörjare eller kräsna lyssnare,jag vet flera än jag som tycker likadant och det är lite lustigt att dom fått en ny hype nu,varning säger jag bara... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån gammal NAD kanske, finns numer annars massa hembio som är klart prisvärda, exempelvis Yamaha RX-V450 / V457 för ca 2000:-

Smart samt bra NS10-modifikation,

Angående T-Amp, jo en sådan måste man ju bara köpa 😳!

NS-10 har hög känslighet på ca 90 dB/8 Ohm så på nära avstånd med låga volymer kan det kanske funka med T-Amp´s 6W @ 8 Ohm,0.1% THD+N!(?)

Har för mig att en bekant hade 5-tums NS-10:or som hifi-högtalare, kan jag minnas rätt, det var innan jag visste vad NS-10 ens var?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

NS-10 blev standard för att de skänktes bort (bla till Sveriges Radio), det är i princip en hifi högtalare och har diverse fas och frekvensproblem ....köp något annat=) Men annars så borde väl vilket vanligt studiomonitor steg som helst funka, typ samson 100 watt (vet ej modellnamn men tror jam har sådant)....

Link to comment
Dela på andra sajter

B.l.a. stod det om man läser noga så, det låter inte helt otroligt, smart av Yamaha!

Trodde SR hade mest NS-1000 (som dom fick mycket billigt?) Bild på NS-1000M

1976 - Sveriges Radio köper 385 stycken kontrollrumshögtalare från Yamaha, modell NS-1000 Monitor.

Som jag fattat det blev NS-10m standard efter Auratone 5C för att... tja nån bärbar skit måste ju bli standard så varför inte lika gärna NS-10 😳?

Om det gick att köpa nya NS-10 för max 2000 skulle jag göra det omedelbums, men begagnade med mer eller mindre utslitna element för +2000, vilket skämt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skriver tweakheadz.com om NS-10:

Using that principle was the secret behind the Yamaha NS-10s, the most horrible sounding speaker ever made. On an NS10 there was no bass, no high end, just screeching awful sounding peaky mids.  People who referenced on them had to boost the bass massively and cut the mids.  The resultant mix?  Yep, the disco smile. It made hit after hit and people thought they were magic.

Hmm... Är det ett argument för eller emot? 😳

Edit: La till en smiley.

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

NS-10 blev väl knappast standard i USA för att Sveriges Radio skänktes ett antal ex 😉! Tänker du måhända på NS-1000?

1976 - Sveriges Radio köper 385 stycken kontrollrumshögtalare från Yamaha, modell NS-1000 Monitor.

Bild på NS-1000M

Som jag fattat det blev NS-10m standard efter Auratone 5C för att... tja nån bärbar skit måste ju bli standard så varför inte lika gärna NS-10 😄?

Om det gick att köpa nya NS-10 för max 2000 skulle jag göra det omedelbums, men begagnade med mer eller mindre utslitna element för +2000, vilket skämt!

NS-10 blev "studiostandard" för att Yamaha en gång i tiden delade ut 1000 par gratis till ett stort antal studios. Tack vare detta marknadsföringstrick, så syntes deras vita koner överallt och blev kända som något som "måste" vara magiskt bra, eftersom de ju fanns i "alla" studios.

Man ansåg att de skulle motsvara vad folk hade hemma - men i dag har ju folk MYCKET bättre högtalare hemma, även om de köper en liten ministereo.

Den enda orsaken att välja NS-10 nu för tiden, är att man vet att många andra studios som man jobbar i, har sådana och att man därför kan ha dem som referens, eftersom man då kan lära sig ungefär hur det borde låta när det är rätt. Sitter man själv och aldrig åker runt till andra studios med olika uppsättningar monitorer, så binder man däremot ris åt sin egen rygg med ett par NS-10...

I denna länk kan man läsa lite om NS-10, om man vill.

Åter till ursprungsfrågan, så är det många som förespråkar NAD, eftersom de brukar vara strömstarka och därför inte riskerar tappa transienter i musiken - och så kostar de inte extremt mycket heller - något som inte är någon nackdel... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Den frekvens-uppmätningen var ibland det sämsta jag någonsin sett... studiomonitor 😱!

Citat ur texten: Man kan bygga sig en "NS 10-simulator" om man önskar, kopplar man in den i signalvägen så låter det ungefär som det gör genom NS 10.

Man skulle även kunna göra en VST-plugg som gjorde så att alla halvbra studiomonitorer lät hyffsat likt en NS 10!

Fattigmans NS-10 blir att skära bort allt innunder 60Hz samt sätta en eq +7dB på ca 1.5 kHz med ett Q på typ 2!

Undrar om många som sitter med NS 10 som studiomonitori ofta brukar skära några dB runt ca 1.5 kHz med ett Q på typ... 2 😉!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till de som svarat! 😎

Men gott folk... skärp till er!!! Min fråga löd inte "tycker ni jag ska köpa ett par NS10:or?" 😱

Om nån prompt måste veta så gillar jag dessa monitorer och har gjort många produktioner i studios som har dessa. Därav känner jag mig trygg med dem. Kul att det går trend i att ogilla populära saker, men det har det ju alltid gjort! 😉

Dessutom... jag har redan ett par finnar som jag gillar och inte tänker göra mig av med. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar definitivt inte NS-10, men jag kan förstå att folk kan lära sig stå ut med att använda dem som referens, eftersom de finns på många ställen och man därför slipper släpa med sig egna välbekanta monitorer om man ska jobba utanför den egna studion. Tidigare stod folk ut med Auratone som referens - och de är ju betydligt sämre...

Gillar du att jobba med det bitska soundet i NS-10, så skulle du kanske också överväga NHT M00, som har en liknande puckel i mellanregistret. Tillsammans med NHT S00, får du dessutom basen som du saknar i NS-10.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till de som svarat! 😆

Men gott folk... skärp till er!!! Min fråga löd inte "tycker ni jag ska köpa ett par NS10:or?" 😆

Om nån prompt måste veta så gillar jag dessa monitorer och har gjort många produktioner i studios som har dessa. Därav känner jag mig trygg med dem. Kul att det går trend i att ogilla populära saker, men det har det ju alltid gjort! 😉

Dessutom... jag har redan ett par finnar som jag gillar och inte tänker göra mig av med. 😆

Skönt med nån som ryter till när ännu en tråd spinner iväg.

Kan tyvärr inte rekommendera nåt steg men är nyfiken på om du hittar nåt passande?

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta fall jag sett NS-10'or som monitorer är det nog faktiskt NAD förstärkare som använts så Hans tycks vara inne på rätt spår.

Lustigt att så många haft tillfälle att mixa i NS-10'or och hunnit skapa sig en åsikt förresten. 😏

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta fall jag sett NS-10'or som monitorer är det nog faktiskt NAD förstärkare som använts så Hans tycks vara inne på rätt spår.

Lustigt att så många haft tillfälle att mixa i NS-10'or och hunnit skapa sig en åsikt förresten. 🙂

/Majken

🙂

Ja - det är nog många som bara hänger med på den allmänna illviljan som finns mot NS-10 - på samma sätt som många dissar Behringer och andra budgetprylar utan att någonsin ha använt dem, eller tror på lögnaktiga rykten som att Oktava är kinesiska etc... Trist, men en realitet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarar på ursprungsfrågan då.. Du kan i princip använda vilket hyffsat HIFI-slutsteg/receiver som helst.. 60W räcker gott och väl.

Jag har själva våndats framför ett otal NS-10M.. Och det är inte HIFI det låter ur dom.. 🙂 men dom är bra på att avslöja sångljud t.ex. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt att så många haft tillfälle att mixa i NS-10'or och hunnit skapa sig en åsikt förresten.😉

/Majken

lustigt säger du,var har du varit dom senaste 20 åren då... 🙂 är väl inget konstigt att folk har mixat på dessa eller förutsätter du att alla började leka i går-från scratch??

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian: När jag tittar på vilka som skrivit i tråden så inser jag ganska snabbt att det nog är så gott som samtliga som nån gång mixat i NS-10. Men det generella brukar annars vara att hata NS-10 mer på automatik bara därför att man sett frekvenskurvor och hört förespråkare av andra fabrikat tala om hur dåliga de är.

Personligen skulle jag undvika att mixa saker enbart i NS-10'or. Men de är riktigt trevliga att ha till hands som komplement till andra monitorer just tack vare sitt överdrivna mellanregister. 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,det är lustigt,för just det mellanregistret är något som mina öron inte tål helt enkelt-

det distar liksom,speciellt om man drar upp en aning,kom ihåg när jag jobbade på Sonet och min chefstekniker Leif Allansson satt och pressade dessa lådor vid mix och jag bara leeed,en personlig reflektion:jag är överkänslig sedan lumpen med ökad hörselkänslighet som en bieffekt av allt skjutande med Haubits 4140 och AK 4-borde ju vara tvärtom eller hur (hörselnedsättning är mer normalt...) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä att man blir känsligare för höga ljud och snabbare trött i öronen är väl snarare ett av de mest typiska kännetecknen för en hörselskada. Det innebär ju inte att man inte har en hörselnedsättning.

Personligen skulle jag undvika att mixa saker enbart i NS-10'or. Men de är riktigt trevliga att ha till hands som komplement till andra monitorer just tack vare sitt överdrivna mellanregister.

Därom håller jag med. Dom är bra att ta till som ett undersökningsverktyg om man vet hur dom låter. Hittade jag några billigt och bra(i en framtid där jag har pengar till annat än mat och hyra) skulle jag gärna köpa dom men aldrig att jag skulle betala dyrt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä att man blir känsligare för höga ljud och snabbare trött i öronen är väl snarare ett av de mest typiska kännetecknen för en hörselskada. Det innebär ju inte att man inte har en hörselnedsättning.

Du kanske inte förstod texten i mitt inlägg,men jag försäkrar dig:

Jag har INTE en hörselnedsättning,borde väl veta vad jag pratar om för det är mina öron och jag har gjort hörselundersökningar pga av ovanstående fenomen vilka tydligt visar på en totalt oförstörd hörsel upp till ca 21000 hz!!!

Med ökad hörselkänslighet menar jag just detta som sker vid en dålig högtalaranläggning med för mycket kräm i just 3-4000 hz registret det vi i dagligt tal kalla ett "Spräckigt" ljud som i mitt personliga fall upplevs som dist,kunde ett tag inte ens duscha huvet över badkarskanten pga oljudet som kom utav vattendropparna som studsade ner i badkaret,hajar du?!?

Att sitta och mixa är inga problem,förutsatt att det är i en kontrollerad studiomiljö och att man håller nivåerna nere,ett tips till alla er som krämar på för mycket,finns någonting som kallas för "listening fatigue" vilket innebär att öronen snabbt blir mätta och inte längre kan känna av/avgöra finliret i frekvenserna och du måste kompensera genom att höja i presens registret samt volymen osv...ungefär som att bli fartblind!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...