Jump to content
Annons

Ny dator!


BaldByChoice

Recommended Posts

Ledsen att starta ytterligare en sån här tråd... 🙂

Jag vill bara be er som är kunniga att kolla på komponenterna jag tänker beställa.

Jag har kollat upp så minnet stöds av moderkortet.

Det jag är lite osäker på är grafikkortet... Jag vill ju inte ha ett GFX-kort som stjäl RAM-minne.

Nåväl, här är listan:

* ANTEC MIDITOWER SLK3700BQE 350W SILENT

* ASUS A8V K8T800PRO SKT-939 AMD AGP ATX

* AMD ATHLON 64 3200+ VENICE SOCKET 939 BOXED

* DIMM DDR 2GB PC3200 400MHZ KIT (2X1GB), KVR

* ASUS RADEON 9250/TD 128MB DVI-D/VGA TV-OUT AGP

* LACIE FIREWIRE PCI-KORT FÖR PC

* SEAGATE BARRACUDA 7200.8 250GB 7200RPM SATA/150 (2st)

* NEC DVD±R/RW DL 16X ND-3551 LABELFLASH BULK SVART

Hela klabbet kostar 8 440:- hos Dustin Home. 😆

* Ljudkort har jag redan; ett M-Audio Audiophile 2496. Det får duga tillsvidare. 😆

Verkar detta okej? Jag har inte missat nåt va?

Tjänar jag nåt på att byta ut CPUn mot en AMD ATHLON 64 3500+ VENICE SOCKET 939 BOXED? Är det i så fall värt de 600:- extra för den?

EDIT: Skrivfel...

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjänar jag nåt på att byta ut CPUn mot en AMD ATHLON 64 3200+ VENICE SOCKET 939 BOXED?

Men det är väl den som du redan har skrivit upp i listan? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

* AMD ATHLON 64 3200+ VENICE SOCKET 939 BOXED

* SEAGATE BARRACUDA 7200.8 250GB 7200RPM SATA

Har jag i min PC, funkar klockmo med PT LE iaf! Jag har dock en system-HD på 200 gb och en musik på 80 gb.

Vad beträffar att gå upp ett steg till 3500+ så kan jag inte tänka mig att det gör nån skillnad i prestanda. Fick det rådet av min datakonsult tillika KTH-nörd-kompis inför mitt senaste datorköp.

Kan tyvärr inget om grafikkort och sånt tjafs! 😕

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser kalas ut det där!

Kör på det!

Tänker du byta ut processorn så kika även på X2-modellerna (en 3800+ kostar tex ca 3000 kronor), om ditt moderkort nu stöder sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

@isotone

Tack för informationen. 😄

@Steinberg

Moderkortet stöder X2-processorerna men det är värre med min plånbok. Den har för närvarande inte stöd för X2! 😕

Det känns ändå bra att veta att jag kan uppgradera med en X2-processor när ekonomin tillåter.

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rätt att planera inför uppgradering redan nu.

Men, med tanke på det, så kan det ju vara en begränsning att köra på AGP - istället för det nyare PCI-express. En väsentlig skillnad där. Speciellt om du någon gång i framtiden får för dej att spela spel... :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte riktigt koll på vad det är för låda men 350w kan vara knappt....o andra sidan är det ändå ett antec aggregat som nog håller vad det lovar jämfört med andra no-name grejer......annars blir det nog kalas

Vad händer om inte nätaggregatet räcker till? Hur märker jag det?

350W borde räcka tycker jag. I min nuvarande burk sitter 3st HDD, 2st optiska läsare (CD och DVD) och det nätagget ligger på 300W. Det har inte krånglat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rätt att planera inför uppgradering redan nu.

Men, med tanke på det, så kan det ju vara en begränsning att köra på AGP - istället för det nyare PCI-express. En väsentlig skillnad där. Speciellt om du någon gång i framtiden får för dej att spela spel... :-)

Spel går fetbort. Spela kan jag göra på min Xbox eller PS2a. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte riktigt koll på vad det är för låda men 350w kan vara knappt....o andra sidan är det ändå ett antec aggregat som nog håller vad det lovar jämfört med andra no-name grejer......annars blir det nog kalas

Vad händer om inte nätaggregatet räcker till? Hur märker jag det?

350W borde räcka tycker jag. I min nuvarande burk sitter 3st HDD, 2st optiska läsare (CD och DVD) och det nätagget ligger på 300W. Det har inte krånglat...

om det inte räcker tror det blir instabilt. även din cpu och minnen drar ström.....men jag säger inte att det inte räcker.....jag har dock lite problem med mitt EMU1820m ljudkort som tydligen har att göra med att nätagget inte är tillräckligt kraftigt

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du kör ett snällt grafikkort så bör du inte kunna belasta nätaggregatet fullt ut.

Fundera på X2'an några gånger extra. Kanske du kan vänta en månad och få råd med den då. Det är otroligt smaskigt att ha dubbla kärnor, speciellt om du jobbar med Cubase, Pro Tools, Sonar eller något annat program som är optimerat för det.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du kör ett snällt grafikkort så bör du inte kunna belasta nätaggregatet fullt ut.

Fundera på X2'an några gånger extra. Kanske du kan vänta en månad och få råd med den då. Det är otroligt smaskigt att ha dubbla kärnor, speciellt om du jobbar med Cubase, Pro Tools, Sonar eller något annat program som är optimerat för det.

/Majken

Hur mycket mer kraft kan jag räkna med om jag skulle köra en AMD X2 3800+ jämfört med en "vanlig" 3200+?

Link to comment
Dela på andra sajter

En gissning är att du kan räkna med nånstans 50% mer processorkraft om programmet är optimerat för dubbla processorer. Dessutom är det trevligare överlag att jobba med dubbla processorer eftersom det är ytterst, ytterst sällan som man upplever att datorn slöar till.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

En gissning är att du kan räkna med nånstans 50% mer processorkraft om programmet är optimerat för dubbla processorer. Dessutom är det trevligare överlag att jobba med dubbla processorer eftersom det är ytterst, ytterst sällan som man upplever att datorn slöar till.

/Majken

Det låter ju inte illa. Najs! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En gissning är att du kan räkna med nånstans 50% mer processorkraft om programmet är optimerat för dubbla processorer. Dessutom är det trevligare överlag att jobba med dubbla processorer eftersom det är ytterst, ytterst sällan som man upplever att datorn slöar till.

/Majken

Det låter ju inte illa. Najs! 😆

Och Dustin Home är inte det billigaste ställe,har du kollat på lite andra sajter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Och Dustin Home är inte det billigaste ställe,har du kollat på lite andra sajter.

Jag har kollat på datorbutiken.com och komplett.se men ingen av de två har moderkortet som jag vill ha. 🙁

Kom gärna med förslag på billigare butiker... under förutsättning att delarna jag skrivit i första posten finns att tillgå. 🙂

EDIT: Fel av mig, hittade moderkortet på datorbutiken.com. Men specarna är inte samma som hos Dustin Home?! 😆 Får ta och kolla hos Asus...

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Det stöder X2, annars skulle inte min dator fungera... heh 😮

Men om det är en gammal variant av kortet så kanske biosen inte är uppgraderad. Då får du helt enkelt skapa en bootdisk på en annan dator och lägga dit afudos som du hittar på asus hemsida tillsammans med en nyare bios och boota på diskett för att flasha om det gamla bioset.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stöder X2, annars skulle inte min dator fungera... heh 😠

Men om det är en gammal variant av kortet så kanske biosen inte är uppgraderad. Då får du helt enkelt skapa en bootdisk på en annan dator och lägga dit afudos som du hittar på asus hemsida tillsammans med en nyare bios och boota på diskett för att flasha om det gamla bioset.

/Majken

Okej. Så om jag skapar en bootdiskett på en annan dator så kan jag alltså flasha om BIOS fast det sitter i en CPU som inte stöds? Trodde inte det gick att starta datorn då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ny konfiguration med AMD X2-processor:

* Asus A8V K8T800Pro

* AMD Athlon 64 X2 3800+

* Kingmax 2GB Kit, CL3.0

* Antec Sonata II 450W

* Asus ATI Radeon A9250/TD/1218MB (Fläktfri)

* NEC ND3551 DVD+-RW DL, 16x, Labelflash

* Seagate Barracuda 7200.8 250GB, 8MB cache, SATA 150 (2st)

* Diskettstation (För eventuell BIOS-flashning)

* Adaptec AFW-4300 3-port FireWire/1394 Bulk PCI-kort (Ti)

(Ljudkort har jag som sagt redan (Se första posten))

9 792:- (inklusive frakt och moms) hos jmedata.se! 🙂

Verkar väl okej eller har jag missat nåt vitalt?

EDIT:

Jag är dock osäker på minnet. Har aldrig hört talas om Kingmax. Någon som har några erfarenheter?

EDIT 2: Hade glömt FireWire-kort. Åtgärdat... 😄

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs Adaptec AFW-4300?

DDR Kingmax?, eventuellt Corsair/Kingston istället?

Rekommenderar starkt Sonata ljuddämpnings-kit, Sonatan är visserligen tyst men blir avsevärt tystare med ljuddämpningskitet!

Även om du aldrig ska spela på burken så skulle jag köpa ett aningen mer kraftfullt grafikkort för kanske typ 6 - 900 kr(?)

X2 4200+ är ju dessutom obetydligt dyrare, köp den istället 😆!

Dock, kanondator i.v.f.s.h!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Behövs Adaptec AFW-4300?

DDR Kingmax?, eventuellt Corsair/Kingston istället?

Rekommenderar starkt Sonata ljuddämpnings-kit, Sonatan är visserligen tyst men blir avsevärt tystare med ljuddämpningskitet!

Även om du aldrig ska spela på burken så skulle jag köpa ett aningen mer kraftfullt grafikkort för kanske typ 6 - 900 kr(?)

X2 4200+ är ju dessutom obetydligt dyrare, köp den istället 🙂!

Dock, kanondator i.v.f.s.h!

Tack för dina synpunkter, Hans. 🙂

Ja, AcoustiPack får det nog bli till Sonata II-lådan.

Hittade även 2GB Kingston-minne (CL3). 😛 Känns tryggare än ett märke jag inte känner till.

Varför tycker du jag borde ha ett kraftigare grafikkort? 😆

Vad betyder "i.v.f.s.h."?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry om jag kidnappar tråden lite, men det kändes mer relevant att fortsätta här, än att dra igång ytterligare en datorfråge-tråd... 😆

Eftersom jag inte ha ett dugg koll på AMD - och eftersom det verkar som om AMD kanske är ett trevligare val än Intel både när det gäller kraft och temperatur, så kan det kanske vara smart att gå på en AMD med dubbla kärnor, i stället för att envist gå vidare på Intelvägen?

Han som ska pilla ihop en ny burk, är en person som kör ruskigt tunga produktioner, med typ 100 audiospår och en bunt VSTi, med samplingsbibliotek av bara h-e - så det behövs massor av kräm. Exempelvis så har har 2GB RAM nu - men behöver troligen gå upp på 4, eftersom han slår i taket då och då i minnet... Med andra ord så fungerar det inte med något chipset som inte är stabilt ända fram tills processorn kräks, utan det behövs en maskin som är perfekt i minsta detalj...

Link to comment
Dela på andra sajter

Asus A8V har jag bara haft strul med. Men det är möjligt att du har mer tur. Jag skulle iaf inte rekommendera det, speciellt inte i kombination med en venice-processor. Hellre ett Abit AV8 isåfall.

350W nätagg ska inte vara några problem att köra med.

Och räkna inte med 50% mer prestanda med dualcore. Googla efter lite benchmarks (har inte det i huvudet), men det är ingen större skillnad i prestanda. Däremot flyter multitrådade program bättre. Om du fortfarande kör Tracktion så har du än så länge ingen som helst nytta av X2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry om jag kidnappar tråden lite, men det kändes mer relevant att fortsätta här, än att dra igång ytterligare en datorfråge-tråd... 😲

Eftersom jag inte ha ett dugg koll på AMD - och eftersom det verkar som om AMD kanske är ett trevligare val än Intel både när det gäller kraft och temperatur, så kan det kanske vara smart att gå på en AMD med dubbla kärnor, i stället för att envist gå vidare på Intelvägen?

Han som ska pilla ihop en ny burk, är en person som kör ruskigt tunga produktioner, med typ 100 audiospår och en bunt VSTi, med samplingsbibliotek av bara h-e - så det behövs massor av kräm. Exempelvis så har har 2GB RAM nu - men behöver troligen gå upp på 4, eftersom han slår i taket då och då i minnet... Med andra ord så fungerar det inte med något chipset som inte är stabilt ända fram tills processorn kräks, utan det behövs en maskin som är perfekt i minsta detalj...

Dubbla dualcore processorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina synpunkter, Hans. 🙂

Ja, AcoustiPack får det nog bli till Sonata II-lådan.

Hittade även 2GB Kingston-minne (CL3). 😉 Känns tryggare än ett märke jag inte känner till.

Varför tycker du jag borde ha ett kraftigare grafikkort? 😲

Vad betyder "i.v.f.s.h."?

I vilket fall som helst (Måhända har jag hittat på den förkortningen alldeles själv? (M.h.j.h.p.d.f.a.s!))

Angående grafikkortet vet inte riktigt, kanske mest för att vara på den säkra sidan, och ifall man vill ha dubbla skärmar sedan, men antagligen funkar

det du har i nuvarande konfiguration alldeles utmärkt.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...