Jump to content
Annons

Ny dator!


BaldByChoice

Recommended Posts

Sorry om jag kidnappar tråden lite, men det kändes mer relevant att fortsätta här, än att dra igång ytterligare en datorfråge-tråd... 😲

Eftersom jag inte ha ett dugg koll på AMD - och eftersom det verkar som om AMD kanske är ett trevligare val än Intel både när det gäller kraft och temperatur, så kan det kanske vara smart att gå på en AMD med dubbla kärnor, i stället för att envist gå vidare på Intelvägen?

Han som ska pilla ihop en ny burk, är en person som kör ruskigt tunga produktioner, med typ 100 audiospår och en bunt VSTi, med samplingsbibliotek av bara h-e - så det behövs massor av kräm. Exempelvis så har har 2GB RAM nu - men behöver troligen gå upp på 4, eftersom han slår i taket då och då i minnet... Med andra ord så fungerar det inte med något chipset som inte är stabilt ända fram tills processorn kräks, utan det behövs en maskin som är perfekt i minsta detalj...

Dubbla dualcore processorer?

Kan ju vara ett ashäftigt alternativ, men i första hand är det nog bäst att kolla på en burk med en CPU...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och räkna inte med 50% mer prestanda med dualcore. Googla efter lite benchmarks (har inte det i huvudet), men det är ingen större skillnad i prestanda. Däremot flyter multitrådade program bättre.

Hur ligger det egentligen till? Kan inte ngn reda ut detta en gång för alla 😲! Mellan 11% och 80% prestandaökning hävdar vissa medan andra påstår

att det handlar om ökning à 0% till 100% beroende på och Cubase är då antagligen det optimala programmet för en X2:a, så hur mycket skiljer det?

11, 50, 80 eller 100%?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dubbla processorer och har aldrig varit i närheten av att datorn börjar hacka eller bli plågad. Har i mina största projekt (30-35 audiokanaler, 5-6 mjukvaruinstrument, 70-80 effektplugins) en processorbelastning på 15-20% med en bufferstorlek på 512.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

70-80 st effekter är mäktigt 😳! Alla datorer borde klara minst 70-80 VST av värsta sorten för o få godkänt att säljas uti butik! (eller postorder.)

Jo de är trevligt utan större begränsningar ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbla kärnor?

Kul d där med dubbla kärnor, men hur fungerar det egentligen? Låt säga att man kör Cubase och Reason samtidigt... Kan då datorn köra Cubase på ena kärnan och reason på andra eller hur vet den hur den ska fördela arbetet?

Kan man välja någonstans att ett program ska använda exempelvis kärna nummer 1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sköts automatiskt!

Förresten verkar det som att det blir ca 50% mer processorkraft med X2 än med motsvarande AMD enkelkärna eller med Intel mått mätt

så är en X2 4400 kraftfullare än 1st enkelkärnig P4 "5 GHz"!

I alla fall enligt detta diagram (som är det första jag sett i sitt slag.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ny konfiguration med AMD X2-processor:

* Asus A8V K8T800Pro

* AMD Athlon 64 X2 3800+

* Kingmax 2GB Kit, CL3.0

* Antec Sonata II 450W

* Asus ATI Radeon A9250/TD/1218MB (Fläktfri)

* NEC ND3551 DVD+-RW DL, 16x, Labelflash

* Seagate Barracuda 7200.8 250GB, 8MB cache, SATA 150 (2st)

* Diskettstation (För eventuell BIOS-flashning)

* Adaptec AFW-4300 3-port FireWire/1394 Bulk PCI-kort (Ti)

(Ljudkort har jag som sagt redan (Se första posten))

9 792:- (inklusive frakt och moms) hos jmedata.se! 🤪

Verkar väl okej eller har jag missat nåt vitalt?

EDIT:

Jag är dock osäker på minnet. Har aldrig hört talas om Kingmax. Någon som har några erfarenheter?

EDIT 2: Hade glömt FireWire-kort. Åtgärdat... :rolleyes:

Hörrudu du kan kanske ställa upp med slutgiltiga konfigurationen så att man kan åka lite snålskjuts när man ska handla själv??? Ska införskaffa oss en ny burk också nämligen! TAck öfr intressant tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...