Jump to content
Annons

Elakt virus?


Neko

Recommended Posts

Bakgrund

Windows XP servicepack 2

Förra veckan lyckades jag få in ett virus i datorn, vilket jag lyckades eleminiera med ett nytt virusprogram, så långt allt väl. Men efter en omstart så vägrade datorn starta, varpå jag började krångla runt med andra hårddiskar för att spara det som jag verkligen ville ha kvar. Ny windowsinstallation och allt verkade fungera som smort. Tills igår.

Problemet:

Plötsligt fungerar inte aktivitetshateraren i windows inte längre, det står, inaktiverad av systemadminstratören. Vilket är jag... Beslutar mig snabbt för att göra en viruskoll med det nya virusprogrammet, men det vill inte ansluta till internet för att uppdateras. I samma veva förlorar både explorer och firefox sin kontakt med internet. Däremot så kan jag utan problem kommunicera med min router via dessa. Ställa in portare etc. Beslutar mig sålunda för att installera om igen, har ju trots allt inte installerat så mkt än, så det är inte så jobbigt. Installerar om windows, installerar virusprogrammet nästan det första jag gör för att göra en koll. När detta är installerat så försvinner vips kontakten med internet igen. Inte heller hittar det något virus om jag scannar utan att uppdatera databasen. Så, är det någon som har ett tips på något bra online viruskoll program? Eller något annat smart som kan hjälpa i den här situationen. Jag har kört Trend Micros hemversion eftersom onlineversionen inte riktigt har funkat så bra när jag har testat.

Jag har en hel del filer kvar på datorn sedan de tidigare ominstallationerna, men det är filer som jag inte förlora genom en formatering. Det rör sig om privata filer, dokument och mängder av gamla låtar jag gjort etc etc.

Hoppas på hjälp från er för snart blir jag galen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du installerat från XP-orginalCD och sen antiviruspgm.

så verkar det inte vara virus, utan nåt annat skit som

antivirusprogrammet ställer till...

jag använder F-Secure, funkar bra mycket bättre än norton.

--edit--

ominstallera till ny mapp

Redigerat av TordA
Link to comment
Dela på andra sajter

om du installerat från XP-orginalCD och sen antiviruspgm.

så verkar det inte vara virus, utan nåt annat skit som

antivirusprogrammet ställer till...

jag använder F-Secure, funkar bra mycket bättre än norton.

--edit--

ominstallera till ny mapp

Jo tanken har slagit mig också. Men jag förstår inte varför det skulle ge sig på min internetanslutning, speciellt inte eftersom det fungerat fint tidigare. Oavsett så tänker jag inte anväda det virusprogrammet, och jag behöver ett nytt. Och problemet med att aktivitetshanteraren blir inaktiverad har jag inte heller kommit på någon bra förklaring till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackarn! Men du kan uppleva sviterna viruset även om själva viruset är borta (registerstrul).

Du råkar inte veta vad det för virus mer exakt.. De flesta antivirusprog brukar ju tala om vad dom hittat.

Sen som antivirusprog rekomenderar jag starkt AVG Free http://free.grisoft.com/doc/1

När du installerar den så ska du se till att ha 3~4 tomma disketter i tillhands också.. Då skapas en bootbar dos-uppsättning som kan köras utan att du behöver ha Windows igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående talare - AVG är gratis och har fungerat bra sedan jag släppte Norton för ett år sedan. Har inte haft några virusproblem sedan dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackarn! Men du kan uppleva sviterna viruset även om själva viruset är borta (registerstrul).

Du råkar inte veta vad det för virus mer exakt.. De flesta antivirusprog brukar ju tala om vad dom hittat.

Även om jag formaterat disken och programmen på nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag formaterat disken och programmen på nytt?

Näe.. Det förståss.. Har du gjort en "ren" installation av XP så ska det inte vara problem såvida du inte råkar ha viruset på nån annan partion/disk i datorn

Det här med Internetstrulet kan ha att göra med att din dator inte fått korrekt DHCP-info (korrekt DNS). Nyare nätverkskort kan få för sig att byta MAC-adress då man installerar om operativet och är det som så att du har en brandvägg i din router som i sin tur är inställd att bara vidarebefordra info till en given MAC-adress så kan problemet vara där. Du kan t.ex prova att t.ex pinga en riktig IP-adress ute på Internet. Prova min server på 80.88.109.50 (som för örvigt heter dorotea.tv i i DNS-världen)

Link to comment
Dela på andra sajter

routern måste göras strömlös mellan varven åxå

när jag stängt internet med knappen på kabelmodemet

så hittar inte datorerna internet efter en timme eller så...

--edit--

frel formulerat

Redigerat av TordA
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gjorde du när du instellerade om OS? Sade du att du ville skapa en internetanslutning när installationsprogrammet frågade dig? gör aldrig det. Hade själv det felet. När jag senare installerade virusskyddet och gjorde en sökning så visade det sig att det fullständigt hade ramlat in virus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någr andra symptom än just anslutningen mot internet som strular?

Jag har samma problem, kör XP X64. Kan surfa en stund, sedan hänger sig anslutningen,, CMD - ipconfig /renew löser oftast problemet,,

Det funkade innan uppdatering till senaste SP....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gjorde du när du instellerade om OS? Sade du att du ville skapa en internetanslutning när installationsprogrammet frågade dig? gör aldrig det. Hade själv det felet. När jag senare installerade virusskyddet och gjorde en sökning så visade det sig att det fullständigt hade ramlat in virus.

Bra fråga. Men jag tror att trend micro var boven i dramat. På något sätt var det det som blockade internet. Jag kom som sagt åt min router utan problem, så det var inte själva nätverksanslutningen som strulade. Testade F secure istället, och det funkade fint, samt tog bort 3 virusrester, och nu upplever jag inga problem. Däremot så vill jag vara på den säkra sidan och inte ropa tjo än. (Kan tillägga att det är en vanlig gammal hederlig processor och ingen 64 bitars.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite allmäna tips för PC och Windows XP användaren.

1) Om man köper datorn via sin arbetsgivare så medföljer alltför ofta ett virusprogram som inte är speciellt erkänt och som krånglar till användandet av datorn. Använd AVG Free edition istället.

2) När man formaterat om systemdisken bör man lägga upp 2st partitioner där man väljer den mindre för system (<30GB) och den större för allt som man vill spara och som är viktigt. Spara aldrig någonsin något som är viktigt på systempartitionen då man skall kunna formatera den utan att tänka efter.

3) Uppdatera virusprogramet innan du loggar ut på internet.

4) Använd inte Internet Explorer. Kör på FireFox, Opera eller någon annan webbrowser för att undvika de vanligaste hålen.

5) Kör Windows uppdate regelbundet. (START --> Program --> Windows update)

6) Innan man formaterar om systemdisken bör man ha laddat ner senaste versionen av AVG free edition och sparat den på en annan partition och dra ut nätverkssladden före du formaterar systemdisken. Man får virus fortare än kvickt annars...

7) Använd ditt sunda förnuft när du surfar på nätet och tänk inte efter, tänk före 🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Får du problem igen så har Symantec en On-line-koll på sin hemsida. Den har funkat för mig när F-secure inte klarat att ta bort det. Nu kör jag Norton.

Här kan du starta scanningen

edit: Kan inte stava

Redigerat av Per_a_55
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...