Jump to content
Annons

Packa upp Refills?


laslo

Recommended Posts

Annons

Eller göra trumloppar och slica dom. Brukar göra det ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört ryckten om att det finns ett "hack" program som kan packa upp refills. 🙁 Vet dock inte om det bara är ett ryckte eller om det finns.

Har i alla fall inte sett det med egna ögon...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har letat efter ett sånt ganska länge men inte kunnat hitta nåt, även ifall folk antyder att det finns.

Säg till om ni hittar nåt! 🙁

Föresten, skulle det vara ett brott mot nån data/upphovsrättslag att göra/använda ett sånt program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det alltså så att man köper refillsen och inte ljuden? Dvs du har bara rätt att använda ljuden i samma format som de kom. För i så fall måste ju alla sätt att göra om dem vara olagliga. Det kan väll inte finnas en speciell lag som säger: Det är okey om du gör om ljud den långa och dryga vägen men du får inte ha ett program som gör det åt dig. På samma sätt borde det då vara olagligt att göra en wave fil av en färdig låt för du gör du ju om refillsen till wave?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, ReFills är ju egentligen bara ett sätt att komprimera ljudbibliotek för distribution. Att de är knepiga att packa upp är nog mest en bieffekt, om än en bra sådan, sett från ljudmakarnas sida.

Vad gäller licens för ljuden eller ReFillen är det det specifika avtal du har med tillverkaren/distributören som gäller. För Reason Factory Soundbank gäller således att du har rätt att använda ljuden i vilket format du vill så länge du äger ett exemplar av Reason, men inte rätt distribuera dessa vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Propellerhead tänkte på ljudprogrammerarna när man gjorde formatet & såg till att det inte skulle gå att "packa upp" filerna, så det är definitivt en plan bakom detta. Men visst är det som Royen säger, att om man betalt för en ReFill får man använda ljuden hur man vill och var man vill. Bara man gör musik och inte säljer ljuden vidare - sån't får man aldrig göra, i det läget är ljuden alltid uppehovsrättsskyddade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kortare period som jag sysslade med Reason letade jag också efter ett sådant program vilket det antyddes i diverse forum att det skulle finnas. Dock hittade jag det aldrig. The search for the holy grail.

Det var nog snarare mytomaner som drömde om ett sådant program... precis som i det här forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...