Jump to content
Annons

Crumble Zone - Svag is


Recommended Posts

LÅTNAMN: Svag is

ARTIST/GRUPP: Crumble Zone

GENRE: Nåt synthigt

LÅTLÄNGD: 5:11

KOMPOSITÖR: Fredrik

PRODUCENT: Fredrik

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 5.93Mb

STATUS: Färdig demo?

LÅTLÄNK: Svag is

Har nog bara postat mina rockigare låtar här, och dom brukar vara på engelska. Ibland gör jag synthigare musik, och ibland är det på svenska också. Här kommer en jag gjorde idag, vill gärna ha kommentarer på hur jag kan göra det bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

mysigt! 😉 Bra sång, och jag gillar dina syntljud. Och visst går det bra på svenska.

Lite finmix här och där behövs kanske. Sen är gitarren väldigt mono. Jag tycker att du ska bredda ut den lite mer.

Annars var det en väldans go' låt! Kör på, förfan! 😉

//Dana

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar dana! Ang. gitarren så gillar jag inte riktigt när ljudet kommer överalltifrån, så jag brukar köra den hyfsat mono och panorera den... fast i denna ljudbilden så borde den nog vara bredare, det har du nog alldeles rätt i.

Och jag har inte glömt bort dig, fastnade med annat denna helgen bara 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur jag ska göra för att inte mina svenska låtar ständigt ska få kent-stämpel på sig... Vad är det som ger kentkänslan? Svenska texten? Gitarren? Kanske blivit lite skadad och uttalar orden på ett jocke-bergigt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur jag ska göra för att inte mina svenska låtar ständigt ska få kent-stämpel på sig...

Är det verkligen negativt? 😕

Om det är "för mycket kent-vibbar" så känns det inte riktigt som jag vill ha det, fast har man lyssnat på ett band i 10 år, så sätter det nog sina tydliga spår.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Schysst sound.. Bra mixat och bra nivåer. Jag gillar att sången liger ovanpå. Allt för många demos på detta forum har sången allt för låg men du har väldigt bra nivå på sången.. Guldstjärna!!! Bra sjunget... Fast texten var inte i min smak direkt. Sen har jag lite svårt för gitarren också.. Den känns lite för mycket offside i det här ljudlandskapet.

Men som sagt.. Mycket bra mixat och skönt sound!! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Tycker att gitarren funkar bra i sin nuvarande form.

Gillar inte halvtempopartiet. Alltså själva låtdelen är det inget fel på, bara själva halvtempogrejen. Det stannar upp då. Känns omotiverat.

Jag vet inte om jag gillar att sången är dubbad.

Vetefan om det är så mycket Kent, eller, jo, det är det nog. Men samtidigt personligt. Låter inte som att du försökt planka deras sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hegobald: Ojdå, jag verkar ha prickat mixningen någolunda bra denna gången. Har provat att köra utan gitarren, men jag tyckte det blev bättre med. Tack för lyssningen!

edit: Guldstjärnan ramas in och sätts på väggen 😱

Jarnis: Då skulle du hört hur det var från början, då var alla dom partierna i halvfart (nu är det ju ändå helfart i sista och bitvis i andra). Plus att det inte var tänkt att bli någon sång där alls, som ett litet instrumentalt break helt enkelt.

Ang. dubbningen så har du nog rätt i det, har gjort så på alla mina låtar det senaste halvåret av någon anledning. Tidigare gjorde jag det aldrig. Har blivit lite av min grej på något sätt, men jag kanske borde fundera på att bara ha det i låtar där det funkar bra 🙂

Tack för din lyssning också.

Någon mer?

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillas skarpt!!

Riktigt härliga harmonier!

Tycker dock att sången kunde komprimeras lite mer för att sitta snyggare i mixen.

O så stör jag mig lite på dom "otajta" dubbarna/ifyllningarna ibland.. men det kanske är meningen..

Annars riktigt ljuvlig

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja Kent kanske dyker upp men det är nog bara för (som jag sa när jag skrev om en annan av dina låtar) att dom kan nog slänga sig i väggen för dom låter som en kass kopia på dig :rolleyes: . Mix och ljudmässigt så kan jag bara anmärka på trummorna som blir lite väl blipp bloppiga men det ska väl va så i den här genren men kan man inte byta ljud på dom? I övrigt riktigt skitskoj att få höra en får tacke så mycke.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här var bra!!

Tänkte inte på kent förrän du skrev om det... men när du säger det så😮

Det enda jag inte gillar är harpsfiolljudet(om det nu är så det heter??).

Riktigt skön melodi och bra text klart i klass med kents texter 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kallemio:

Har också märkt att sången spretar lite i nivå, men är nog inne mer på att sjunga om den helt istället för att försöka justera kompressorn, är inget bra på att ratta på den. Dubbningarna är också en bra kommentar, borde fixas.

Burnin sven:

Hehe, ska nog börja köra med den tror jag. "Näe, det låter INTE ALLS som kent, det är dom som låter som mig". 😲

(ungefär som michael bolton-snubben i filmen office space om ni sett den. "varför ska jag byta namn, det är ju han som suger")

Trumljuden var tänkta att vara blipp-bloppiga, kändes som en blipp-bloppdag helt enkelt. En befrielse att slippa försöka få samplingar att låta äkta faktiskt.

Stajo:

Attans, så förstörde jag allt genom att nämna k-gruppen 😱

Vilket ljud är det du kallar för harpfiolljud?

Alla 3:

Kul att ni gillar! Tackar som tusan för lyssningen och kommentarerna, men nu är det sovdags. Gonatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stajo:

Attans, så förstörde jag allt genom att nämna k-gruppen 😉

Vilket ljud är det du kallar för harpfiolljud?

He, he jo det som går så här: dada dadada 😳 , översatt till F D# D C A#....

Kan vara som så att jag är lite överallergisk, det ingick i standardutbudet på min första lilla plastiga keyboard från mitten av 80-talet.

Lyssnade på den igen, gillar den starkt förutom det för%¤#!43 ljudet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysig låt :-D

Påminner mig inte om kent, snarare lite äldre svenska syntpopband blandat med en gnutta Syntax. Ljudmässigt tycker jag personligen att det låter rätt bra, kanske lite väl fullt i mixen här och där. Gillar sången. Trummorna låter som någon sa kanske lite väl tama. Arpeggiosynten som ligger i bakgrunden nästan hela låten känns nästan lite överflödig. Men det var allt jag fann att gnälla på :-)

Tummarna upp :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stajo:

Jag köper din plastsynth om du har den kvar 😳

MrBluesman:

Jo, den kommentaren har kommit lite för ofta, ska prova utan dubbning. Tackar som tusan!

Arete:

Tack! Känns väldigt bra att inte alla gör kopplingen till eskilstunabandet 🙂. Kanske hade varit trevligt med en lite lättare mix, kanske provar att plocka bort lite jox. Och tack för lyssningen.

Förresten är detta nog personbästa i antal svar, hur ska jag kunna bräcka detta? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenix!

Visst finns det Kentinslag i låten,men vad gör det. Det är dilemmat när man sjunger på svenska och är kille med lite rasp i rösten. Tycker du har snickrat ihop en riktigt juste låt. Bra att gitarren plinkar på i bakgrunden, annars blir det för många elektroniska inslag.

Bra att testa att dubba sången, funkar inte alltid bättre. Tycker du har helt ok fraseringar.Kanske lite överdrivet på något ställe.

Sammanfattningsvis ett gott betyg.

Ser fram mot mera. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...