Jump to content
Annons

Spricka i ukulele


Signert

Recommended Posts

Efter tio års trogen tjänst har min Brüko-ucke fått en rejäl spricka. Nu funderar jag på om den skall lämnas till fackman för reparation, eller om det räcker med en sträng trälim och några tvingar. (Vi snackar om ett instrument för knappa tusenlappen, så det är inte värt några större utgifter.) Någon som vet råd?

Bifogar en bild på eländet:

sprucken.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Jag har samma fråga om en Levin mandolin original från 40/50-talet. Men min spricka är mycket mindre! Dessutom så har någon tydligen börjat slipa på den av någon anledning. Den var väl lite skamfilad, antar jag, men ändå inte så farligt!! Frågan är om jag ska lämna in den hos en riktig verkstad och om de då ska färga den såsom den var färgad tidigare, eller om jag både kan laga sprickan och tona till sunburst själv. Alternativt: ska jag slipa ned den till natur och bara lacka den? Fast då blir det ju inte original, men väl lättare att utföra!?

Jag vet inte vad en sådan original-Levinare kan vara värd och tvekar, och eftersom du tvekar för den ukulelen för knappa tusenlappen, så tycker jag du ska göra det själv. Blir det inte bra, kan du ju lämna in den därefter??

:rolleyes:

vinter med enkel-v//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Limma på bara!!!

Angående en Levin-mandolin så tillverkades dom ju i ofattbara mängder. Har själv köpt min för en hundring.

Sen tycker jag inte att man ska dona med små sprickor om man är nöjd med ljudet i instrumentet, vore ju kasst om det ser fint och rent ut men ljudet är förändrat till de sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar alldeles utmärkt med lite  vanligt trälim och tving.

Har lagat flertal instrument så både lösa lock, sprickor och halsar som slagits av.

Så kör på bara.

Tack för det! Då skall jag gå och leta efter verktygslådan... 😕

Visst går det att fixa själv... men är det ett instrument du använder och gillar klangen på så tycker jag du skall lämna in det till fackman så det blir riktigt gjort. Vart bo du så kan jag kolla om jag vet ngn nära. Det finns ju också en skola där de bygger allt från klassiska gitarrer till el-gitarrer och lutor och mandoliner, de finns i Stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar alldeles utmärkt med lite  vanligt trälim och tving.

Har lagat flertal instrument så både lösa lock, sprickor och halsar som slagits av.

Så kör på bara.

Tack för det! Då skall jag gå och leta efter verktygslådan... 🤪

Visst går det att fixa själv... men är det ett instrument du använder och gillar klangen på så tycker jag du skall lämna in det till fackman så det blir riktigt gjort. Vart bo du så kan jag kolla om jag vet ngn nära. Det finns ju också en skola där de bygger allt från klassiska gitarrer till el-gitarrer och lutor och mandoliner, de finns i Stockholm.

Tack, Stefan! Sånt uppskattas. 😉

Nu ligger ucken redan limmad och tvingad. Om det blir bra så blir det bra, om det inte blir bra så får den träda i tjänst som partyucke, så köper jag en ny i en högre prisklass. Ukulele är för övrigt lustigt nog ett utmärkt instrument att komponera på. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...