Jump to content
Annons

Spela live med en dator


laslo

Recommended Posts

Undrar, som rubriken säger, om det är någon som har lite erfarenheter av detta.

Vi har spelat några gånger men då har vi bara ställt upp datorn på scenen och tryckt på play, typ. Lite tråkigt.

Vad jag vill är att få ut 8 kanaler från sequencern (Logic) till en liten mixer på scenen och stå och ratta lite samplingar själv. Vill även kunna koppla in en mick som går genom Logic (och alla fantastiska effekter) och ut genom mixern.

Denna kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har kollat lite på Live men inte använt det mycket. Ska testa.

Saken är att jag inte vill dra i mixern med musen utan IRL (:rolleyes:) så då spelar inte programmet så stor roll. Frågan är väl mer om det är någon som tror på uppsättinigen med M-Audio-ljudkortet.

Tack för tipset, dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken är att jag inte vill dra i mixern med musen utan IRL (:rolleyes:) så då spelar inte programmet så stor roll.

Vet många som kör Ableton live med laptop och använder mixer-midicontrollers för att styra det. Lagom drygt att trigga loopar och styra volym med musen... 😉

Denna är ett hett tips om du är rik:

rw_bl.jpg

Och denna om du är fattig:

ctr_uc33e.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på det också.

Men 🙂, jag har några rackeffekter som jag gärna tar med mig (bara för att det är coolt 😆) samt att med en midicontroller så går det väl inte att koppla in en mick. Eller?

Jag kör redan med midikeyboard, kan det inte bli förvirrande för den lilla datorn om vilken midicontroller som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Har funderat på det också.

Men 🙂, jag har några rackeffekter som jag gärna tar med mig (bara för att det är coolt 😳) samt att med en midicontroller så går det väl inte att koppla in en mick. Eller?

Jag kör redan med midikeyboard, kan det inte bli förvirrande för den lilla datorn om vilken midicontroller som gäller?

haha.. ursäkta mitt skratt. Men varför skulle du inte kunna ha micken bara för att du har en controller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här använder jag live. Åtta kanaler från min Dell laptop utan problem.

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=12&page=1

jomen det var väll controllers han ville åt:P inte ett ljudkort

fins ju en liten söt sak ifrån Behringer

Kostar inte så farligt mkt heller, skall troligen själv köpa en sådan!

ända dåliga som jag ser det är att den är plastig, men det får man kanske räkna med i 2000kr´s klassen

BCF2000_medium.jpg

Redigerat av DjBox
Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på det också.

Men 😄, jag har några rackeffekter som jag gärna tar med mig (bara för att det är coolt 😄) samt att med en midicontroller så går det väl inte att koppla in en mick. Eller?

Jag kör redan med midikeyboard, kan det inte bli förvirrande för den lilla datorn om vilken midicontroller som gäller?

haha.. ursäkta mitt skratt. Men varför skulle du inte kunna ha micken bara för att du har en controller?

Veckans andra avdammning? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på det också.

Men 🙂, jag har några rackeffekter som jag gärna tar med mig (bara för att det är coolt 😄) samt att med en midicontroller så går det väl inte att koppla in en mick. Eller?

Jag kör redan med midikeyboard, kan det inte bli förvirrande för den lilla datorn om vilken midicontroller som gäller?

haha.. ursäkta mitt skratt. Men varför skulle du inte kunna ha micken bara för att du har en controller?

Veckans andra avdammning? 😠

alltid bra o damma:P </ot>

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här använder jag live. Åtta kanaler från min Dell laptop utan problem.

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=12&page=1

jomen det var väll controllers han ville åt:P inte ett ljudkort

....Vad jag vill är att få ut 8 kanaler från sequencern (Logic) till en liten mixer på scenen....

Jag fatttar det som att laslo vill ha ut 8 kanaler för att sedan kunna mixa analogt... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...