Jump to content
Annons

När man tappar sugen


Villa Superstar

Recommended Posts

Kort sagt, vad brukar ni göra när ni tappar sugen och allt ni gör bara låter skit (eller är det bara jag som hamnar i såna gropar)

nja...

luften/lusten gick ur mig efter 20års spelande 1987 :rolleyes:

fick en gnista 1999 tack vare Acid 🙂

det kommer och går, ta det lugnt bara 🙂

det går aldrig att "stressa" fram lust 🙂

--edit--

datan stavade fel 😎

Redigerat av TordA
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssna på annan musik änm dne du brukar skriva, kolla i noter, försök skriva i en anna genre t.ex visor stråkkvartett, tekno eller vad fan som helst. Eftersom man inte klara av det utan att lägga till sexi procent av en själv blir det något eget.

Jag har snott tricket från Kieth Richards och det verkar funka för honom.

( Undrar varför det inte går lika bra för mig?)

Men i alla fall prova!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak man kan göra - och om som egentligen redan har nämnts av TordA - är att ta det lugnt, det kommer faktiskt alltid tillbaka. Har man tvingande bråttom så kan man säkert något eller några av de råd olika råd som har givits hjälpa. Men oavsett så kommer det tillbaka.

För mig gäller inte det bara komponerandet utan även lyssnandet. Jag har aldrig kunnat hänga kvar in en stil utan att känna av dess begränsningar och hur en lätt tråkighet kan smyga sig på även när det gäller stilar jag gillar. För mig som mest har varit förankrad i jazz och dess omnejder så känns det ett ibland mycket fräschare att lyssna på klassisk musik, både "traditionell" klassisk och mer experimentiell. Lustigt nog tyckte jag att den moderna klassiska musiken ibland kan låta mer improviserad och fri än den (i mitt tycke) ofta mer formbunda jazzen gör. Att gå utanför sina välkända och ibland lite uttjatade marker är inspirerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bastian    I detta avseende tycker jag båda Ni har rätt och fel...men det är inte riktigt där diskussionen bör kretsa.

Kan du utveckla detta,hur kan man ha både rätt och fel i 2 motsatsförhållanden som detta exemplet utgör? 🙂

Pro-drugs eller anti-drugs?

det kankse verkar lite oklart, men som jag sa senare tycker jag tyngden ligger i att "komma utom sig själv" när det kommer till inspiration. Ganja är i detta avseede, enligt mig, ett ganska bra sätt. Risken är dock att man "stannar utom sig själv" (går det?) och i stort sett inte kommer någonstans... typ röka ganja hela dagarna burkar resultera som bäst i en massa idéer. Men för att sen sätta dessa i verket krävs ett mer metodiskt arbete och häri är ganjan inte så bra, snarare tvärtom. Kort sagt handlar det när det kommer till droger om diciplin och balans.

Så därför tycker jag båda argumenten var rätt och fel...

Vidare, som jag sa, bör inte diskussionen handla om drogerna (däremot diskuterar jag det gärna i nån annan tråd), snarare att tex bryta mönster, vilket man gott och väl kan klara av själv...

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Bastian    I detta avseende tycker jag båda Ni har rätt och fel...men det är inte riktigt där diskussionen bör kretsa.

Kan du utveckla detta,hur kan man ha både rätt och fel i 2 motsatsförhållanden som detta exemplet utgör? 😕

Pro-drugs eller anti-drugs?

det kankse verkar lite oklart, men som jag sa senare tycker jag tyngden ligger i att "komma utom sig själv" när det kommer till inspiration. Ganja är i detta avseede, enligt mig, ett ganska bra sätt. Risken är dock att man "stannar utom sig själv" (går det?) och i stort sett inte kommer någonstans... typ röka ganja hela dagarna burkar resultera som bäst i en massa idéer. Men för att sen sätta dessa i verket krävs ett mer metodiskt arbete och häri är ganjan inte så bra, snarare tvärtom. Kort sagt handlar det när det kommer till droger om diciplin och balans.

Så därför tycker jag båda argumenten var rätt och fel...

Vidare, som jag sa, bör inte diskussionen handla om drogerna (däremot diskuterar jag det gärna i nån annan tråd), snarare att tex bryta mönster, vilket man gott och väl kan klara av själv...

peace!

Det är en individuell sak och det man kan konstatera med droger är att de försenar dig, även om du uppfattar det som att du finner skaer som du inte fann i nyktert tillstånd, alltså det enda som kan få dig att göra mer och bättre saker är att göra dem oftare och utan droger, det är det enda raka oavsett vad andra må tycka, droger sätter i ett tillstånd och din egna känsla blir förtryckt och därefter så försöker du skapa och det enda som kommer ur dig är en massa splittrade ideér om hur det birde ha varit men aldrig blev eftersom det hela var under drogers intryck... så gör bara som du känner så ofta som möjligt och du ska finna att du blir bätre på att uppnå dina mål utan en massa droger eller andra utomverkande substanser och annat skit!!!

grogg har guld i min

Link to comment
Dela på andra sajter

grogg har guld i min

Aahahahahahaha! 😄

Anyhoo, ett knep är att byta arbetssätt, om det så är att skriva melodin först, använda Live! istället för ACID eller att byta instrument med trummisen (men bara med trummisen!).

Aja, många bra knep, ska se om de kan ta mig ur min nuvarande svacka...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

har provat alla era tips (i drogform endast alkohol)... de brukade funka förut, men det har det inte gjort nu...

mitt liv är skit... deprimerad...

Link to comment
Dela på andra sajter

har provat alla era tips (i drogform endast alkohol)... de brukade funka förut, men det har det inte gjort nu...

mitt liv är skit... deprimerad...

Ska betätta en lite historia då om nån orkar läsa... Ska ta den korta versionen!!

Detta är ju inget nytt tips direkt men jag drar den ändå , vad som hände mig!!

Det var när jag pluggade på guitar institute i London som jag råkade få en pratstund med en herre vid namn Carl Verheyen.(gitarrist i supertramp,studio, session mm)

Han gjorde en clinic på skolan och hade sitt band med.. ( tunga studio, session namn från NY)

Efterjag hört dessa otroliga musiker spela jamma och prata ville jag sluta spela gitarr...

Kände mig hopplöst vädelös... Finns ju inte en chans att man kan bli i närheten av dom.

Ville bara lägga ner, gå hem å gråta, fanns inget tro och hopp om att nån gång lyckas..

Efter clinicen så fick jag å nån till chansen att prata lite närmare med dom å jag ställde ett par frågor med gråten i halsen... 🙂

Jag frågade typ:

Hur fan motiverar man sig när man inte kommer framåt.. Hur gör man när teori lektionen suger, hur gör man när ide trokan är som värst och man inte kommer på nått att skriva...

HUR fan gör ni!!

Carl sa: Planka låtar!! Planka allt du kommer över... alla stilar och instrument... planka låtar ofta minst en i veckan.. Analysera låtarna, skriv ner dom på noter. analysera mera... planka låter igen!!! Planka stråk, brass arr... planka gitarr , bas , trummor,,, ja allt som du kommer över skriv ner på noter. analysera...

Så kommer du få tusen egna ideer om hur du ska skiva låtar, du kommer bli bättre på gehör, teori ,teknink och allt vad musik innebär!!

Sen hade han minst 50 argument till men ni fattar poängen va!!

Självklart har man plankat llåtar hela sitt liv , men inte på det sättet som han sa, och tänka efter lite!!!

Så började på allvar och köpte först transribe ( ett program som är jävligt smidigt)

Har sen dess plankat som fan och skrivit ner det mesta, och det hjälper verkligen...

Så fort ide torkan närmar sig så planka en låt, behöver inte va hela ta ett parti du tycker om... Då känns det iaf som man skapar nått och gnistan tänds igen!!!!

Tack för mig!!!! på http://www.seventhstring.com kan ni kolla in transribe

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips BoboGura!

Att planka varje dag håller musikmuskeln igång!!

Men viktigt, precis som BG skriver, är att analysera det man plankar; akord, funktion, steg, melodi-mot-bas, mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Att läsa om hur andra gör är ibland en källa till inspiration, precis som ovan, eller att se en bra DVD - som handlar mer om artisten(ernas) arbetssätt etc ex.v

Läste precis en bok som heter Hur man närmar sig ett träd av Eva Dahlgren, som skulle bli ett recept till henne själv "hur man gör".

Är inget E.D fan, men fann boken studtals inspirerande och läsvärd. Den innehåller dock en massa andra anekdoter, men det kanske måste finnas med som förklaring till det andra ...

Tvingade mig t.o.m att lyssna på senaste skivan och fann lite där som jag inte trodde fanns.

img_boken_i-2.jpg

Sen håller jag helt med - plinka med sådant som finns och lyssna runt när det är torka. Men, gör det inte för länge utan varva eget, annars finns risken att det man gör själv aldrig utvecklas och alltid kommer att kännas "sämre".

Spela "live" tillsammans är också bra. Särskilt om man kan variera personerna - och personkemin är bra.

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg tror också på det där med att göra nåt helt annat. Byt lampor på bilen, laga mat..

Eller kanske testskriva en annan typ av låt. Är du Heavy Metal? Skriv en vals!! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvingar aldrig fram något. Kommer det en låt så gör det. Men om jag hamnar i en svacka så brukar jag lyssna på sådan musik som jag lyssna på förr. Det brukar inspirera mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Melonite (oregistrerad)

Tror alla mer eller mindre känner igen sig i denna topic.

En sak som faktiskt hjälper (och som nämnts tidigare i topicen) utan att för den sakens skull säga upp sig från jobb eller köpa nya grejer för hela reskassan är att arra om i studion!

Möblera om lite. Köp en ny studiomöbel eller inred ett annat rum! Sälj midikontrollern på blocket och köp en annan. Byt Sequenserprogram.

Att få lite miljöombyte kan göra jäkligt mycket för inspirationen.

Testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak man kan göra - och om som egentligen redan har nämnts av TordA - är att ta det lugnt, det kommer faktiskt alltid tillbaka. Har man tvingande bråttom så kan man säkert något eller några av de råd olika råd som har givits hjälpa. Men oavsett så kommer det tillbaka.

Det där är klart individuellt, om jag skulle gå omkring och vänta på inspiration så skulle jag aldrig få något gjort. Jag sätter mig vid datorn och pular även om jag inte har någon kalr idé och försöker lära mig nya saker eller bara pular lite. jag måste hålla igång hela tiden annars blir jag slö och kollar på TV istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna mycket på musik! Men ett problem jag haft på sistone är att jag knappt alls har lyssnat... Och så sitter man sur sen och bara får fram gojja. Indian fungerar också om det skulle tjärva, men inget som man kanske borde ta för vana... 😏

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela på andra sajter

att tända på va för mig lösningen till alla svackor för ett tag sedan... trodde jag uppnådde sjuka höjder och att resultaten blev enormt bra. Men en gång när jag hade vart utan nån vecka så märkte jag att jag blev 100 gånger mer produktiv. dessutom gick jag ut o gick promenader på flera timmar varje dag 😏 vilket gjorde att jag blev piggare dessutom. Nu kollar jag helre på Barcelona matcher än röker en fete.

Visst en del gånger kommer det perioder då man känner sig helt otalangfull, missnöjd med alla ljud, man kan inte skapa en stereobild, hittar ingen kul och intressant ackordföljd eftersom man kanske tänker att allting borde väl ha skapats vid det här laget?

men KEEP IT SIMPLE eller KEEP IT CLEAN skrev jag på gula papperslappar o klistrade upp på skärmen. Det hjälpte och hjälper forftarande mig. Samt att läsa alla intervjuer i studiotidningen så klart 🥰 där har jag fått, jävligt massa inspiration. hittade en tråd på forument som diskuterade vissa producenters "överkreativitet" att t.ex micka upp en stärkare med 24 mickar riktade åt olika håll och med en hel drös med effekter här o där. Men faktum är att när jag läst något sådant så blir jag bara sugen på att testa nåt trevligt själv. Spela in ett ägg på ett fickminne, micka upp med en billig leksaks mick i handsfacket på bilen och skapat nåt sound. (princip exempel)

För ett tag sen hade jag ingen som helst inspiration till nånting. Men jag gick in med en frystejprulle i mickbåset och lossade lite tejp framför micken. prasslade lite o skramlade lite. sen klippte jag ihop skiten, samplade och la på lite effekter o pannoreringar o vips så hade jag min sjukaste elektroniska hiphopbeat ever.

En del av de här perioderna beror nog på vädret också. Snön har ju inte vart nådig och vill man göra en sommarhit så är det ju ingen direkt inspirationskälla att skrapa is från insidan av bilrutan en del mornar. (men nu ska det väl fan bli bättre)

att sluta tänka på saker är mitt motto ibland.. bara göra o göra o göra o göra.

eller så tar man semester på en månad o åker till något varmt eller kallt ställe man länge velat åka till. och kommer tillbaka o skriver en debutskiva på 15 låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig fungerar det att göra allting utan musik.

man får istället fara till lite kompisar och snacka skit, gå ut och gå, gå på loppmarknad.

se mycket film, läsa böcker som inte har något med musik att göra. och så får man hålla på i ungefär en vecka tills man har fått ny "input" i hjärnan.

Sen det där med droger, måste man använda något så drastiskt som droger för att skriva en låt, så borde man byta yrke.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Många intressanta förslag här. Själv är jag i en liten svacka med så jag hårdlirar world of Warcraft och ett par nyinköpta shooters. 🙂

En intressant sak som hände nyligen är att jag märkte att jag jobbar bättre under press. Brorsan och några av hans polare skulle skriva ett litet spel till PC på en KY utbildning men Reason fatta dom nada av 😕 så dom kom till mig, ville ha två låtar och gav mig en deadline på en vecka. Blev riktigt förvånad över resultatet själv. trodde inte det skulle bli bra 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Många intressanta förslag här. Själv är jag i en liten svacka med så jag hårdlirar world of Warcraft och ett par nyinköpta shooters. 😄

En intressant sak som hände nyligen är att jag märkte att jag jobbar bättre under press. Brorsan och några av hans polare skulle skriva ett litet spel till PC på en KY utbildning men Reason fatta dom nada av 😕  så dom kom till mig, ville ha två låtar och gav mig en deadline på en vecka. Blev riktigt förvånad över resultatet själv. trodde inte det skulle bli bra 😱

Uuuujj nej pga av World of Warcraft så blir det absolut ingen musik gjord för min del i alla fall! Bara en lvl till! Bara en!!!! 😄

Men visst är det rätt bra då jag själv har en svacka nu så är det rätt skönt att kunna släppa ångesten och bara fokusera på att spela WoW och lyssna på bra musik! Idéerna kommer... men då är man för upptagen med spelet för att öppna Cubase! 🙂

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta inlägg 😄

En annan sak jag har märkt är att om jag inte har tid för tillfället att påbörja eller fortsätta med en "kreativitet" - men tar mig friheten att ta mig den tiden ändå - på något annat som skall göra:s bekostnad. Då minssan då rullar det på av bara den - och jag känner viss frustration att tänk om jag hade lite mer tid nu.

Har jag lyckats "allokera" ett antal dagar i god tid då jag skall sitta ned - då blir det oftast torka ...

Det kanske är disciplin och åter disciplin som i så mycket annat som måste till - då är man dessutom så "redo man kan bli" när det väl "faller på" 😄

Men enkelt är det fan inte ... men ack så kul.

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

>>>Florian de Sage: Tycker du hårdrar litegrand gällande den "försörjande pappans" dilemma, om man valt att leva på musik på ngt sätt är det nog för att det är ett av de bästa alternativen i livet, men ibland känns det ju ändå tvångsartat, hur kul jobb man än har så finns det perioder då det inte känns supermotiverat... dessutom är det ju skapande man håller på med och då är det ju svårt att alltid känan att idéerna är färska, men man måste jobba på ändå.

Jag utbildar mig till gitarrist (har gjort klart instrumentlärarutbildningen, sånär som 6poäng) och jag tycker det är riktigt kul att spela gitarr och undervisa, men nog tusan då jag sitter och övar in stycken 3-5 timmar per dag och analyserar det och sedan undervisar några timmar så kan inspirationen få sig en törn... visst, det skall vara roligt med musik, och musiken är en förlängning av livet för alla va? Vems liv är på topp hela tiden?

Så med detta menar jag att jag tycker visst att man skall ta en vila då och då, men man måste ju kämpa igenom det om man nu inte är en hobby-musiker som har "råd" att slappa till. Just komponerandet är som en hobby för mig, trots att jag sitter i snitt en timme per dag och gör musik (hoppas jag jag kan kalla det)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Personligen så låter jag bättre en dag, och sämre en dag. Kort sagt, varken bottnarna eller topparna varar särskilt länge.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag har tappat inspirationen så tar det ett tag innan jag kommer på vad som är fel...

(nu kommer säkert många att sparka bakut...)

Men det händer alltid när jag inte motionerat på ett tag. Slår aldrig fel. Så det jag måste göra för att "boota om" är först och främst att ta mig ut i skogen och jogga,, efter ett par gånger så är jag tillbaka och är inspirerad igen.

Inspirationskällan är sedan oftast mitt brustna hjärta.. :,-(

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag har tappat inspirationen så tar det ett tag innan jag kommer på vad som är fel...

(nu kommer säkert många att sparka bakut...)

Men det händer alltid när jag inte motionerat på ett tag. Slår aldrig fel. Så det jag måste göra för att "boota om" är först och främst att ta mig ut i skogen och jogga,, efter ett par gånger så är jag tillbaka och är inspirerad igen.

Inspirationskällan är sedan oftast mitt brustna hjärta.. :,-(

Just nu har jag haft en långtgående öroninflammation (och börjat röka igen efter ett tags uppehåll), men nu har det börjat släppa, och visst har skaparandan kommit tillbaka med fullt ös, har också kommit igång att småjogga lite nu också, så din tes kanske inte bara gäller dig?

Man blir ju liksom alertare i huvudet tycker jag. Men man kan nog skapa bra även om man inte är ngn joggis!

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...