Jump to content
Annons

Meshuggah-liknande


tofumannen

Recommended Posts

Tja.

Är gammal hårdrockare som lade ner hårdrocken för 15 år sen och har bara lirat klassiskt sen dess. Upptäckte dock Meshuggah för ett halvår sen och är helfrälst. Har letat liknande musik men tycker allt är kasst.

Nån som kan tipsa om Meshuggah-besläktad musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Meshuggah är Meshuggah.. Thats it! hade turen att få jobba med dom som livetekniker då det begavs sig.. Men om det är soundet du letar så får du börja med lite Umeå ounderground 😄 (Reused är också stilbildande för Umeå.. thats a hint)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Beror ju lite på "vad" det är du gillar med Messhugah... Dom är ju liksom både råhårda och tekniskt brillianta.

Ett axplock av bra hårda band med karaktär, som du kanske missat (det hade gått 15 år?!?), kan ju vara Haunted, Pantera, In Flames och Strapping Young Lad.

Inte därmed sagt att de "låter som Meshuggah", men de är hårda och bra:)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tipsa om att många av dessa meshtuggande gitarrer är inpelade i inverterade högtalare med mickarna inbbyggda i .. Oftast Sm57 men tjocka filtar över lådorna (kabinetten).. En nödvändighet för att inte bli vräkta 🙂 .. Ett sound skapades som också återskapades i studion 😄 och mycket tight dubbning på det då förståss.. Och glada musiker förståss 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Är gammal hårdrockare som lade ner hårdrocken för 15 år sen och har bara lirat klassiskt sen dess. Upptäckte dock Meshuggah för ett halvår sen och är helfrälst. Har letat liknande musik men tycker allt är kasst.

Nån som kan tipsa om Meshuggah-besläktad musik?

Besläktad och besläktad, men Fear Factory är väl lite (liiiiiite) åt Meshuggah hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar och bockar för tipsen. Ska kolla.

Alltid svårt att beskriva VAD man gillar med viss musik. I Meshuggas fall så skulle man kunna säga att jag gillar allt. Det jag gillar mest är förmodligen "mentaliteten"/ "aggressivt med kontroll". Gillar deras ljud mycket, både de gamla och nya skivorna. Sången är suverän, aggresiv. Fläskig men sylvass dist bidrar till brutaliteten. Det rytmiska raffinemanget behöver knappast nämnas. Gitarrsolon som är garanterat oklyschiga. Alltid mellankoliskt. Fullproppat med detaljrikedom som gör att man upptäcker nya grejer hela tiden.

Nåja, det var ett försök att förklara vad jag gillar i musiken.

Som sagt - tackar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar och bockar för tipsen. Ska kolla.

Alltid svårt att beskriva VAD man gillar med viss musik. I Meshuggas fall så skulle man kunna säga att jag gillar allt. Det jag gillar mest är förmodligen "mentaliteten"/ "aggressivt med kontroll". Gillar deras ljud mycket, både de gamla och nya skivorna. Sången är suverän, aggresiv. Fläskig men sylvass dist bidrar till brutaliteten. Det rytmiska raffinemanget behöver knappast nämnas. Gitarrsolon som är garanterat oklyschiga. Alltid mellankoliskt. Fullproppat med detaljrikedom som gör att man upptäcker nya grejer hela tiden.

Nåja, det var ett försök att förklara vad jag gillar i musiken.

Som sagt - tackar!  😄

Tror kanske att du skulle gilla Aeon! Tekniskt death metalband från Östersund som för övrigt ska ut på turnè med Cannibal Corpse

En låt från nya skivan finns på deras hemsida: http://www.aeon666.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

The Haunted, inte så komplicerat som Meshuggah men fan så mycket mer lyssningsvärt och hårt, Meshuggah var roliga för ett par år sedan men blir lätt statiska i sitt inferno, men gillar man det så gör man! JAG GÖR DET! men jag gillar annat mera...

En stor Schkåll för alla bra svenska exportvaror inom hårdmetal-genren! inkl Yngwie som har bidragit mycket till svensk storsäljare utomlands!

Link to comment
Dela på andra sajter

Meshuggah spelar i en liga så långt över alla andra sin genre att det är som att jämföra sådana där astunga medicinbollar man hade på gymnastiken i skolan (i alla fall när jag gick i plugget på 80-talet) med punkterade pingisbollar.

Hur man kan kalla dom tråkiga är över mitt förstånd. Det är inte många gånger band fått mig att höja på ögonbrynen och verkligen lyssna intresserat. Jag tror det hänt 3-4 gånger i hela mitt liv.

Första gången Tubular Bells av Mike Oldfield 1973 (även de tre följande albumen).

Andra gången Koyaanisqatsi av Philip Glass 1983.

Tredje gången Amesiac av Radiohead 2001 (Hail to the thief var bättre men då viste jag vad jag hade att vänta mig).

Fjärde gången Catch 33 av Meshuggah.

Vet inte hur många gånger jag lyssnat på Catch 33 men det börjar närma sig ohälsosamma mängder. Hoppas dom försöker sig på något liknande igen men det är kanske tveksamt.

Lyssnar man på hård musik och inte gillar Mesuggah bör man nog hålla sig till sina Shaboom-skivor... R.O.C.K-rock n' roll music!!! 😎

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju verkligen skit svårt att hitta artister som ens bör nämnas i samband med Meshuggah...dock så tänker jag på Korn...det feat o grovt nedstämmda som båda står för...Dillinger Escape Plan är det sita som ja kommer ppå...lite fortare lite mer Psykat...dom är meckiga som Meshuggah annars inga större likheter,,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Meshuggah kan man säga är hård progressiv metal.

Dream Theater är mjukversionen av dom.

Opeth kanske kan vara något för dig!? Inte lika tekniskt avancerade eller intensiva men ändå jävligt bra!

Opps nu bumpade jag en gammal tråd....

Redigerat av Järven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...