Jump to content
Annons

Mickning av trummor


Musiker

Recommended Posts

Hej!

Ska spela in trummor i eftermiddag. Har ett 15-tal mickar att välja på, och "problemet" är nu mest vilka kondingmickar jag ska använda var.

Till virvel och pukor blir det 57: or, och på kaggen en Shure PG52 mick. Jag har även JJLabs mickset med trummickar (virvel, pukor, samt kagge) också. Sedan har jag två TSM MT87 mickar (U87-kopior), och två JJLabs OHC1 (små membrans kondingar), samt två Shure PG81 (småmembrans kondingar).

Jag tänkte närmicka hihat samt ride och använda dubbla par som overhead för att på så sätt kunna välja mickar efter inspelning, jag har 16 kanaler med bra preamps att tillgå. Antingen ska jag ha stormembranarna (MT87) på hihat samt ride, och sedan micka A/B och/eller X/Y med småmbenranarna (de fyra "som är över").

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag även använda JJLabs trummickarna, alltså de dynamiska, och micka kaggen med två samt över och under micka virveln?

Förslag på uppmickningskombinationer skulle vara bra!

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle strunta i att närmicka hihat/ride, om du inte ska spela in ett känd-trummis-gör-showcase-på-DVD eller massiv ljudväggs-metall.

Däremot skulle jag experimentera med mickar på bastrumma och virvel. Ibland är det ruggigt snyggt med en mick på sejar-sidan. Ibland är det tufft med närmickad sarg.

Bastrumman brukar jag ibland micka med både stormembranig kondensator och en dynamisk. Testa t ex att sätta kondensatorn en bit från frontskinnet. Det kan få trumman att kännas riktigt stor.

Slutligen ett OH-par i X/Y och ett distansmickat par i A/B eller ORTF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...