Jump to content
Annons

köp av ibanez gitarr, b litte råd o hjälp


FXboy

Recommended Posts

😄😏 tja på er. jo jag tänker köpa en ibanez och vill lägga typ 3 -4000 kr. så jag undrar vilken model rekomenderrar ni? jag har spelat gitarr i 2 år. havt en classis och en acustisk GR. vad har ni för modeler och vilka e bra för halvprovs?

tack sam för hjälp coh råd !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

varför en ibanez gitarr? vad spelar du för musik?

Det finns ju massor av olika gitarrer så varför just en Ibanez, för 3-4000:- så får du en Ephiphone, squire mfl. vad ska det vara för micar, vad vill du ha för ljud?

det är lättare att ge råd om du talar om vad du gillar, tycker är snyggt mm. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det en el ibanez jag e utte efter. varför just en ibanez för att jag tycker om ibanez. vist finns det anndra märke, men inget som pasar just mig. jag spelar solo mäst. jag har en akcustisk så jag e efter en el gitarr. ljudet behöver inte vara som på en gibson som kostar 20000 kr ås. nån som har en ibanez RG 320 model. hur bra e dem e det värt att köpa en som model.

jag vill bara ha litte råd om vad e det man ska se el höra när man köper en gittar? ni som har spelat länggre. har ni nån ljud ex på nån av gitarrerna.. helst ibanez så jag kan höra hur det ska va osv.

tack för hjälp o råd

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag var du så skulle jag köpa en med fast stall .. alltså inte t.ex. floyd rose .. men det är ju bara jag.

Tycker du däremot det är kul med svajarm, stämma gitarrer i evigheter, och ha en gitarr som är skitsvår att intonera så är det ju en annan sak ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av Ibanezgitarrer (som iofs inte är jättestor) är att de RG gitarrer i den lägsta prisklassen oftast inte är så jäkla kul men om man går upp i pris ett snäpp till de som ligger runt 6-7000 får man en betydligt mycket bättre gitarr för den extrapeng man lägger. Men det beror ju på vad man är ute efter också.

Själv har jag en gammal RG350 eller nått sånt, ingen hit, men den är ju gammal, sönderspelad och behöver fixas iordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inget tips på en specifik modell men Ibanez brukar ge bra valuta för pengarna (har haft 2-3 stycken tidigare). Mitt råd vore att ta dig till en musikaffär och testa några olika modeller. Tråkigt tips kanske men det är nog det bästa 😛 Då kan du dessutom få upp ögonen för andra märken/modeller också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en beggad RG550 för fyra och ett halvt, och den är jag mycket nöjd med. Passar utmärkt för solospel med wizard-hals (lite bredare och tunnare) och jumbofrets. Det sitter ett Floyd Rose på den, men jag förstår inte dom som klagar på det. Visst, det tar lite extra tid att stämma och är lite bökigare att byta strängar, men när man stämt den så håller den stämningen hur bra och länge som helst. Bra kräm i mickarna också. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en beggad RG550 för fyra och ett halvt, och den är jag mycket nöjd med.

Jag hade också en RG550, en LTDBK, som jag var grymt nöjd med. Så hittar du en sådan begagnad i bra skick kan jag varmt rekommendera den. Enda anledningen till att jag sålde min RG550 var att jag köpte en RG7620 och då behövde jag ingen 6-strängad längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag var i går på musikbörsen i GB o prov spelat en IBANEZ GRG170 o den hade rätt bra ljud sen testa jag en IBANEZ RG170 den hade rätt samm ljud som GRG170 m. sen fick jag litte råd av säljaren där men som säljare e det alltid de rekomenderar de dyra modelr som e förrstås mycke bättre än de biliga.

Rapid Wanker du sa det tar tid att stämma en ibanez hur menar du e det inte som alla andra el gitarren man stämmer..el stämmer man de på nån speciel sätt. det skulle vara bra om nån här på forumet har en av desa modeler av ibanez jag testat o säga vad de tycker om desa modeler.

anns sparar jag litte till och köper en Ibanez RG350.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inget proffs på guror...

Har en RG270 med svaj, men den är lite omständig att stämma.

Det kanske gäller alla guror med svaj... :rolleyes:

Men köpte i sommras en RG321 med fast stall.

Kostar ca 3000:- på Thomann.de

Sen blev det EMG 81:or

Får duga tills vidare

Rg270:n är till salu om nån vill ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rapid Wanker du sa det tar tid att stämma en ibanez hur menar du e det inte som alla andra el gitarren man stämmer..el stämmer man de på nån speciel sätt. 

Det har inget med märket att göra. Ibanezer stämms precis som alla andra gitarrer. Vad vi pratar om är olika stall. Har man ett stall som t.ex. floyd rose (går att svaja det både "neråt" och "uppåt") så är det lite bökigare att stämma än gitarrer med fast stall (kan bara svaja neråt eller inte alls). När du stämmer en sträng på en gitarr med floyd rose stall så blir den sträckt, mer kraft på stallet, stallet böjs en smula och andra strängar stämmer om sig. Detta tycker jag är bökigt mycket p.g.a. att jag knappt använder svajarmen ändå och mycket väl kan leva utan den.

Om du vill använda svajarmen och tycker det är värt lite mer möda var gång du ska stämma/byta strängar på gitarren så ska du har sånt stall.

Bryr du dig inte så mycket om svajet så ta dig en funderare om det inte är smidigare med fast stall.

Dom här sakerna gäller för alla gitarrmärken och inte bara Ibanez.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

"varför inte en IBANEZ Les Paul custom"

serie NO:176.......o.s.v. säljes billigt (( ! ))

nääärå .Är ej till salu, schysst gura att lira på!

ps: Har Foto, hur lägger jag ut den så Ni kan få se härligheten?

mvh: job 😉

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag har en Ibanex RG350 som jag kan rekommendera. Om du letar efter en sån begagnad kan du kanske få den för de pengar som du var beredd att lägga ut. Gitarren är förvånansvärt allround. Man kan tänka sig att den enbart funkar till hårdrock, metal m.m., men single coil micken i mitten tycker jag är riktigt bra. Och ärför kan man även spela men fint och rent ljud.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag var i går på musikbörsen i GB o prov spelat en IBANEZ  GRG170 o den hade rätt bra ljud sen testa jag en IBANEZ RG170 den hade rätt samm ljud som GRG170 m. sen fick jag litte råd av säljaren där men som säljare e det alltid de rekomenderar de dyra modelr som e förrstås mycke bättre än de biliga.

Rapid Wanker du sa det tar tid att stämma en ibanez hur menar du e det inte som alla andra el gitarren man stämmer..el stämmer man de på nån speciel sätt.  det skulle vara bra om nån här på forumet har en av desa modeler av ibanez jag testat o säga vad de tycker om desa modeler.

anns sparar jag litte till och köper en Ibanez RG350.

Var på Musiklagret idag och köpte mig en RGA 121 VLF Prestige som är bara helt otroligt skön att spela på, mahoganykropp med lönntopp och med fast stall som är bra om man vill ha grövre strängar och stämma ner gittaren. Pris: 9,495 kanske inte riktigt den prisklass du var ute efter men Kan varmt rekomendera denna gittar ändå :rolleyes:

Mvh-Jack

Länk:RGA121 Prestige

RGA121_VLF_00_01.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...