Jump to content
Annons

pirateKING feat djonas


Recommended Posts

LÅTNAMN: Dragons Lair

ARTIST/GRUPP: Bleach feat djonas

GENRE: Power Metal

LÅTLÄNGD: 3.16

KOMPOSITÖR: Bleach

PRODUCENT: Johan Kitti och Robin Lind

EV. MEDVERKANDE: djonas

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4-5mb

STATUS: En första version.

Dragons Lair är ett försök på powermetal med en aningen humoristisk avsikt. Detta är väl knappast våran vanliga genre men de var jäkligt kul att göra. Solot som skrevs till låten var lite väl svårt för oss så vi bad djonas att spela in det 😉. Och ja, ni får själva höra resultatet.

Alla åsikter väldigt välkommna!

Dragons_Lair.mp3

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sång kommer väl?

Tänkte på "in your world" introt med muse innan trummorna kom in. nåt med soundet på guran..

Det blir lite abrupt ibland när ni spelar riffet halvt, ex 0:48. Men det kanske blir en bättre känsla med sång på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. Håller med Djonas.. (han han före.. Jag tvekade på "svara-knappen" för nån halvtimme sen.. In med solot i mitten och höj volymet lite.. Annars känns det inet som det hör hemma i låten ju.. Bra annars :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sång kommer väl?

Tänkte på "in your world" introt med muse innan trummorna kom in. nåt med soundet på guran..

Det blir lite abrupt ibland när ni spelar riffet halvt, ex 0:48. Men det kanske blir en bättre känsla med sång på.

Sång kommer ikväll. Ska även fixa till lite saker. Se vart hamnade hela låten rätt långt ner om ni förstår vad jag menar? Jag vll att gitarrerna ska sträcka sig från lågt till högt. Nu vart de lite för kompakt nästan. Nån som har nåt förslag på hur man får upp backgurorna lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lagt på sång och fixat till allt jag kunde komma på.

Claypool: det abrupta slutet på riffet är nu fixat.

djonas: solot är höjt och flyttat till mitten.

Jag måste säga det att texten är en parodi på denna typen av musik. Inget jätteallvarligt alltså. Så ingen börjar klaga på jag använt ordet "dragon" lite för många gånger 😏

Dragons_Lair.mp3

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte sånt här egentligen, men ni gör bra ifrån er ändå. Kanske öva lite på sången? 😏

Men jag tror det här kan bli något, ifall ni jobbar på. 😏

haha jo sången är inte perfekt. Men hittade bara en av mina vänner som ens ville göra ett försök. Det går lite högt. Men jag tycker ändå att det vart ok. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt tycker jag fast det är lite powermetal mall 1A (men det är väl helt okej) Gitarrerna har faktiskt ett ganska fett sound (vilket alltså är bra) Tycker faktiskt inte att texten är hälften så fjantig som t ex Rapsodhys (hur sjutton stavas det) texter, och de är ju även fullt allvarliga 😏 Sången känns lite hastigt inspelad och verkar gå lite högt för sångarens naturliga röstläge (förstod man vad jag menade där) Pröva att transportera ned låten (om ni orkar) så kommer det nog att låta bättre. Solot borde höras mer i mixen också. Som det är nu så tänker man nästan inte på det, det försvinner liksom. Med lite ändringar här och där kan nog detta bli riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt tycker jag fast det är lite powermetal mall 1A (men det är väl helt okej) Gitarrerna har faktiskt ett ganska fett sound (vilket alltså är bra) Tycker faktiskt inte att texten är hälften så fjantig som t ex Rapsodhys (hur sjutton stavas det) texter, och de är ju även fullt allvarliga 😏 Sången känns lite hastigt inspelad och verkar gå lite högt för sångarens naturliga röstläge (förstod man vad jag menade där) Pröva att transportera ned låten (om ni orkar) så kommer det nog att låta bättre. Solot borde höras mer i mixen också. Som det är nu så tänker man nästan inte på det, det försvinner liksom. Med lite ändringar här och där kan nog detta bli riktigt bra.

du har rätt i många saker. Det är powermetal mall 1a, vi kom på texten först och höll på att avlida av skratt (ja nästan iaf) och var tvungna att göra en låt av det, så det är inte världens mest avancerade.

Sången är väldigt hastigt inspelad, jag var väldigt ivrig att få upp den och därför gjordes det ganska snabbt. Vi ska fixa till en ännu bättre version ofcourse.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att transportera ner låten 😏 Vad betyder det?

Solot kan höjjas ytterliggare, men inte såå mycket tycker jag personligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt tycker jag fast det är lite powermetal mall 1A (men det är väl helt okej) Gitarrerna har faktiskt ett ganska fett sound (vilket alltså är bra) Tycker faktiskt inte att texten är hälften så fjantig som t ex Rapsodhys (hur sjutton stavas det) texter, och de är ju även fullt allvarliga 😏 Sången känns lite hastigt inspelad och verkar gå lite högt för sångarens naturliga röstläge (förstod man vad jag menade där) Pröva att transportera ned låten (om ni orkar) så kommer det nog att låta bättre. Solot borde höras mer i mixen också. Som det är nu så tänker man nästan inte på det, det försvinner liksom. Med lite ändringar här och där kan nog detta bli riktigt bra.

du har rätt i många saker. Det är powermetal mall 1a, vi kom på texten först och höll på att avlida av skratt (ja nästan iaf) och var tvungna att göra en låt av det, så det är inte världens mest avancerade.

Sången är väldigt hastigt inspelad, jag var väldigt ivrig att få upp den och därför gjordes det ganska snabbt. Vi ska fixa till en ännu bättre version ofcourse.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att transportera ner låten 😏 Vad betyder det?

Solot kan höjjas ytterliggare, men inte såå mycket tycker jag personligen.

Alltså att ni spelar in låten i en annan lägre tonart så att sångaren inte behöver anstränga sig så. Det låter i alla fall som han skulle vilja sjunga i en lägre tonart.

Ibland kan man ju transportera låtar i vissa program så att man slipper spela in dem, men jag är vekligen ingen expert på det. Blir nog svårt när man använt "äkta" instrument misstänker jag.

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt tycker jag fast det är lite powermetal mall 1A (men det är väl helt okej) Gitarrerna har faktiskt ett ganska fett sound (vilket alltså är bra) Tycker faktiskt inte att texten är hälften så fjantig som t ex Rapsodhys (hur sjutton stavas det) texter, och de är ju även fullt allvarliga 😏 Sången känns lite hastigt inspelad och verkar gå lite högt för sångarens naturliga röstläge (förstod man vad jag menade där) Pröva att transportera ned låten (om ni orkar) så kommer det nog att låta bättre. Solot borde höras mer i mixen också. Som det är nu så tänker man nästan inte på det, det försvinner liksom. Med lite ändringar här och där kan nog detta bli riktigt bra.

du har rätt i många saker. Det är powermetal mall 1a, vi kom på texten först och höll på att avlida av skratt (ja nästan iaf) och var tvungna att göra en låt av det, så det är inte världens mest avancerade.

Sången är väldigt hastigt inspelad, jag var väldigt ivrig att få upp den och därför gjordes det ganska snabbt. Vi ska fixa till en ännu bättre version ofcourse.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att transportera ner låten 😏 Vad betyder det?

Solot kan höjjas ytterliggare, men inte såå mycket tycker jag personligen.

Alltså att ni spelar in låten i en annan lägre tonart så att sångaren inte behöver anstränga sig så. Det låter i alla fall som han skulle vilja sjunga i en lägre tonart.

ah. ja det skulle vi såklart kunna göra. Grejen är den att så var tanken från början. Men jag råkade skicka fel skiss på solot till djonas. Men om djonas är på att spela om så är det en god idé. Att spela typ i C lr nåt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, småkul...

Jättefjantiga trummor! 🙂 Introfillet fick mig att börja skratta 😱

Tajt gitarrsolo, men är ingen stor fantast av alla dessa instängda gitarrljud... Man tappar närvaron.

Det känns som en plojlåt med ett fränt gitarrsolo... och det antar jag att det är.

Jaja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... Förlåt men jag tycker sången låter som Anton Maiden! Annars är väl låten ok antar jag.

sången är inte den bästa det håller jag med om. Det var lite för högt för min kompis. Men den låter knappast som anton maiden. Om nån vill får dom gärna sjunga in sången och skicka till mig så byter jag ut. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... Förlåt men jag tycker sången låter som Anton Maiden! Annars är väl låten ok antar jag.

Haha, tänkte exakt likadant 😏 Han är skön.

Hela produktionen låter lite instängd tycker jag finns. Skulle göra mycket om ni "öppnade upp" den lite. Dvs mer rumsklang. Tjusigt solo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... Förlåt men jag tycker sången låter som Anton Maiden! Annars är väl låten ok antar jag.

sången är inte den bästa det håller jag med om. Det var lite för högt för min kompis. Men den låter knappast som anton maiden. Om nån vill får dom gärna sjunga in sången och skicka till mig så byter jag ut. 😏

Skulle vara kul att göra ett försök... Skicka text och låt så sjunger jag för full hals 🤪

Är inte säker på att det kommer låta bättre men det är lite kul att testa! Du får höra resultatet oavsett...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, småkul...

Jättefjantiga trummor!  😏  Introfillet fick mig att börja skratta 🤪

Tajt gitarrsolo, men är ingen stor fantast av alla dessa instängda gitarrljud... Man tappar närvaron.

Det känns som en plojlåt med ett fränt gitarrsolo... och det antar jag att det är.

Jaja.

Trumkompen är precis som dom ska vara när man gör parodi på powermetal tycker jag 🤪. Eller du kanske menar trummljuden?

Det är fruktansvärt svårt att få till gitarrljud, jag jobbar ständigt på att hitta ny bättre lösningar för att få fram ett bra ljud. Detta är en variant som jag vart ganska nöjd med.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

VEM ÄR ANTON MAIDEN?

Han sjöng in några Iron Maiden låtar till midi-komp. Han sjöng falskt och hade fruktansvärt ful röst. Dock fick han ganska stor uppmärksamhet. Skivsläpp osv. Var med i datorprogrammet "Sajber" på SVT.

Tyvärr tog han sitt liv för några år sedan.... RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...