Jump to content
Annons

Studiofestival - Gratisfestival


Signert

Recommended Posts

OK!

Här är min röstning. För övrigt den första på forumet. Måste säga att det är/var svårt då jag ej lyssnar på denna typ av musik alls, bortsett från Nightmare beach-stuket då. Special offer var oxå hyfsat bra.

6p = Special Offer

Bäst produktion och melodi

4p = Nightmare beach

Coolt med "surf-sound"

2p = D.N.A

Bra melodi

1p = Åt helvete med Mr Ray

Bra arr.

Trista motiveringar, men det är svårt att sätta sig in i nåt man ej kan relatera till på ett eller annat sätt.

Mvh

Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mina röster kommer här.

Svårt. Den enda jag är säker på är 1:an, sen är det lite upp till humör 😛

6p: Nr 4 - Special offer

4p: Nr 2 - Everything is free

2p: Nr 7 - Nightmare Beach

1p: Nr 6 - Åt h-vete med mr Ray

Det är nog inte pluggarnas varande gratis eller inte som begränsar, utan förmågan att mixa och arrangera kanske... bra jobbat alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det dags för mig att rösta.

6 p till "Åt helvete med Mr Ray": Skaparen har på ett lyckat sätt fått till många fina och funkiga beats. Fina "spaciga" melodier. Låter som menymusik till ett fotbollsspel.

4 p till "This is it": Gillar verkligen ackordföljaderna. Starkaste låten rent kompositionsmässigt. Låter lite tyskt. Har någon hört en en ballad av "Gamma Ray" så försåt ni. Det enda som hindrar bidraget till en förstaplats är den något svaga sånginsatsen.

2 p till "D.N.A.": Egentligen en ganska bra låt. Men det var vissa saker som drog ner på den. Fastnade inte för mixen riktigt. Lite tjatig också. Syntslingan som kommer i refrängen tär på tålamodet. Annars bra!

1 p till "Special Offer-For A Limited Time Only": Ett ganska svårmotiverat val. Gillar ufoljudet lite och rösten ljudkaraktär. Också de lite hårdare partierna. Sedan är texten lite tjatig. Men helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det avgjort! Med en lätt rodnad på kinderna presenterar jag härmed resultatet:

4 - Special Offer : 94p - Signert julli-flov.gif

6 - Åt helvete med... : 43p - Jazzman

2 - Everything is free : 37p - Martinm

7 - Nightmare Beach : 35p - Sixties

1 - I Love U : 32p - PepeLogu

5 - D.N.A. : 25p - Egghuvud

3 - This Is It : 7p - Stajo

Ett stort tack till alla deltagare och till alla som röstat. Hoppas ni har haft överseende med mitt "röstningsspammande". 😳

Återkommer med info om vilka pluggar som använts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det avgjort! Med en lätt rodnad på kinderna presenterar jag härmed resultatet:

4 - Special Offer : 94p - Signert julli-flov.gif

6 - Åt helvete med... : 43p - Jazzman

2 - Everything is free : 37p - Martinm

7 - Nightmare Beach : 35p - Sixties

1 - I Love U : 32p - PepeLogu

5 - D.N.A. : 25p - Egghuvud

3 - This Is It : 7p - Stajo

Ett stort tack till alla deltagare och till alla som röstat. Hoppas ni har haft överseende med mitt "röstningsspammande". 😆

Återkommer med info om vilka pluggar som använts.

Och du vann igen!!! GRATTIS! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat Signert. Jag gjorde min sämsta festival på länge. (snyft) Men nästa gång då jävlar. Intresset för vilka pluggar som användes kanske ändå finns kvar så Here Goes:

Effekter:

mda; delay, dubbeldelay, dynamics, dither

Voxengo; boogex

Kjaerhus; classic reverb, compressor och Master limiter

Gitarr; X-amp tubescreeamer

Syntar Majkens subduer, Nekos knork, Tapeworm, Stringsynth, ensembler

Trummorna är NS freekit soundfont

Bas och pinao är soundfonts laddade genom rcga:s sounfontplayer

Gitarren är min Charvel och sången är körd genom min generismick.

Skulle vara kul att höra vad ni andra använde. Jag tyckte det var svårt att få till en bra master, något som flera påpekat om min låt. Att det skulle vara sbs håller jag inte med om Hmpf 😳. Jag anser mig inte dålig på att mixa. Som vanligt kanske jag lade lite för lite tid på mitt bidrag.

Vad kan vi dra för slutsats av detta? Det går kanske att göra bra musik med gratisgrejor, men för mig låter det nog fan så mycket bättre med mina kära pluggar.

Den enda plugg som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att använda igen är Kjaerhus classic reverb som låter riktigt bra (iallfall i mina öron.)

Ett stort tack till Signert 😆😆😆 för att han verkligen har puschat för röstning. Ser fram emot nästa festival, men det behövs kanske ett tag innan vi drar igång, och mycket längre tid på oss, eller något i den stilen, så att vi får lite fler bidrag och fler röstande. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat Signert. Jag gjorde min sämsta festival på länge. (snyft) Men nästa gång då jävlar. Intresset för vilka pluggar som användes kanske ändå finns kvar så Here Goes:

-----------------

Ett stort tack till Signert 😆😆😆 för att han verkligen har puschat för röstning. Ser fram emot nästa festival, men det behövs kanske ett tag innan vi drar igång, och mycket längre tid på oss, eller något i den stilen, så att vi får lite fler bidrag och fler röstande. 😆

Tack för det! 😆

Jag tänkte göra en sammanställning, men det är nog lika bra att var och en postar sin plugglista här i tråden.

Jag tycker ändå att bidragen visar att "hempulare" klarar sig långt med det som finns helt gratis - och lagligt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är pluggarna jag använde:

Effekter

SIR (med impulser från Noisevault)

SmartElectronix Analog Delay

Kjaerhus Classic Compressor

Kjaerhus Classic EQ

SimulAnalog Guitar Suite(JCM900 & SD-1)

Voxengo Boogex

TLs Pocket Limiter

MDA Dither

Samplingar/sampleplayer

sfz (laddad med Live Kit 7)

SampleTank Free (elbas)

"Checkout at Trader Joe's" (gratis field recording)

Softsyntar

Minimouge VA

Spook Keys

Flera av dessa använder jag även i vanliga fall, i synnerhet SIR och GuitarSuite.

Måste säga att jag var mycket positivt överraskad av Live Kit 7 (tack för tipset, Linus!), som håller mycket hög kvalitet med tanke på priset. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde följande pluggar till Nightmare Beach som det nog är en 6-7 år sedan jag skrev men aldrig spelade in med mitt band The Neighbour Hood´s.

valde en instrumental låt för att spara tid och göra det lite enklare för mig eftersom jag saknar sångröst. 😆

pluggar:

Tube Screamer

wurr audio tube booster

LFX-1310

Kjaerhus classic compressor

Blockfish

Voxengo Tube amp

Phibes orgel

AZR3 (orgel)

ns kit 7 free (trummor)

trummorna tog jag från 2 midilåtar jag hittat på nätet :palisades park och wipe out.

tycker det var svårast att hitta bra trummljud och få bra distljud till gitarren har laggt upp låten med andra pluggar som kostar pengar (UAD-1, Ac Combo, groove agent mm.) om nån vill höra skillnaden.

den hittas här:

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=8&t=20959

stort tack till alla som röstat på mig!!

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis,du vann ju så vad blir nästa festival?

mitt förslag är att vi får remixa eller göra en ny inspelning av en av dina låtar, då kan fler vara med och man kan använda din sång om man inte sjunger så bra!! 😄

du får lägga upp några spår och gärna midi grejer som man kan byta ut ljuden så det passar ens egen version, och du får inte deltaga!! 🙂

du kan inte vinna 3 ggr i rad det blir för mycket!! 😛

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag var mycket positivt överraskad av Live Kit 7 (tack för tipset, Linus!), som håller mycket hög kvalitet med tanke på priset. 😱

Tack 🙂

Grattis! Du var värd vinsten. Vad följer nu? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en kul tävling, mitt bidrag var "I Love U".

Det var första hela låten som jag sjungit in själv, och det hörs märker jag... 😆 Menmen, man lär sig ju, fast nästa gång låter jag en riktig sångare sjunga...

Pluggar jag använde:

Ljudalstrare:

Nanotron

MrRay

Knork (Den är grym till blipblopp och skumma ljud, tack Neko)

Voyager (vilken underbar synt, väl i klass med vilken köpesynt som helst)

Asynth (Också tokigt bra)

Sfz

Drumatic3

Effekter:

MjCompressor

Alla gratispluggar av Kjaerhus audio i stort sett, de är galet bra för att vara gratis.

...och så min underbara röst då, som träffar alla toner klockrent! 😄

Grattis Signert, kanonbra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till Signert o bra jobbat alla andra! 😄

Här är pluggarna som jag använt i mitt bidrag Everything is free:

Plugsound Free till trummor.

Sfz laddat med EMU vintage keys för orgel o synth.

Kjaerhus classic chorus, eq o limiter.

Ambience reverb.

That´s it 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Signert!

En riktigt skön melodi som verkligen föll mig i smaken 🙂 .

och jag ohjälpligt sisssssssst 😏 , men om någon ändå skulle vilja veta så

här är de pluggar jag använde 😆

ambience - för sång vilket inte hjälpte ett dugg 😄

Drumatic VE

Drumatic 3

4Front Piano Module

FreeAlpha

Synth1

4Front Bass Module

X-cita

George Yohng's W1 Limiter

och Sixties... en liten pekpinne 😄 "en av dig nyskriven originalkomposition" men jag hörde inget. 🙂

I varje festival verkar det som alla har olika synpunkter på vad man skall utgå ifrån i sin bedömning. Kanske man skulle ge poäng utifrån definierade punkter och därefter slå ihop summan. Fast det kanske skulle bli så invecklat så att ingen röstade... 😆

Kul festival, fick en att leta och utforska de möjligheter som faktiskt finns. Bra jobbat Signert, vad blir det här näst 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Sixties jag gissade att det var du... börjar känna igen dig. Cool låt 

det är väl mina okunskaper i mixning som varit lika i de låtar jag deltagit med för så lika har de väl inte varit 😄 så nu vet ni låter det skit så är det jag 🙁

och Sixties... en liten pekpinne  "en av dig nyskriven originalkomposition" men jag hörde inget. 

Syftar du på att det var 6-7 år sedan jag skrev den så är den ju inte nyskriven men den är inte inspelad och publicerad tidigare så därför är den ny tycker jag.

Betygssättningen blir ju som den blir när olika personer bedömmer olika saker i låtarna. Men alla har ju skrivit sin låt så då blir det ju att man går både på låt och framförande/mixning.

Annars skulle ju alla köra samma låt om man bara ska gå på mixningen, det kanske skulle intressera endel att bara mixa en låt utan att göra något eget?

vi får väl se vad Christer Björk... Signert menar jag, hittar på till nästa festival 🙂

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

och Sixties... en liten pekpinne  "en av dig nyskriven originalkomposition" men jag hörde inget. 

Syftar du på att det var 6-7 år sedan jag skrev den så är den ju inte nyskriven men den är inte inspelad och publicerad tidigare så därför är den ny tycker jag.

Betygssättningen blir ju som den blir när olika personer bedömmer olika saker i låtarna. Men alla har ju skrivit sin låt så då blir det ju att man går både på låt och framförande/mixning.

Annars skulle ju alla köra samma låt om man bara ska gå på mixningen, det kanske skulle intressera endel att bara mixa en låt utan att göra något eget?

jo det var det, fast jag tolkade det inte som du... fast vid närmare eftertanke kanske jag borde, vad är egentligen nyskrivet och när är det nyskrivet?? Det finns ju inom en hela tiden och kanske blir det nyskrivet när man publicerar det som du tolkade det. Nåväl det var mest en gliring med glimten i ögat 😆 och kanske felaktigt tänkt också 😆.

hehe jag vill nog göra eget... festivalen är ju ett sätt att nästan tvinga folk att lyssna 😆 .

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för rösterna! Hann tyvärr inte med att rösta själv. Bra ordnat med tävlingen signert.

Ljudmässigt vart jag egentligen inte färdig med mitt bidrag. Grejen var att jag hade gjort en färdig mix och var i skedet att göra en mixdown. Då hängde sej cubase och projektet gick inte att öppna igen. Det blev mycket flyttande med filer mellan datorer innan jag upptäckte att gratispluggen mr ray va boven i dramat. Fan åt mr ray tänkte jag och ersatte snabbt dess ljud med några andra. Sen var det till å göra en ny mix och skicka in bidraget 1 min innan deadline.

iaf så har jag använt

intrument:

NS freekit, trummor

Mr ray, bakgrundskeys

ORGANized trio, hammond

Crystal, syntbakgrunder

mda piano+ett par crystalsyntar, melodi

effekter:

Voxengo boogex förstärkarsimulator

Green wah

det mesta från Kjaerhus Audio Classic Bundle

SIR med impulser från noisevault

Majkens Panorama

Spelat bas, gitarr och lite sjungande valar genom mackiebord in i ett audiophile 2496.

Lägger upp en mix på riktigt så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvånar mig att inte fler använde SIR. Jag körde nog uppåt en 10 olika impulser, allt från Lexicon960 till uppmickade högtalarkabinett. 😕

Inte för att jag tror någon är så värst intresserad, men här är texten. Tycker det är synd att texter så sällan publiceras och diskuteras på forumet:

Trust me – there’s so much that is too costly.

That will put you in debt

Funny – how you spend all that money on

things you’ll quickly forget

But the biggest bargain you just can’t see

That bargain is me – I’m for free

I’m not after your house or your car or your coat.

Or that money you’ve got

Keep it, save it, or go on a shopping spree.

I won’t disagree – I’m for free

Trust me – there’s so much that is too costly.

This is what you will get:

Slightly used but in near mint condition, that’s me

Come with no guarantee – but all for free

You can have me

You can have me, I’m for free

Edit: Förresten, ett hjärtligt tack till alla som röstade på mig! Kul med så mycket positiva kommentarer! 😆

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag tror någon är så värst intresserad, men här är texten. Tycker det är synd att texter så sällan publiceras och diskuteras på forumet:

Kan inte annat än hålla med dig, om du inte såg den så vill jag promota för en tråd som tar upp lite tankar kring textens vikt... en del intressanta åsikter tycker jag.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=12928&st=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...