Jump to content
Annons

Mictyp för inspelning av akustistk gitarr


Crownfield

Recommended Posts

Hej,

Har gått över från att använda den inbyggda micen i min halakustiska till att rigga upp micar i ett någorlunda dämpat hörn och köra in gitarren via riktiga mikronfoner.

Frågan jag ställer mig är; är kondmicar bättre än dynamiska för detta ändamålet?

Jag använder en TSM MT87S och en GA Project FC1. Båda är kondensatormicar.

Skulle jag få bättre resultat (mindre rum, mindre brus/biljud) om jag riggar upp två dynamiska istället? Vad ska man isåfall ha för några? Shure?

Åsikterna lär väl gå våldsamt isär här men jag kan ju alltid prova. Jag har kikat igenom forumet efter liknande diskussioner men det mesta jag lyckats hitta har handlat om att rigga upp förstärkare.

//Crownfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har personligen fått bäst resultat med kondensator. Med dynamisk mik (SM57 i mitt fall) blir ljudet lite mer begränsat, men självklart kan detta passa bättre i vissa produktioner. Jag brukar inte stereomicka. Dubbar hellre om det behövs.

Jag har fått tips om att bandmikrofon skall vara ypperligt till akustisk gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelningarna på mictest-siten, är gjorda på ca 25cm avstånd, mot 12:e bandet, på samtliga inspelningar - så om du tycker att det låter bra (Sven B:s Martin-gitarr låter visserligen alltid j-t bra, men ändå... 🙁 ), så kan du köra på det - och när du ändå är inne på siten, så kan du passa på att jämföra lite olika micar och se om någon annan faller dig i smaken.

Det är exempelvis många som gillar Oktava MC012 på acke (och på mycket annat också...).

Du kan kolla upp det där med bandmikrofon med egna öron också - eftersom det finns några sådana på testsiten. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...