Jump to content
Annons

BPM-problem i ReCycle och Dr. Rex


oheimeryd

Recommended Posts

Gjorde en .rex-fil av en snutt av Knightrider temat och valde bara att det skulle vara en bar första gången.

Har haft riktigt kassa erfarenheter av ReCycle tidigare så jag petade ut mina pinnar och valde att spara. Blev då tvingad att välja antal bars och tog då 1.

Det visade sig att filen blev i hastigheten ~15 BPM och BARA lät bra precis vid det värdet. När resten av trummor och bas är programmerade i ~100 BPM, förstår ni problemet.

Jaha, tänkte jag och gjorde om och valde nu ca 4 bars för att få ett BPM-värde nånstans runt 110.

Resultatet blev knas. Bifogar båda filerna så ni kan se och lyssna, och gärna komma med förslag på vad som ska göras.

Den riktiga fast långsamma

Den skumma, fast i rätt hastighet

OBS. Har inte rört något i ReCycle förutom just bars och petat ut pinnar förståss.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Blev då tvingad att välja antal bars och tog då 1.

Ja, där är problemet. Loopen är 4 takter och du har angett i Recycle att den är 1 takt.

När du ändrat Bars till 4, har Original Tempo förmodligen korrigerats till 115 BPM, men du har fortfarande kvar Tempo i 29 BPM.

Kika på bilden nedanför så ser du var du ska ändra...

ReCycle-21-lg.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skriver du in 1 bar om loopen inte är så lång? Ställ in längden rätt och tweaka stretch-värdet tills det låter bra, så ska du se att du inte får några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu åtgärdat och iväg skickat!

ChrisB - eran egna Recycle-tomte 😉

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Måste tacka forumet och synnerligen Chris igen; Tack för all hjälp!

Dr. Rex är numera (i alla fall lite) min nye vän.

Ett litet problem dock. För att räkna antal takter antar jag att jag behöver en metronom, finns det någon sådan att aktivera i ReCycle eller måste jag rewira med Reason?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

det är bara räkna... om du kan klappa i takt så kan du räkna me. Är det 4/4-takt betyder det fyra slag i takten. hör du fyra slag är det således en takt. Fiffigt va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...