Jump to content
Annons

Spela in akust. gitarr/sång i vardagsrum?


syntelman

Recommended Posts

Hej!

Jag står inför ett vägval.

Har precis börjat lära mig spela gitarr och allt vore så mycket roligare om det gick att spela in, dessutom är det roligt att sjunga. Jag har en budget på drygt 2000:- och måste alltså välja mellan att kunna spela in akustisk gitarr/sång med mick/preamp eller elgitarr med preamp (Tonelab som jag tittat på).

Hursomhelst, frågan är alltså hur bra ljud jag kan få med en kondensatormick samt mickpreamp (SP B-1/VTB-1 är det ävl som är aktuellt) i mitt vardagsrum utan större akustikförbättringar? För kommer det inte låta speciellt roligt köper jag nog hellre en Tonelab till elgitarren, men då kan jag ju inte spela in sång vilket är jättetrist. Så frågan är helt enkelt: Hur bra kommer det att kunna låta under simpla förhållanden? Och finns det några billiga sätt man kan optimera ljudet på?

Vore jättekul om någon med B-1'an eller liknande mick kunde slanga upp ljudklipp på gitarr/sång under liknande förhållanden.

Tack! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla typer av akustiska instrument (inklusive sång) ställer tyvärr höga krav på akustiken i rummet för att det ska bli bra. Man ska tydligen kunna få ganska hyggliga resultat med lite tricks typ ommöbleringar, dämpskärmar och liknande, men jag har själv aldrig lyckats riktigt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och finns det några billiga sätt man kan optimera ljudet på?

Som sagt, bygg ihop en dämpskärm för sången. I mitt fall var det skillnaden mellan

"låter som nån sjungit i ett förråd" till "låter bra".

Det kommer inte låta perfekt, men förmodligen bättre än du räknar med.

De flesta utan inspelningserfarenhet reagerar med ett "va bra det låter".

Gitarren får någon bättre lämpad svara för...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för era svar!

Låter klurigt värre.

Ingen som sitter på någon bra länk med guider om hur man kan sätta upp en studio i ett rum/ordna med akustiken? Kanske skulle bygga avskärmnings"väggar" med hjälp av markplattor som jag bygger in mig i vardagsrummet med? De är ju billiga, och används ofta inom hifi-sammanhang för dämpning.

EDIT: Äsch. Blev en B1/VTB1-kombo. Kom på att VTB-1'an går att använda som DI till elgitarren, räcker att leka med så länge. FÅr prova någon demovariant av Guitar Rig eller så. Sedan får det bli ett kul akustikprojekt att knäcka. 😉

Redigerat av syntelman
Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Så länge du inte ställer orimliga krav på rumsljudet så bör det inte vara några större problem med att få till det i ditt vardagsrum. Större delen av alla "hemma-pulare" spelar ju in i liknande miljöer. Håll dig nära mikrofonen när du sjunger för att få med så lite som möjligt av rummet. Lycka till!

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Et stort rum är som regel svårare att få att låta bra än ett litet - under förutsättning att det lilla rummet har någorlunda normal möblering och inte är helt kalt... 🙁

Ljudet på gitarr och sång, på inspelningarna på min testsite, låter helt ok, eller hur?

Det spelas in i ett rum på ca 6m2, där det är två välfyllda bokhyllor i ett hörn, med en bäddsoffa bredvid. I hörnet diagonalt från bokhylle-hörnet, står ett hörnskåp (som också det är välfyllt) som skär av hörnet till 45 grader - och så finns det en matta som täcker större delen av golvet - och på väggarna sitter diverse tavlor som diffuserar ljudet. En relativt kraftig gardin hänger för fönstret också - och så är det gott om växter på fönsterkarmen och ett par stora växter i ett hörn - som alla också hjälper till att diffusera ljudet...

Kolla alltså om det inte finns ett lite mindre rum att använda för inspelning, eftersom vardagsrummet lätt kan ge ett sämre ljud...

Som en kontrast, kan du också lyssna på högtalarinspelningarna, som är gjorda i vardagsrummet. Det hörs ganska tydligt att det är ett mycket större rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Själv hade jag den romantiska idén att spela in gitarr och sång live vid brasan i en gammal prästgård på landet. Man hör ett härligt reverb ända uppifrån övervåningen när man sjunger där.

Igår riggade jag upp datorn och började spela in.

Ganska snart insåg jag att gitarren måste komma nära. Sången också.

Alltså ingen liveinspelning.

Något brassprak kom inte med heller.

Vid en snabbmixning fick jag lägga på ett kort delay på guran och något annat reverb.

Lyssnade lite i morse, jag tror knappast något av rumsklangen finns kvar.

Fundrar på att spela in lite brasa och mixa in efteråt.

Jag ler lite åt mig själv.

Som svar på frågan alltså, rumsklang kommer inte med så mycket som man tror.

I vanliga fall lirar jag in i ett sånt där skräprum som många har. Oftast hänger det tvätt där och jag sitter/står med ryggen mot en öppen garderob (full med kläder). Mic: konding, njure

Avstånd till micen: 10-20cm

Lycka till!

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)
sjunga jättenära? det beror på vad för mick ju.. finns ju nåt som heter proximity-effekt och gör att ju närmre desto basigare.. kondesatormickar kan du inte sitta hur nära som helst.

Ja, och ännu värre blir det med dynamiska mikrofoner... Men med hälp av högpass/shelving filter så är det problemet ur världen.

Redigerat av AndersL
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så riggar jag mic(ar) i sovrummet (som är det "mjukaste" rummet i min lägenhet) med sångarens/sångerskans rygg in mot ett hörn, dvs ett hörn där ena väggen består av (öppnade) garderober och andra väggen är sovrumsdörren, där jag hänger upp två luftiga/pösiga/mjuka täcken och får på så vis en hyfsad dämning innifrån hörnet....

Så proffsigt har jag det. Men det funkar 😆

Micavstånd samma här som tidigare nämnts; 10-20-30cm beroende på sångarens teknik, med puffskydd därimellan en 5-10 cm från micen.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså jag känner såhär. Sitter du på något ställe som verkligen gör att du kommer i stämning, så låter det så mkt bättre än om du typ sitter i ett rum där du hängt tvätt på tavlor och ställt mikrovågsugnen under foten och sitter på cykeln medans du har huvet i en garderob. Sitter man på ett stämningsfullt ställe låter det bättre eftersom sången är mer utrycksfull.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenheten av min lilla inspelningssession i det stora tomma huset är att hur jag än mixar och fixar så finns det här och där ett störande rumsljud som dessutom låter kartong.

Det finns väl två vägar här. Antingen är man världsmästare på att välja rum, instrument, mickar och annan utrustning (och har råd med det), eller så spelar man in allt knastertorrt och lägger på rum m.m. i studion 😄

Lite som med ölbryggning. De stora bryggerierna utgår från destillerat vatten och tillsätter saker efter exakta uträkningar, andra tager vad de haver och låter den jäst som finns i luften påverka källvatten och åkrarnas korn...

Långsökt?

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...