Jump to content
Annons

Binaurala inspelningar - hur är dessa gjorda?


tbruce

Recommended Posts

Fan vad häftigt! Det där vill jag lära mig!

Ni som verkar veta lite hur man gör detta; går det att göra med t.ex. ett sångspår medan instrumenten maler på som vanligt? Eller måste det vara tyst?

Skitcoolt!!

EDIT: Äsch...strunta i min fråga. läste vidare lite i den andra tråden och kom underfund med svaret själv...

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fan vad häftigt! Det där vill jag lära mig!

Ni som verkar veta lite hur man gör detta; går det att göra med t.ex. ett sångspår medan instrumenten maler på som vanligt? Eller måste det vara tyst?

Skitcoolt!!

EDIT: Äsch...strunta i min fråga. läste vidare lite i den andra tråden och kom underfund med svaret själv...

Självklart går det. Kan vara svårt dock med tanke på att det lär låta lite lustigt när man kör t.ex. kompressor..

Kanske en tuff idé för att lufta upp körsång och stråkdelar..? 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
maxmaxmax (oregistrerad)

Har länge velat ha en tråd om psyko-akustik ( hihi, fint ord. ) och ljudfenomen som är mer än L-R.

Vi snackade om konsthuvud i en tråd. Någon som har kört ett och framförallt - någon som kommit nära fina resultat med hemmabyggde huven?

ljudexempel - hundar

Rätt bra ljudexempel men jag har hört någon rista en ask tändstickor - det kändes när den gick ner i magen.

Ös på om konsthuven.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Berätta om att bygga 7:1-mickar, hego?

Jag har en idé om att micka upp ett rum med fem mickar och ställa fem högtalare på platserna där mickarna stod och byta innehåll i rummet mellan upp- och inspelning. Undrar hur trovärdigt det blir..

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag höll på med detta för länge sedan och har definitivt tänkt ta upp det igen, måste bara komma till skott, ska fan kolla på blocket omedelbums, å så behövs ju ett par små mickar man stoppar in i öronen på dockan...återkommer i ämnet, kul att du är på!

sedan länge.

Förresten fick jag ett sånt där gjutna öronproppar som någon vinst, de borde ju gå att använda som negativ till att gjuta ett huvud. Bingo! Skit i blocket, Florian. Vi kör DIY. I brons, kanske? 😕

Kvällens hjärnvågsförsök:

http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_beat

EDIT: wow, lyssna på ljudfilen där. Alla varningar till trots blev jag sugen. Men nu snackar vi om konsthuvuden, ja.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Har pysslat lite med kh i skolan, gjort nån testinspelning och läst en massa rapporter.. Mitt C-arbete kommer troligtvis inkludera kh-tekniken. Det roliga med tekniken är ju att det låter så grymt naturligt men sedan har man ju då problemet med att den måste anpassas för lyssnaren för bästa effekt vid hörlursåtergivning. Vid högtalaråtergivning är det ju det med korsmatningseliminering, iofs inte så avancerat men ändå omständigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 8 månader senare...

hej

ska spela in 3d ljud, typ virtual barbershop ect.

jag har försökt hitta denna in ear mikrofonen utan lycka.

Ifall någon kan tipsa mig om vart jag ska vända mig?

Jag har hört talas om folk som köpt dom, en kille köpta ett par i england för 1300 spänn.

så vad är det, jo det är en mikrofon som ser ut som vanliga öronsnäckor till en barbar musik spelare.

skulle uppskatta all information.

mvh redd

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Neumann KU-100, ett virtuellt huvud som används för binaurala ljudupptagningar. Det är inte löstagbara mickar som du stoppar i dina egna öron, det skulle bli alldeles för svårt att åstadkomma riktigt bra inspelningar på det viset. Men det är ju en fråga om var man vill lägga sig förstås. I sin absolut enklaste form borde det fungera med ett par myggor som placeras i samma riktning som örongångarna, och med samma avstånd som medelpersonen har mellan öronen. Å andra sidan går man då miste om ytterörats funktion för ljudupptagningen, och jag är inte säker på att man då kan uppfatta ljudet i 360 grader, som är målet med binaural recordings.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Kanske någon har postat tidigare, men om så får ni aga mig på högra skinkan.

Ta på ett ett par hörlurar (se till att ha Left/Right placerat rätt), luta er tillbaka och blunda.

http://onemansblog.com/audio/VirtualHaircut.zip

Länk till fler roliga illusioner följer nedan.

http://onemansblog.com/2007/05/13/get-your...tory-illusions/

Mvh Ken

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...