Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej gott folk!

Sitter med ett dmx 6fire kort och försöker installera om Logic. Jag är lite osäker hur man skall gå till väga för att få den bästa inställning tillsammans med ljudkortet.

T,ex Nu har jag ställt in på 44,100 Hz Vet inte varför men har alltid kört på det.kan någon förklara vad det innebär?

Sen har jag så jag kan välja buffre size ner till 1 ms. Vad skall man ställa in där?

Har satt en 1ms för jag har provat mig fram och tycker att jag får minst latenzy på 1ms-

Men jag är fortfarande inte nöjd.

sitter på en 3.00 ghz och 1g ram. Så det känns inte som om det skulle va det problemet. Sen har jag precis installerat om Xp också så processerna är inte speciellt många.

Det måste var någon inställning i logci som jag inte kan.

Har ni någon aning?

Mvh Ibow

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag får minst latenzy på 1ms-

Men jag är fortfarande inte nöjd.

Vad förväntar du dig då.

Lägre än 1 ms är i stort sett lika med Realtid , Vilket är i stort sett omöjligt då

ljudet måste passera till och från ditt ljudkort ett antal ggr.

44.100 khz är samplingsfrekvensen på vilket ditt audio spelas in.

Vissa menar att 96 000 låter bättre och ger dig mera " Headroom "

men i slutändan skall det ändock konverteras ned till 44,5 ifall det är en vanlig audio cd.

Däremot om du jobbar med en DVD eller liknande kan det vara värt att gå upp i samplingsfrekvens.

Dock tar 96k dubbelt så stor plats som 44,5k.

Om ditt ljudkort har ASIO drivrutiner rekkomenderar jag att du använder dessa med

Logic då dom troligtvis kommer att fungera bäst.

Vidare stäng av alla Virusprogram , och annat sk.t som ligger och tuggar resurser i bakgrunden.

Sök på Musicxp på nätet så får du massor av diverse tips om vad du kan och bör stänga av för att din Audio PC skall fungera optimalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag så jag kan välja buffre size ner till 1 ms. Vad skall man ställa in där?

Har satt en 1ms för jag har provat mig fram och tycker att jag får minst latenzy på 1ms-

Men jag är fortfarande inte nöjd.

Lägre latency än 1 ms? Det får du inte. :rolleyes:

Ska slutmixen ner på vanlig CD Audio? Då jobbar du med många fördelar direkt i 44,1 istället för att spela in i högre och behöva resampla hela exporten mellan mix och master...

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency kommer man ju alltid att få! På ett sätt kan man ju säga att man får det i verkliga livet också! Det tar ju alltid tid för ljudvågorna att nå örat. 1 ms latency kan jag lova dig att du inte kan upptäcka med sinnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency kommer man ju alltid att få! På ett sätt kan man ju säga att man får det i verkliga livet också! Det tar ju alltid tid för ljudvågorna att nå örat. 1 ms latency kan jag lova dig att du inte kan upptäcka med sinnet.

Jag har lyckats få ner det bra nu. Jag ligger på 3ms och det låter bättre än 1 ms. Fattar inte riktigt varför. Men kan man få problem längre fram om man ligger på 3 ms och jobbar med många spår? Är det bara att höja utan problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite räkneexempel.. Ljudets hastighet är 340 M/S. en latency på 1 MS motsvarar alltså 34 cm.. Med andra ord.. Om du t.ex spelar elgitarr och står 3,4 meter (vilket är ganska normalt) från förstärkaren så motsvarar det en latency på 10 mS. Tror inte att du ska ha nåt problem med din latency inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...