Jump to content
Annons

Do you ever av Crownfield


Recommended Posts

LÅTNAMN: Do you ever

ARTIST/GRUPP: Crownfield

GENRE: Poprockbluesnågonsomharnågonidé?

LÅTLÄNGD: 4.05

KOMPOSITÖR: Richard Kronfält

PRODUCENT: Richard Kronfält

EV. MEDVERKANDE: Richard Kronfält

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.8 mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: Bifogas posten

Någon som har några kul kommentarer? Trummorna kommer jag justera såsmåningom till något som låter lite mer akustiskt. Något andra? Speciellt mixnings- och mastringstips mottages tacksamt. Om nu detta är rätt forum 😉

EDIT: Var inne och ändrade ämnesbeskrivningen här med efter att ha läst forumreglerna lite noggrannare 🙂

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte superpopulärt att göra en demopostning som första postning, men for you my friend, ska jag lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Trummorna, det låter verkligen illa. Mycket brus.

Plus: soft låt. Jag får vissa Dire Straits & Mark Knopfler-vibbar och DET är en komplimang.

Jobba på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

äh klart grabben ska posta en demolåt som första inlägg. det gjorde jag med =). iofs blev jag också utskälld.

Grym låt! soft avslappnad och fin. sången är superfin. men trummorna måste ändras, dom håller inte. personligen skulle jag vilja ha lite mer softa hihat slag, men inte om dom pajar softet. du påminner om någon jag lyssnat mycket på på rösten, men jag kommer inte ihåg vem det är. men bra är han iaf. jobba på.

du får gärna kommentera på min låt också nu när jag vart så snäll =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Först måste jag ju säga att Richard är en polare till mig men jag har ju inte hört den här versionen förrän nu!

Låter jäääkligt najs alltså! Du har jobbat en del med sången sen jag hörde den här sist...Väääldigt "porrig" text 😆

Definitivt Dire straits/Mark Knopfler vibbar...och sången, varför har du inte börjat sjunga förrän nu? du sjunger ju skitbra! Testa att "gröpa ur" de akustiska gitarrerna lite med en EQ i frekvenserna där sången hörs som bäst kanske? eller kanske en multibandskompressor istället för eq...hmm jag vet inte, jag är newbie på inspelning jag också!

Trummorna behövs däremot jobbas lite på ... sen kan du ju köra upp här en kväll så mixar vi låten i mina nya monitorer om du inte snart ska köpa såna själv!?

Najs work Richard! Me like!

Mvh

Knop

Redigerat av knop3se
Link to comment
Dela på andra sajter

Sången och gitarrerna håller hög klass!

Sen var det där med trummorna som är fruktansvärt tråkiga, det gäller även basgången som är som hämtad ur en dansbandslåt... 😛

Sen så händer det kasnke inte sådär tokmycket i låten... Gitarrslingerna går runt runt, runt, runt. Jobba med basen mer och variera och framförallt förbättra trummorna.

I det stora är det dock en bra låt, men basen gör mig tokig...

Bara att jobba på och du kan ju vara nöjd med att det var en bra låt som du postade som första inlägg i alle fall 🙂:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimmi: Thanks. Jo trummorna är för j-vliga.. I know. Will fix. Brusigt är det också. Kommer förhoppningsvis ordna sig snart... Och tack för komplimangen. As good as they come!

Oski: Ska kila in o kolla. Hade varit roligt om du kom på vem det är du påminns om. Jag är tokfärsk på det här med att sjunga. Faktum är att detta är första låten jag någonsin sjungit i - som jag spelat in åtminstone. Och tack, det är tänkt att vara ganska soft. Jag är värdelös på att göra uptempo. Det blir i princip alltid den här stilen, eller ännu lugnare. Ska posta några fler så småningom. När jag vågar...

torkel: Fy dig! Känns det bättre? :rolleyes:

Valdez: Tack. Så höj rösten i mixen... Noterat.

Knop: EQ-urgröpning skall testas! Ja varför har jag inte börjat sjunga? Varför har inte DU satt igång ännu? DET frågar jag mig... ;-) ... Och du, tack som fan för knopfler-vibbar-komplimangen. Mission accomplished.

FredAsp: Så det märks att jag varken spelar bas eller trummor? 😛 .. Nej det blev en riktigt irriterande ambulansbas... jag vet... Men det blir lite sådär gungigt av det också... Och trummorna skall som sagt ändras. Tack för komplimangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna guror, lite mark knopfler feeling över det hela vilket är grymt. 😎

Du borde skippa trummorna helt, tror det hade svängt mkt mer då. Typ bara köra med nåt ägg eller liknande rythmgrej. Sången är lite väl lam för min smak men ändå helt ok. 😳

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Christian kjellvander tänker jag på. Låten i sig kanske inte har så lik stil, men det är hur du sjunger.

Jag vet hur du kan fixa trummorna, gör om dom helt. Gör dom till en del av bakgrunden med kanske bara några lösa hihat slag blandat med lite dova virvlar, knappt nå baskagge alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig låt. Jag gillar sången. Den är sådär härligt placerad i gränslandet mellan monotont mummel och känslomässig skönsång. Fast ärligt talat. Kan du inte klippa bort det där äckliga smasket som figurerar innan du börjar sjunga? 😄

Edit: Men slutet var riktigt fattigt. Ännu ett sådant där, "bandet får nog och går hem mitt i låten"-slut, som tydligen har blivit populärt på sistone.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Oski: Skall undersökas.... Och tack för tipset om trummorna... kommer testas snarast!

Richi76: Kanske borde lagt mer än 3 sekunder på basgången redan från början 😄... Justering utlovas... Postar ny variant.

Pluffo: 🙁 ...Smasket är en feature 😄 ... Klar avsknad av gate.... och lite annat ... Jo minsann det är rätt grisigt.... Och slutet är gjort precis så som du beskriver det. Kanske borde hålla kvar grabbarna ett tag till....Ska se vad jag kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Jag blev väldigt positivt överraskad av det här.

Kompetent gitarrspel och skön låt.

Ljudmässigt skulle jag personligen vilja ha gurorna som finns t ex fram till 0:35 lite "mjukare". Som alla andra tycker jag att trummorna suger. Basen är väl inte heller så kul, men trummorna är ändå värst; kassa ljud och noll variation.

Men det är ju redan mkt bra. Jobba lite till så blir det kanon.

Ser fram emot en ny version ...

cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Man får lite mixad feeling på nått sätt i grunden låter det kanon men det är nått som stör ändå. Kanke bara är trummorna ändå som andra också säger svårt att sätta fingret påt. Låten är bra spelet lysande och sånginsatsen likaså, kanske ska du löpa hela linan och köra fullt ut på Dire Straitläget men med ett väldigt sparsmakat komp. Ja fan släpp fram guran så den dominerar helt bland instrumenten och backar sången sen bara en varm basgång och lite riktiga trummor, även i introt. Ska nog vara 8 ondelar på hihatten.

Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är bra spelet lysande och sånginsatsen likaså, kanske ska du löpa hela linan och köra fullt ut på Dire Straitläget men med ett väldigt sparsmakat komp. Ja fan släpp fram guran så den dominerar helt bland instrumenten och backar sången sen bara en varm basgång och lite riktiga trummor, även i introt.

Veckans intressantaste tips... Jag gillar tanken på att låta gitarrerna dominera... Ska nog experimentera lite med det där... Och tack för DireStraits-referensen 😱 I like!

Och just, tack för kommentaren om sången. Kul att höra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det var så lite så det är ju bra grejor det här och det kommer från en som inte är nån speciellt stor Dire strait fan. Kan höra potentialen i det här och gillar det här bättre än dom.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
pme (oregistrerad)

Läkert. Jag är Knopfler fan så jag faller naturligvis för detta som påminner mycket om Dire Straits tidiga alster.

Jag blir naturligvis nyfiken på vilka gitarrer du använder och hur de är inspelade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...