Jump to content
Annons

Start/stop via MIDI


awe

Recommended Posts

Jag hade tänkt köra över några trumspår via MIDI från hårdvarusequenser till Cubase (SX2), borde det inte gå att ordna så att Cubase reagerar på start/stop-meddelandena? D.v.s. när jag trycker på PLAY på sequensern så startar även Cubase? Jag vet att sequnsern som jag provar med sänder eftersom jag tidigare styrt en annan sequenser.

Det enda jag hittar i manualen är inställningarna under Transport/Sync setup där jag provat att bocka i MIDI Machine Control samt valt rätt port. Helt utan resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag provade det med en Yamaha W4416 och Sonar, Cubase och Samplitude för ett tag sedan. Det enda programmet som det fungerade med perfekt var Samplitude där hade vi inga problem att få det att fungera. Jag kommer ihåg hur irriterad jag var över att inte få det att fungera i n¨ågot utav de andra programmen. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det funkar alldeles utmärkt för mig, och jag har en AW4416 och kör med Cubase SX2.

Fast jag använder inte MMC utan MTC. Då har jag ställt in min AW4416 som master på MTC synk. Sen kör jag från midi out/thru från AW:n till midi in i ljudkortet (ett Firewire 410). Se till att "slav" programmet har samma frame rate som hårdvarusequensern kör, I mitt fall är det 30fps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde Cubase som master kommer jag ihåg och nog MTC. Fasiken att jag itne har Yamahan här så att man skulle kunna tagit reda på vad det var som st'ällde till det.

Men du ville att AW4416 skulle styra Cubase? Har jag förstått det rätt?

Isåfall så måste ju AW4416 vara master för att kunna starta och stoppa Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...