Jump to content
Annons

Hjälp! Hur får man tryck i basen?


april second

Recommended Posts

Hallå allihop! Behöver hjälp igen! Är det någon som vet hur man mixar till ett bra basljud? Jag vill ha ett ganska varmt, runt ljud som inte grötar sig för mycket med diskanten. Problemet är att jag antingen får en tjockbasmatta utan toner, eller plonkbas som inte ger rätt djup till ljudbilden. Jag har tre olika baskanaler att laborera med, två mickade och en line. Jag har inte tänkt använda alla dock. Om någon har tips på exempelvis frekvenser eller pluggar så vore jag innerligt tacksam!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har inte funderat på att lägga basen i två kanaler? En som står för den punchiga delen i mellanregistret, och en som står för djupbasen? Delen i mellanregistret kan du dessutom göra skoj saker (lägga effekter på) med utan att allting blir fucked up i de lägre registrena.

Link to comment
Dela på andra sajter

vonFulvuck (oregistrerad)

Ett tips för mickad basstärkare (om det är elbas vi pratar om?) är att använda en linesignal och en micksignal (eller flera då om du vill blanda).

Linesignalen använder du som lågbas, kör ett lowpassfilter så du får med allt under ca 200Hz och komprimera ganska hårt.

Micksignalen däremot tar du hipass så du INTE får med något under 200Hz, eq:a så du får ett bra elbasljud i mellanregistret (du kan självklart komprimera denna kanalen också, men det viktigaste är att lågbasen är komprimad och jämn).

På detta sättet får man en "fet" känsla i lågbasen och ett bra förstärkarljud i mellanregistret. Dessutom slipper man fula frekvenser runt 200Hz som det ofta blir om man mixar bara med uppmickad förstärkare...

Hoppas det är av någon hjälp och inte bara blaha..! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter lite grann som om du är ute efter att få bort en speciell frekvens i inspelningen ? att tänka på är ju mickplacering, mickens känslighet av ganska stor betydelse samtidigt som det är värt att veta hur långa bastonerna är, frekvensmässigt, i ett fyrkantigt rum och hur dom studsar i rummet.

och att du inte placerar micken så att du spelar in direktljudet+det ljud som studsar mot en eventuell vägg...faen..det är en hel vetenskap med inspelning och alla trix man kan ta till..

Berätta lite mer vilken typ av mick du använder, förstärkare, förstärkarsimulator m.m så blir det lättare att ge konkreta tips än att babbla rakt ut i etern.. 😆

Varsågod o skölj.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då! Här var det mycket värdefulla tips! Lite fakta om inspelningen:

Inspelad med en dynamisk mick och en kondensator mick, båda med njurkaraktär. Jag minns dock inte namnet på dem. Dessutom använde jag en linebox för att få med "lajnen".

Rummet var ca. 20 kvadrat meter skulle jag gissa och väldigt väl dämpat på väggarna. Om man klappar med händerna i rummet så är det väldigt stumt.

Basförstärkaren var placerad med baksidan ca. 30 cm från en vägg och stod direkt på golvet.

Mixningen sker i cubase SX 2. Jag använder mig bl.a. av IK Multimedia Amplitube, PSP Vintage Warmer mm och T-racks Compressor. Jag vill gärna ha ett varmt basljud som inte grötar ihop sig för mycket med resten av musiken. Det största problemet tycker jag är att hitta rätt frekvenser för basen så att den inte krockar med exempelvis bastrumman. Dom två har en tendens att slå ut varandra lite i min mix. Det kan vara värt att tillägga att det är elektroniska trummor.

Tack för all hjälp! Det är jätte snällt av er! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Basförstärkaren var placerad med baksidan ca. 30 cm från en vägg och stod direkt på golvet.

Oj..redan här kan du göra underverk.

Prova att flytta ut förstärkaren till mitten av rummet eller åtminstone så långt ifrån väggen som möjligt... trots att stärkaren spelar framåt läcker ljudet ut bakåt oxå..och du får en proximitetseffekt tillbaka in i micken.

Prova...

-EDIT- Om du tänker dig bas och kick som två jämnbördiga boxningsmotståndare

där den ena måste vara starkare för att man ska få en vinnare... samma sak gäller här... använd EQ och mejsla ut den av dom två som ska vara i fokus...eller utgå från den elektroniska Kicken och micka sedan upp basen så den inte tar upp dom lägsta basfrekvenserna...utan mer kärnan i ljudet från 200 hz o uppåt...

det är bara att prova, prova, prova och prova ännu mer tills du hittar det du söker.

/D

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...