basshole Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) JÀvlar att det finns bassister som Àr lika svettiga som vissa trummisar/gitarrister/sÄngare etc. min lista would be: Sting Sting Paul McCartney Morten Jakobsen (momb danmark) à ke Noreen (jet airliner sverige) Jack Bruce Steve Priest go nuts allihopa!! edit: tyvÀrr fÄr man inte nÀmna funkbassister! ledsen men, NEJ. Redigerat 17 december 2005 av basshole
bimbambop Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Willie Dixon Bernard Edwards Bill Laswell Bootsy Collins Robbie Shakespeare Family Man Barret Billy Talbot Och mÄnga, mÄnga fler....
sixties Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 den första jag tÀnker pÄ Àr steve Harris i Iron Maiden Mike stax i Crawdaddys, Tell-Tale Hearts Dee Dee Ramone
Stinkey Zwei Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Trevor Burton, The Move, Spiders from Mars, Steve Gobbons Band.
c2k6 Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 edit: tyvĂ€rr fĂ„r man inte nĂ€mna funkbassister! ledsen men, NEJ. Skiter jag i... đ NĂ€mner alltsĂ„: Larry Graham
DÄligtGehör Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) Peter Tork (The Monkeys) - den första, kanske inte den största. ---- Nu har jag tÀnk till lite mer. Det blir nÀstan bara jazzbasister och Ak. bas. Charlie Haden Gary Peacock Palle Danielsson Stanly Clarke (Ak. bas tÀnk C. Corea - Ligth as a feather) Dave Holland Jimmy Garrison (Coltrane) men Àven el. basister som redan nÀmnts som J.P. Jones, T. Levin m.fl. Redigerat 17 december 2005 av DÄligtGehör
krissman Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Tony Levin Àr antagligen inte bara den bÀsta bassist jag vet, utan Àven den bÀsta musikern. Allting han spelar Àr alltid precis rÀtt för just den lÄten. Lee Sklar Àr ju inte helt fel han heller, och ska man prata svenska bassister sÄ Àr Mackan Englund min favorit.
illern Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Flea (Red Hot Chili Peppers) Han Àr ju sÄ jÀvla lÀcker och att fÄ spela med John Frusciante Àr en anledning i sig John Entwistle (The Who) Det Àr entwistle. Brad Wilk (Audioslave) Det svÀnger ju sÄ jÀvla hÄrt Victor Wooten JÀvligt gay men det Àr kul att lira skiten ur basen
Bone Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Roger Waters - För dĂ„ fĂ„r man ju stĂ„ nĂ€ra David Gilmour ................. đ
martinm Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Jaco Pastorius (vill jag inte vara, för dĂ„ hade jag varit död) đ
Hellhoff Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Stefan Johansson(Völund Smed/Hel) Om man inte har hört hans baslir tycker jag att man borde lyssna t. ex pĂ„ Völund Smed - Karin i Mot, vilken Ă€r ett bra exempel pĂ„ hur bra han lirar. Sticket som kommer 01.10 in i lĂ„ten Ă€r sĂ„ jĂ€vla skönt! đł
Rix Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 SÀger bara killen som blev utnÀmnd till "Bassist of the Millenium" hÀrförleden.. JOHN ENTWISTLE Finns liksom ingen som Àr i nÀrheten.. Paul McCartney Jack Bruce John Paul Jones Andy Fraser Sen kommer alla jazznissar och funknissar pÄ rad..
MiSt (oregistrerad) Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) Brad Wilk (Audioslave)Det svÀnger ju sÄ jÀvla hÄrt Wilk lirar trummor i Audioslave. Vi snackar vÀl bassister nu? Commerford/Wilk i Audioslave rockar som fan. Redigerat 17 december 2005 av MiSt
Lars Garage Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Roger Waters - För dĂ„ fĂ„r man ju stĂ„ nĂ€ra David Gilmour đ ................. đ SĂ„vitt jag vet sĂ„ Ă€r dessa herrar bittra fiender nuförtiden...trĂ„kigt Peter Hook fĂ„r bli mitt bidrag.
Claes Holmerup Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) Jag vill helst av allt vara mig sjĂ€lv... đ Ska vi snacka inspirationskĂ€llor, sĂ„ finns ju ett par i kulisserna; Bernard Edwards (Chic m fl) Louis Johnson (Brothers Johnson) Verdine White (Earth, Wind & Fire) Jonas Hellborg (Mahavishnu m fl) Marcus Miller Abraham Laboriel John Patitucci Jaco Pastorius Varför utesluta funkbassister, förresten? Det lĂ„ter ju ganska inskrĂ€nkt om man ska prata om bassister och inte prata om alla - speciellt som det Ă€r just funkbassisterna som har gjort att basen har fĂ„tt en betydligt större plats i bĂ„de lyssnares och andra musikers medvetande - Ă€ven i andra genre... đ Redigerat 17 december 2005 av Claes
Bone Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Roger Waters - För dĂ„ fĂ„r man ju stĂ„ nĂ€ra David Gilmour đ ................. đ SĂ„vitt jag vet sĂ„ Ă€r dessa herrar bittra fiender nuförtiden...trĂ„kigt Peter Hook fĂ„r bli mitt bidrag. Men det slĂ€ppte vĂ€l lite i sommras pĂ„ Live 8 konsterten, hoppas jag iallafall. Man hoppas ju pĂ„ en sista vĂ€rldsturnĂ©. Kom pĂ„ en till bassist Alex Webster i Cannibal Corpse.
hegobald Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Jag skulle absolut intevillja varar Jacos Pastorius.. Men jag skulle aboslut villja kunna spela som han gjorde... Fantastisk musiker ju. đđ
Bone Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Samma hĂ€r vill ju inte vara, bara ha deras teknik och kĂ€nsla. đ
DÄligtGehör Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) NÀr kommer listan om blockflöjtister? ... Redigerat 17 december 2005 av DÄligtGehör
Jazzman Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 att kunna det richard bona kan pÄ basen skulle ju inte va dÄligt..
Lars Garage Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Roger Waters - För dĂ„ fĂ„r man ju stĂ„ nĂ€ra David Gilmour đ„° ................. đ„° SĂ„vitt jag vet sĂ„ Ă€r dessa herrar bittra fiender nuförtiden...trĂ„kigt Peter Hook fĂ„r bli mitt bidrag. Men det slĂ€ppte vĂ€l lite i sommras pĂ„ Live 8 konsterten, hoppas jag iallafall. Man hoppas ju pĂ„ en sista vĂ€rldsturnĂ©. Kom pĂ„ en till bassist Alex Webster i Cannibal Corpse. JassĂ„, ok...hĂ€nger inte med sĂ„ bra mĂ€rker jag đ„°
giggsy Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Carol Kaye sÄklart... Carol Kaye Àr grym! http://www.carolkaye.com/ Förutom det Àr endast Bill Gibson som gÀller (Eastern Dark, New Christs, Lemonheads)!
Elton Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 appropÄ basister, Àr det nÄgon som har refillet "basslegends" och kan sÀga om det Àr nÄ bra?
Claes Holmerup Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 MARK KING! //nemo Hur i h-e kunde jag glömma honom? đ Vi spelade ju flera Level 42-covers nĂ€r jag hade mitt band...
JJRockford Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Ingen som nÀmnt John Deacon Àn, ser jag. DÄ gör jag det! Annars hÄller definitivt med om John Entwistle och Paul McCartney. Kan inte begripa var herrarna egentligen hittar alla mÀrkliga basgÄngar, och hur dom dessutom fÄr dom att passa sÄ vÀl in i musiken!?!?!? Sen ska jag nog Àven nÀmna Mart HÀllgren frÄn De Lyckliga Kompisarna (senast Ubba-T, vad jag vet). OcksÄ mycket trevligt basspel.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.