Jump to content
Annons

Hur håller man ett plektrum?


Linus Aegman

Recommended Posts

Annons

Den snabbaste gitarrist jag lirat med, rörde faktiskt inte handleden alls. Han nöp fast plektronet mellan tummen och pekfinger, 0 graders attackvinkel, och sen lirade han loss genom att vicka tummen upp och ner.

Så småningom lärde han sig även att pricka rätt toner, och då blev det riktigt finfint.

tjoflöjt

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Något off topic kanske..

Korrekt böjningsmönster för plektrum är som följer..

singularis obestämd: ett plektrum (alt. plektron)

singularis bestämd form: det plektret

pluralis: flera plektrer

..så var det med det..

Nice.

Men hur i helsicke komparerar man då plektrum?

Nu komparerar man ju bara adjektiv till vardags och inte substantiv men här är ett försök..

plektrum, plektrummare, plektrummast

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller plektrumet med 3 st fingrar (tumme, pek- och långfinger) när jag tappar, i övrigt håller jag bara med tumme och pekfinger. 🙂

Så när du håller med tre fingrar tappar du plektrumet?? 🥰

paket på väg förresten!

Ja, just det, man kan inte hålla plektrumet särskilt bra även med 3 fingrar om man tappar det hela tiden!

Så ytterligare ett hett hemligt - secret of the trade - tips: 🙁

Håll plektrumet så att du inte tappar det! 🙁

/Ove

Hörru, hur var det nu med bestämd form.. Enligt SAOL: plektret! 😎

Varning för stora besserwissertråden!

För övrigt lovar och svär jag att aldrig försöka komparera ett substantiv igen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Vinkla sedan plektrumet 90 grader

öh.. nu känner jag mig korkad, men om jag vinklar plektrumet (och hela handen) uppåt, finns där ingen sträng. Vinklar jag det neråt, likaså. Vinklar jag det framåt finns det några strängar, men då är handleden liksom ivägen. Vinklar jag det bakåt får jag lite ont i handleden. Försöker jag spela på strängarna, gör jag det med knogarna.

Så jag försöker istället rotera plektrumet 90 grader. Nu går det att spela, men det sträcker lite i lederna och det känns inte speciellt precist att spela med plektrumet åt det hållet. Det funkar väldigt bra om man vill dra plektrumet längs strängarna och få till ett ganska jobbigt drag-ljud... Vinklar jag likadant åt andra hållet, blir situationen densamma, fast nu var det svårare att röra sig upp och ner längs halsen.

Så då provar jag istället att bara vinkla plektrumet, hur det ligger i handen, och första alternativet blir spetsen rakt åt det hållet som hela armen pekar. Det går att spela, men vinkeln som handleden måste anta blir minst sagt jobbig. Vinklar jag den åt andra hållet, är spetsen vinklad åt handflatan och hela idén med plektrum känns lite förlorad.

Provar även här att istället rotera plektrumet, så att det liksom balanserar på kortsidorna mellan pekfinger och tumme. Känns aningen instabilt och jag tappar plektrumet många gånger. Sen märker jag att jag fått djupa märken i både tumme och pekfinger, och ger upp.

Jag tror det var för sent för att jag skulle förstå hur man skulle göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag börjar dagen med sweep picking, tapping, slide, hammer-ons, pinch harmonic. Så brukar jag köra lite yoga. Slipa vinkelhaken, kolla att halsen ligger i våg med ekvatorn. Och att strömmen håller samma våglängd som dileva. Och att mammuthelfenbenet i plektrummet håller rätt fuktighet. Och att nasa's legeringar på strängarna håller måttet... Då börjar jag kolla om min hand håller dessa 90 grader ... DÅ är jag AWESOME!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yngwie Malmsteen: två fingrar, och viftar som fan med handleden. Avslappnat för honom.

Jag har sett de flesta av Yngwies stilstudievideos mm och den killen rör ju knappt högerhanden, knappt mer än tumme och pekfinger. Han är ett skolexempel på vad man kallar extreme economical picking. Han föredrar att ha högerhanden mot stallet ofta med lillfingret strax runt volymkontrollen. Michael Angelo stödjer bara fingrarna mot kroppen. Al di meola har liksom andra en flytande stil där högerhanden aldrig rör stallet. Marty Friedman har en väldigt lustig stil men som funkar för honom. Det ser nästan ut som han är rörelsehindrad när han lirar med handleden i sådan vinkel.

De flesta använder bara två fingrar, tumme och pekfinger, för att hålla plektrumet men vissa föredrar annat. Alltså helt olika stilar men de har alla otrolig teknik.

Plektrumtekniken är viktig för att inte begränsa sin spelteknik. Prova olika plektrumstilar tills du hittar den som passar bäst för dig och som passar till de olika stilarna du vill spela. Kolla in dina gitarridoler och prova om deras stil passar dig. Tänk på om du använder t.ex pinched harmonics, gömma plektrumet för fingerpicking eller tapping mm.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att frågan är helt onödig. Det kommer!!

KAN du inte hålla ett plektrum på rätt sätt kommer du tillslut lära dig att göra det.

Att spela gitarr lär man sig inte över en julhelg, allt ifrån plektrumteknik via ackord-tagande till HUR man håller gitarren.. sånt tar tid att lära sig och det finns tyvärr inga genvägar.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Benson är grym, men han har väl plektrumet vinklat snett in mot handen (rätta mig om jag har fel) istället för snett ut vilket är vanligast. Om man vill växla musikstilar och använda t.ex. pinched harmonics i en rocklåt så blir det väldigt svårt med en sådan hållning, prova själv. Vid pinched harmonics vill man ju att tummen ska dämpa precis innan plektrumet, bensonstilen gör det väldigt bökigt. Jag tycker inte den stilen är lika mångsidig som den vanliga. Fast det är ju bara att strunta i roliga rocktricks om man gillar den stilen 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har alltid hållt mitt plektrum med 3 fingrar, det 3e (långfingret) har stöttat plektrumet underifrån.

Men så har jag nu fått förmig att alla spelar med 2 fingrar? de har ej med långfignret.  har jag gjort helt fel? eller vad är lättast att ha (inte för mig utan för att kunna speal så nbra som möjligt) ?

Finns väl inga rätt eller fel egentligen. Whatever floats your boat liksom.

Men själv så håller jag med tumme och pekfinger, då har man tre fingrar över

till annat vid behov.

Hej

Enligt amerikansk jazz-skola ska man rulla ihop; pek, lång, ring och lillfingert så att handen blir knuten.

Sen klämmer man fast "plektronet" mellan tummen och det hoprullade pekfingret.

Ja..ja..ja. 😠 Jag vet att det känns konstigt i början och pekfingernageln kan fasna i strängarna. I synnerhet om man har lite naglar för att spela "klassiskt" med.

När man vant sig att spela på detta viset, är det otänkbart att speta med "tre fingrar"

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med tre och även jag har tänkt i samma banor som du.

Typ: ÄR JAG ONORMAL?? 😠

närrå! haha, men back to subject,

kör på som du gör! Det gör jag och det gör jag för att jag tycker det är bekvämast så.

Jag diskuterade detta med en rågitarrnörd i klassen, och han kunde rabbla upp ett flertal stora gitarrister som höll med tre fingrar. Så kör på!

Nackdelen är väl att du blir lite begränsad, beroende på vad du ska spela.

Ifall du ska lira med plektrum på bastoner och plocka med lång och ring-finger samtidigt, så är det ju bäst att bara hålla plektrumet med två fingrar.

Men det har jag aldrig själv varit i behov av:)

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har alltid hållt mitt plektrum med 3 fingrar, det 3e (långfingret) har stöttat plektrumet underifrån.

Men så har jag nu fått förmig att alla spelar med 2 fingrar? de har ej med långfignret.  har jag gjort helt fel? eller vad är lättast att ha (inte för mig utan för att kunna speal så nbra som möjligt) ?

Min fråga är;

Hur förhåller man sig till ett plektrum?

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Benson är grym, men han har väl plektrumet vinklat snett in mot handen (rätta mig om jag har fel) istället för snett ut vilket är vanligast.

Helt rätt, i stort sett blir det så här med plektrumets riktning över alla strängarna:

"vanligt" sätt:

-------|------- (finns en anledning varför det kallas för "flatpicking" 🙂 )

Bensons sätt:

----/-------- (plektrumet vinklat snett in mot handen)

Där den prickade linjen är en sträng sedd framifrån från den som tittar på gitarristen.

Men Ove, jag hänger inte med i din extravaganta skiss 🙂

"vanligt" sätt ser ju ut så här precis tvärtom Benson stilen:

-------\-------

alltså vinklat utåt snett ner mot strängen. Inte helt platt.

För att få plektrumkanterna så nära de närmsta strängarna som möjligt så det blir perfekt för economical picking, sweeps, arpeggios, alternate mm. Sen för att artikulera vissa toner är vanligt att man pickar med mer platt sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...