Jump to content
Annons

Hur håller man ett plektrum?


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej, har alltid hållt mitt plektrum med 3 fingrar, det 3e (långfingret) har stöttat plektrumet underifrån.

Men så har jag nu fått förmig att alla spelar med 2 fingrar? de har ej med långfignret. har jag gjort helt fel? eller vad är lättast att ha (inte för mig utan för att kunna speal så nbra som möjligt) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, har alltid hållt mitt plektrum med 3 fingrar, det 3e (långfingret) har stöttat plektrumet underifrån.

Men så har jag nu fått förmig att alla spelar med 2 fingrar? de har ej med långfignret. har jag gjort helt fel? eller vad är lättast att ha (inte för mig utan för att kunna speal så nbra som möjligt) ?

Finns väl inga rätt eller fel egentligen. Whatever floats your boat liksom.

Men själv så håller jag med tumme och pekfinger, då har man tre fingrar över

till annat vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har alltid hållt mitt plektrum med 3 fingrar, det 3e (långfingret) har stöttat plektrumet underifrån.

Jag också! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
jag använder "dom där äckligt stora" trekantiga

så 3-4 fingrar "mitt i" blir det 😆

osthyvlarna med örnen på?

Gör lite musik istället grabbar. Ni tänker för mycket 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

2 fingrar här med. långfingret håller jag på tunna E-strängen eller pektrumskyddet (som stöd). det är om man ska köra plock eller liknande. Här jobbar jag med endast fingrar, dvs handleden är låst. Ska man spela snabbt ála powermetal, då är det "knuten" näve som gäller, fast fortfarande 2 fingrar, här däremot är det handleden som jobbar, och fingrarna är låsta.

Jag håller plektrumet längs med pekfingret, ist för att hålla som om man skulle knäppa med fingrarna.. om ni fattar va jag menar:)

Link to comment
Dela på andra sajter

En teknik som är väldigt bra när man kommit in i den är: knyt handen lätt, sätt plektrummet mellan tumme och pekfinger. När du spelar är det då bara handleden du rör. Känns lite konstigt i början men är väldigt effektivt. Prova dig fram o lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv håller jag bara med tummen och pekfingret, och låter resten av fingrarna "spreta ut" liksom, förutom lillfingret som jag låter vila på nederkanten av humbuckermicken. När jag började spela så trängdes jag med alla fingrar på plektrumet (!) och det var väl därför det inte gick så bra i början... 🙂

Anyway, som de flesta sagt så finns det inget rätt eller fel där. Se bara på alla kända gitarrister för att se hur otroligt många sätt det finns. Jämför Michael Angelo och Paul Gilbert exempelvis. Helt olika tekniker, men båda är grymt tekniska.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 fingrar här med. långfingret håller jag på tunna E-strängen eller pektrumskyddet (som stöd). det är om man ska köra plock eller liknande. Här jobbar jag med endast fingrar, dvs handleden är låst.

*Gote klippte bort metaltramset ty Gote spelar inte metal*

Jag håller plektrumet längs med pekfingret, ist för att hålla som om man skulle knäppa med fingrarna.. om ni fattar va jag menar:)

Typ så ja. 😄

Fast ibland har jag det i högra mungipan... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst igenom alla svar, så jag kanskke upprepar ngt redan skrivet, det viktigaste man ska tänka på är att man har så bra ton som möjligt åt båda håller. Min idé är att plektrumet (ett plektrum, flera plektron.. haha... tror det är ngt annat språk) skall skära cirka 30° mot strängen. Och att vinkeln skall vara vågrät (mot gitarren). Sedan skall det ju kännas skönt att hålla.

För att hitta ngt slags gyllene medelväg tag ett ackord som innefattar samtliga strängar och spela detta upp och ned rätt länge, utan att armen rör sig (bara en roterande rörelse). Då det känns smidigt och du har ganska god ton åt båda hållen (utan att du på ngt sätt måste kompensera tonen) så är du nog rätt ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min idé är att plektrumet (ett plektrum, flera plektron.. haha... tror det är ngt annat språk) skall skära cirka 30° mot strängen. Och att vinkeln skall vara vågrät (mot gitarren). Sedan skall det ju kännas skönt att hålla.

🙂....haha min vinkel är bara 27º 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Northan (oregistrerad)

Jag ställde mig precis samma fråga för nåt år sen.

Körde då med tre fingrar, men läste nånstans att "man ska" hålla med två fingrar.

Så det var bara till att ändra mig. (man ska inte tro på allt man läser 😏 )

Helknepigt till en början, orytmiskt och så tappade jag plektrumet stup i kvarten. (jobbigt när man spelar akustiskt och plektrumet trillar in i hålet.... 🙂 )

Men efter ett tag gick det bättre och nu spelar jag med två fingrar. Låter bättre med "tillslaget" på uppvägen nu än då.. Det kan ju iofs bero på mer träning... så om det var värt besväret vet jag inte...

Så prova dig fram och kör på det som funkar bäst för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Något off topic kanske..

Korrekt böjningsmönster för plektrum är som följer..

singularis obestämd: ett plektrum (alt. plektron)

singularis bestämd form: det plektret

pluralis: flera plektrer

..så var det med det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Min idé är att plektrumet (ett plektrum, flera plektron.. haha... tror det är ngt annat språk) skall skära cirka 30° mot strängen. Och att vinkeln skall vara vågrät (mot gitarren). Sedan skall det ju kännas skönt att hålla.

😄....haha min vinkel är bara 27º 😎

Kanske ska poängtera att jag gjorde en ungefärlig uppskattning. Men det stämmer nog det du säger, du har lite distinktare sound än mig, och det resulterar i att du kan spela snabbbare. Så ta lärdom, ju mindre vinkel desto kortare färdsträcka desto snabbare anslag. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag håller plektrumet med 3 st fingrar (tumme, pek- och långfinger) när jag tappar, i övrigt håller jag bara med tumme och pekfinger. 😆

Så när du håller med tre fingrar tappar du plektrumet?? 😆

paket på väg förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Något off topic kanske..

Korrekt böjningsmönster för plektrum är som följer..

singularis obestämd: ett plektrum (alt. plektron)

singularis bestämd form: det plektret

pluralis: flera plektrer

..så var det med det..

Allt med 'um 'on på slutet böjs med ett a i plural eftersom det är ett latinskt ord:

1. Ett plektrum

2. Flera plektra

1. Ett stadium, eller flera stadia byggs för ett OS ...

2. Ett universum, flera universa ...

3. Ett ultimatum, flera ultimata ...

4. Ett spektrum, flera spektra ...

Ni kan alla gå och stoppa era plektra' upp i era rekta' ! 😆

Har aldrig hört någon säga plektrer, däremot som vilket annat rum som helst, böja som vilket rum som helst, ett badrum, flera badrum. Samma med plektrum isåfall. Ett plektrum flera plektrum.

Det är så himla lätt att kolla på internet och vilka j-la ordböcker och LEXIKA som helst som finns på datorn...och nätet. Nationalencyklopedin stämmer inte med SAOL. Så vem har då rätt? 😆

/Ove Centli

När det gäller språket går SAOL före.

O de skriver plektrer i plural, plektret i best sing.

Kanske inte kommer från latinet trots -um? 😆 Eller så har vi försvenskat det.

Hade själv gissat på ett plektrum, flera plektrum, det plektrumet.

En bokhandel, flera boklådor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag slarvade bort det hade jag ett sk. tumplektrum. Man för på det på tummen och behöver inte hålla emot med något finger alls...det finns en modell som man använder på övriga fingrar också. Blev aldrig riktigt klok på det.

För övrigt föredrar jag hårda framför mjuka plektrum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...