Jump to content
Annons

köpa grejjer till PC-Studion


lodger

Recommended Posts

hej,

håller på så sakteliga att bygga upp min hemmastudio och har lite funderingar.

1.vad använder ni för trummaskiner?har testat fruityloops och resons och har väl inte blivit heltänd på dom.

2.behöver man ett wave editerings program typ wavelab?kan man inte använda sej av sitt inspelningprogram till det typ Sonar.

3.har ni några tips när det gäller gitarr inspelning,t.ex nån preamp som är bra för just gitarr,blir nöjd med allt ljud men inte gitarren!får mycket "knäppningar"eller hur man nu ska beskriva det,gitarr verkar vara ett känsligt instrument när det gäller datorinspelning eller är det så att man helt enkelt måste micka upp den med en bra förstärkare?

4.har ni någon favorit pryl(program,plugg eller vad som helst) i eran hemmastudio?L1 ligger bra till för att bli min 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå!

1. Kolla in BFD ( Big Fucking Drums ) eller DFH ( Drumkit From Hell ) som är två olika trummaskiner för datorn som är riktigt heta.

2. Detta beror ju på vad för krav på smidighet och kvalitet du har. Visst klarar du dig med inbyggda ljudredigerare men vill man komma åt fler funktioner och dylikt så kan det nog vara klokt att skaffa sig en separat ljudredigerare. Men du "behöver" inte.

3. www.Line6.com - Kolla in deras Guitarport

4. Jag har olika färger på sladdarna från mitt mixerbord. Piggar upp lite 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat runt lite men fastnat för Native Instruments Battery som trumsampler.. dels för att den är mycket snabb och inte har en massa onödigt skit man aldrig använder..eller som man ändå lägger på hela trumgruppen..resurssnål.

Har du inte massa lösa trumsamplingar o stuf..så skulle jag som Pluffo säger, rekommendera BFD och / eller DFH ( tänk bara på att båda dessa kräver rätt tunga resurser från din dator i sina högsta lägen..)

Amplitube för allt distat oväsen ( line'a genom mixerbordet rätt in i ljudkortet, använd sedanAmplitube som insert på den audiokanalen.), Wavelab 4 för redigering.

Wavespluggarna låter väldigt bra, men lyssna då gärna på renaissance-serien..speciellt deras EQ.. har du råd kan du ju köpa hela Goldbundle för 10.000:- så har du så du klarar dig ett tag.. 😆

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen,dom är välkomna.

jag har en Line6 flextone förstärkare,tror ni man skulle kunna köra den via "headphones"uttaget till ljudkortet?men det kanske inte låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om headphones har nån speciell förstärkare på sig..annars borde den vara samma som line-out? om det är Line-utgång kan du använda den... sen om den låter bra eller inte kan man ju bara avgöra genom att lyssna :rolleyes:

Lycka till

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller gitarr så är det enda sättet att få riktigt "bra" ljud att micka upp en stärkare. Det är jävligt smidigt med alla dessa förstärkar simulatorer men för mig så är det alltid något som gör att det inte känns "äkta". Om man inte har tillgång till en ljudisolerad lägenhet/ev. bostad på landet så tycker jag att "podden" är helt ok. Men å andra sidan så behöver man inte spela in med så hög volym på förstärkaren, det blir rätt bra ändå.

Men som vanligt när det gäller ljudteknik så finns det inga regler, utan det beror helt enkelt på vad man vill ha för sound. Vissa gillar lajnade gitarrer, andra inte.............. 🙂

P.S. Man kan få fram rätt bra ljud genom att blanda den lajnade signalen med en uppmickad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Har precis suttit och hårdtestat en PODII och jämfört med min Korg AX1000G och en SANS-AMP transistorförförstärkare med högtalarsimulering. Poden var det enda som faktiskt påminde om en riktig förstärkare även om det inte når upp till samma klass som en väl uppmickad bra rörförstärkare. Tänker själv skaffa mig en PODII för att lira in gitarrer hemma. Det kanske inte låter skiva, men det låter helt ok. Den är ju rätt billig också. 2000 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kan rekommendera Sansamps grejer till gitarr. Jag hade en Pod 2 och vart så less på den. Jag köpte en Sansamp triod och hittade hem, ett tips. Annars är det uppmickning som krävs och då måste du ha en bra stärkare....helst rör.

www.sansamp.com

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

håller på så sakteliga att bygga upp min hemmastudio och har lite funderingar.

1.vad använder ni för trummaskiner?har testat fruityloops och resons och har väl inte blivit heltänd på dom.

2.behöver man ett wave editerings program typ wavelab?kan man inte använda sej av sitt inspelningprogram till det typ Sonar.

3.har ni några tips när det gäller gitarr inspelning,t.ex nån preamp som är bra för just gitarr,blir nöjd med allt ljud men inte gitarren!får mycket "knäppningar"eller hur man nu ska beskriva det,gitarr verkar vara ett känsligt instrument när det gäller datorinspelning eller är det så att man helt enkelt måste micka upp den med en bra förstärkare?

4.har ni någon favorit pryl(program,plugg eller vad som helst) i eran hemmastudio?L1 ligger bra till för att bli min 😛

1. Trummaskin/er:

I inledningsskedet ofta Groove Agent, för att kunna börja snabbt med harmonier - utan att först behöva tota ihop ett halvkasst trumkomp.

Har tidigare använt LM4 Mk2 mycket, men har gått över till HALion med det sanslöst välgjorda ljudbiblioteket Scarbee Imperial Drums. BFD har jag också, men har inte lyckats trivas riktigt med det...

2. Det går ofta bra att köra editering i sequencern - men i ett program som Wavelab, fungerar många saker enormt mycket smidigare när du ska jobba med Mastering och annan redigering.

3. Att micka upp gitarrförstärkaren ger det tveklöst bästa ljudet. Se till att stänga av skärmen under inspelning om du inte har en TFT-skärm - annars är gitarren expert på att ta upp störningar därifrån...

4. Favoritpryl? Var 17 ska man då börja...? 😉

Monitorerna ge mig i alla fall en otroligt bra lyssning: ADAM P33A

Den mic jag använder mest är BLUE Babybottle.

VSTi: Måste nog vara en kombination av HALion, Scarbee-biblioteken (alla 4), GPO och EWQLSOSE...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...