Jump to content
Annons

Shure 55SH - Elvismiken vs kopiorna


Signert

Recommended Posts

Funderar på att skaffa mig en Shure 55SH , den s.k. Elvismiken, för livebruk.

Eftersom det pinsamt nog mest är för utseendets skull jag vill ha den, så kanske det kan vara värt att kolla upp kopiorna som finns. T.ex. Leem GM-55 (på JAM), eller Golden Age Project D1 (på Börsen).

Är det någon som har erfarenhet av dessa och kan säga något om hur de står sig mot originalet?

Tack på förhand! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte micken här nu, men jag har för mig att frekvenskurvan var snarlik en SM57 och det är ju samma tillverkare. Membranet är väl lite större dock så teoretiskt låter nog en 55SH som en SM57 fast lite mer bas. Det är väl en jämförelse du kan använda gentemot de andra kopiorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att kopiorna inte låter särskilt likt originalet. Det speciella med micken är dess 50-talsaktiga utseende, inte ljudet.

Jag har stött på både Shure- och LEEM-modellerna live. Ingen av mickarna lät dåligt, men Shuremicken var relativt känslig för återkoppling (rundgång).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att kopiorna inte låter särskilt likt originalet. Det speciella med micken är dess 50-talsaktiga utseende, inte ljudet.

Jag har stött på både Shure- och LEEM-modellerna live. Ingen av mickarna lät dåligt, men Shuremicken var relativt känslig för återkoppling (rundgång).

Låter som att du rekommenderar Leem-miken, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

55SH är skitcool...men den låter apa enligt mig!! Som livemic är den hemsk, som fler säger så är det lätt att få rundgång och vad jag kan minnas låter den inte alls som en 57:a. Var tekniker ibland åt ett band där sångaren alltid ville ha den. Det blev dock att han bara körde första låten i den sen gick han över till en BETA58 för annars fick han ingen medhörning!

Testa kopiorna det kan säkert vara bättre. Hade ett Rockabillyband i studion. Han hade en liknande mic fast dock lite större. Han hade bytt membran på och den lät helt ok.

Har inte Golden Age en kopia ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa kopiorna det kan säkert vara bättre. Hade ett Rockabillyband i studion. Han hade en liknande mic fast dock lite större. Han hade bytt membran på och den lät helt ok.

Ja, bytt membran har jag hört om folk som har gjort, det kan jag också tipsa om, vet att folk har satt membran från SM58:or i de mest konstiga saker i live-sammanhang. Vad gäller liknelsen mellan SH55 och SM57 var det som sagt en teori grundat endast på teoretiska grunder (men vi var två om det), kanske skulle ha skitit i att skriva det över huvud taget! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Hmm...värst vad sågad denna har blivit.

Drar upp tråden igen, funderar att ha den som livebruk.

Vet någon om hur rundgångskänslig den är, har bara hört rycktesvägen. För annars får det bli en annan.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Thomanns kopia. Av bilderna att döma är det samma mick som Jam säljer under namnet Leem, men det är bara en gissning. Tycker att den låter helt ok. Har bara kört den på ett litet gig (utan monitorlyssning), men jag stod å andra sidan *framför* pa-högtalarna, så någon katastrofal rundgångskänslighet verkar det inte vara fråga om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Thomanns kopia. Av bilderna att döma är det samma mick som Jam säljer under namnet Leem, men det är bara en gissning. Tycker att den låter helt ok. Har bara kört den på ett litet gig (utan monitorlyssning), men jag stod å andra sidan *framför* pa-högtalarna, så någon katastrofal rundgångskänslighet verkar det inte vara fråga om.

Det var ungf vad som stod på hemsidan. Att den inte är det.

Vad har du använt den till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Festspelning. Trummor akustiskt. Gitarrer, bas och sång genom PA. Hyfsat tryck, men inte som på en klubbspelning.

Gör ofta mina "låtskrivarslaskinspelningar" med micken också, eftersom jag tycker denär inspirerande. Har blivit positivt överraskad av ljudkvalitén på det jag spelat in. Men det kanske är bäst att kolla med någon som gjort lite större spelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...