Jump to content
Annons

Det är fan inte klokt!


ztevie

Recommended Posts

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Frågan är väl också vad snubben i artikeln höll på med.

5 st. mp3 spelare hade han och fästmön, 26 år och civilingenjörsutbildning och klarar ändå inte av att konvertera ljudformat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Problemet är att de flesta är inte intresserade av att konvertera ljudformat, strula med datorer och vara rädda för spionprogram. De vill bara lyssna på musik...

Har man 5 mp3 spelare så verkar man ju vara mer intresserad av teknik än att bara lyssna på musik.

Är man rädd för att drabbas av virus och spionprogram så kan man ju skaffa en mac...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper CD när det finns något bra att köpa. Sällan nu förtiden dock... 😆

Att dom gräver sin egna grav är nog ingen nyhet dock kan man ifrågasätta hur pass smarta dom egentligen är när dom klagar på dålig försäljning efter att ha läst den artikeln.

Inget kan konkurera med MP3 hos allmänheten idag. 😆

Och vad hade hänt om alla filerna varit köpta? Hade jag behövt köpa allt en gång till då?

Svar ja! Industrin tjänar mer om du gör detta och vill innerst inne att så ska ske.

idioter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa är trötta på denna typen av trådar på forumet... 😮

Jag är dock Inte en av dom... 😛

Jag tror hela skivindustrin måste falla för något nytt kan komma fram, dom gör allt för att stå ivägen, det blir deras fall...

Detta bara styrker mina tidigare påståenden här på forumet

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man 5 mp3 spelare så verkar man ju vara mer intresserad av teknik än att bara lyssna på musik.

Om jag köper musik så ska jag väl kunna lyssna på det vart fan jag vill...? Oavsett om jag har 42 mp3-spelare?

Jag tyckte killens liknelse med "olika tvättmaskiner för olika kläder" var skitbra!

Är man rädd för att drabbas av virus och spionprogram så kan man ju skaffa en mac...

Haha! Menar du allvar...? 😮

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har man 5 mp3 spelare så verkar man ju vara mer intresserad av teknik än att bara lyssna på musik.

Om jag köper musik så ska jag väl kunna lyssna på det vart fan jag vill...? Oavsett om jag har 42 mp3-spelare?

Jag tyckte killens liknelse med "olika tvättmaskiner för olika kläder" var skitbra!

Är man rädd för att drabbas av virus och spionprogram så kan man ju skaffa en mac...

Haha! Menar du allvar...? :rolleyes:

Ibland undrar man om utvecklingen går bakåt eller framåt eller om folk bara blir dummare och bekvämare? För 15 år sedan så spelade jag in mängder av kassettband med musik från lp,cd, singel och maxisinglar radio och även från andra kassetter. Gick alldeles utmärkt även om man fick justera nivåer och hålla koll på pauseknappen. Nu sitter dom flesta med avancerade datorer och ljudprogram samtidigt som dom har tillgång till miljontals olika musikfiler (obs lagliga)ändå klagar vissa..

Angående spionprogram så anser jag att har man en PC så får man skylla sig själv....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland undrar man om utvecklingen går bakåt eller framåt eller om folk bara blir dummare och bekvämare? För 15 år sedan så spelade jag in mängder av kassettband med musik från lp,cd, singel och maxisinglar radio och även från andra kassetter. Gick alldeles utmärkt även om man fick justera nivåer och hålla koll på pauseknappen. Nu sitter dom flesta med avancerade datorer och ljudprogram samtidigt som dom har tillgång till miljontals olika musikfiler (obs lagliga)ändå klagar vissa..

Så du menar att alla som vill köpa musik över internet bör köpa ett ljudredigeringsprogram och lära sig att använda det?

Tänk på att alla som köper musik inte är teknikintresserade datornördar.

Distributörerna ska väl göra det så enkelt som möjligt för konsumenterna att köpa och lyssna på musiken.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ibland undrar man om utvecklingen går bakåt eller framåt eller om folk bara blir dummare och bekvämare? För 15 år sedan så spelade jag in mängder av kassettband med musik från lp,cd, singel och maxisinglar radio och även från andra kassetter. Gick alldeles utmärkt även om man fick justera nivåer och hålla koll på pauseknappen. Nu sitter dom flesta med avancerade datorer och ljudprogram samtidigt som dom har tillgång till miljontals olika musikfiler (obs lagliga)ändå klagar vissa..

Så du menar att alla som vill köpa musik över internet bör köpa ett ljudredigeringsprogram och lära sig att använda det?

Tänk på att alla som köper musik inte är teknikintresserade datornördar.

Distributörerna ska väl göra det så enkelt som möjligt för konsumenterna att köpa och lyssna på musiken.

Kan man använda en dator och dess mp3 program så kan man väl för tusen bövlar lära sig att konvertera filer om man nu verkligen behöver göra det, istället för att bara klaga. Programmen kan knappast anklagas för att vara speciellt svåra eller ens dyra finns ett flertal som är helt gratis.

Med tanke på iPod och iTunes Music Stores framgångar så verkar AAC bli det format som kommer råda, och snart lär Apple börja sälja AAC med högre kvalitet Apple lär även licensiera sin form av DRM inom inte alltför lång framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

jag håller med killen i artikeln. varför köpa olika format för olika spelare? jämförelsen med tvättmaskinen var också konkret och bra.

killen har ju rätt. varför klaga på att han e dum nog och inte kunna konventera?köper du musik så ska de vara klart. det är ungefär som att jag köper en cd skiva i butiken men får inte med cd-fodral och skivan funkar sedan bara på min stationära cd spelare. hmm... synd om killen.

bolagen förösker ju finna en lösning, och deras lösning har inte gjort något bra framgång än.

men jag hörde för ett tag sedan att de finns de som planterar in något i cd-skivor så när de stoppas i burken då stannar allt upp. det är ju en metod.

sedan får varje individ tycka vad han vill.

sen när det kommer till att köpa musik på nätet, så tycker jag det är en bra grej men det är ju tusan bättre och köpa en cd skivan som man sedan spelar över till minidiscen eller kör in på datorn och sedan in på mp3 spelaren. det är ju en lösning för de flesta.

men jag tycker inte mp3 försäljing på nätet är någon höjdare. annars hade jag gjort det för länge sedan :rolleyes:

/j

Redigerat av djay_maxwell
Link to comment
Dela på andra sajter

"- Det är väldigt snurrigt för oss konsumenter och väldigt frustrerande. Jag vill verkligen betala för min musik. Jag vill det. Men varför ska jag betala för filer som jag inte kan använda, säger Jan som pluggar till civilingenjör."

Var de tvungen att lägga till infon om civilingenjör för att bevisa att det minsann är en "smart" kille det handlar om? 😄

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland undrar man om utvecklingen går bakåt eller framåt eller om folk bara blir dummare och bekvämare? För 15 år sedan så spelade jag in mängder av kassettband med musik från lp,cd, singel och maxisinglar radio och även från andra kassetter. Gick alldeles utmärkt även om man fick justera nivåer och hålla koll på pauseknappen. Nu sitter dom flesta med avancerade datorer och ljudprogram samtidigt som dom har tillgång till miljontals olika musikfiler (obs lagliga)ändå klagar vissa..

Angående spionprogram så anser jag att har man en PC så får man skylla sig själv....

För 15 år sedan fanns inte några andra möjligheter än att spela in på kassettband om man t.ex. ville spela sin musik i bilen eller i sin Walkman.

Resultatet var också bättre eftersom jag kunde lyssna på den i vilken kassettbandspelare jag ville.

Tekniken finns ju här nu, varför ska jag titta 15 år bak i tiden för att jämföra hur det var?

De klarade sig utan internet för 20 år sedan, har du då inte rätt att klaga om din ISP har problem med din uppkoppling så att du aldrig kommer ut på nätet...?

Ska vi ha det så, ja då håller jag verkligen med dig om att utvecklingen går bakåt...

Vad gäller spionprogram, så visst, är spionprogram det jag bekymrar mig mest över så kanske Mac är ett bättre alternativ.

Vad som INTE ÄR OK är att saker jag köper lagligt lägger in grejer i min burk utan att jag vet om det. Det borde vara åtalbart!

Nu har jag PC av helt andra anledningar men den debatten ska inte vara i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Artikeln kan säkert vara påhittad. Dåligt språk, dålig koll och ett ämne i hetluften.

Det händer hela tiden. Och glöm inte att det är aftonbladet ni läser..

Link to comment
Dela på andra sajter

Artikeln kan säkert vara påhittad. Dåligt språk, dålig koll och ett ämne i hetluften.

Det händer hela tiden. Och glöm inte att det är aftonbladet ni läser..

Påhittad eller inte. Köper du musik över nätet så kommer det i olika format beroende på varifrån du beställer. Att olika mp3-spelare stöder olika format är också sant. Och att Sony lägger in "spionprpogram" är väl allmänt känt numer.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Påhittad eller inte. Köper du musik över nätet så kommer det i olika format beroende på varifrån du beställer. Att olika mp3-spelare stöder olika format är också sant. Och att Sony lägger in "spionprpogram" är väl allmänt känt numer.

Givetvis, jag argumenterar inte emot det.

Men varför? Har aftonbladet köpt aktier i Sony/BMG?

"Mejla - Tycker du det är krångligt att köpa musikfiler?". Jag tycker det är så sorgligt när artiklar anspelar på folks missnöje, i det här fallet internetköp av mp3. Det är bättre om de engagerar sig och visar hur man gör. Den här texten gör inget annat än späder på skepsisen mot det nya. Och på ett rätt fult sätt dessutom.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller iofs med att kopieringsskyddet i WMA-filerna man köper är rätt trist. Men det är juh inte allt för svårt att spela in den digitala strömmen och sen spara som vanlig wav-fil.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det egentligen? Får jag manipulera ljudfilerna jag köper? I laglig mening alltså, får jag konvertera dem, eller spela in den digitala ljudströmmen som Dvibe säger och spara som "vanlig" wav? Jag antar att man inte får det...

Om någon först säger att det är moraliskt förkastligt att ladda ner olaglig musik, och samma perosn sedan säger att man kan gå runt svårigheterna med format osv med en annan olaglighet, det rimmar lite illa tycker jag...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hur är det egentligen? Får jag manipulera ljudfilerna jag köper? I laglig mening alltså, får jag konvertera dem, eller spela in den digitala ljudströmmen som Dvibe säger och spara som "vanlig" wav? Jag antar att man inte får det...

Om någon först säger att det är moraliskt förkastligt att ladda ner olaglig musik, och samma perosn sedan säger att man kan gå runt svårigheterna med format osv med en annan olaglighet, det rimmar lite illa tycker jag...?

Att konvertera köpt musik/film för eget bruk kan aldrig vara straffbart däremot om man sprider det konverterade vidare utan tillståmd....

Link to comment
Dela på andra sajter

Att konvertera köpt musik/film för eget bruk kan aldrig vara straffbart däremot om man sprider det konverterade vidare utan tillståmd....

Det handlar väl om att kringå ett kopieringskydd vilket jag faktiskt tror är olagligt sedan juli i år. Eller om det var på väg att bli olagligt kanske, minnet sviker mig.

Var det inte nån stackare i USA som vad på väg att bli stämd eftersom han berättat för allmänheten att man kunde hålla ned skift-tangenten när man stoppade i en cd för att mjukvaran som agerar kopieringsskydd aldrig skall installeras? Ja jösses..

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Att konvertera köpt musik/film för eget bruk kan aldrig vara straffbart däremot om man sprider det konverterade vidare utan tillståmd....

Det handlar väl om att kringå ett kopieringskydd vilket jag faktiskt tror är olagligt sedan juli i år. Eller om det var på väg att bli olagligt kanske, minnet sviker mig.

Var det inte nån stackare i USA som vad på väg att bli stämd eftersom han berättat för allmänheten att man kunde hålla ned skift-tangenten när man stoppade i en cd för att mjukvaran som agerar kopieringsskydd aldrig skall installeras? Ja jösses..

Jo, det var Sony BMG som hotade att stämma någon stackars student. Jag nämnde det precis här.

Som vanligt har vi ett gäng AKTIVA trådar som snurrar parallellt i ämnet, t.ex:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=18438

https://www.studio.se/index.php?showtopic=18394

https://www.studio.se/index.php?showtopic=18421

https://www.studio.se/index.php?showtopic=17820

Det stämmer oxå att det från den 1 juli i år blev förbjudet att kringå ett kopieringskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite uttjatat vid det här laget alltihop, antar jag. När politikerna som drev igenom nya lagen om att det var olagligt att kringgå kopieringsskydd, så hävdade ju några stycken som låg bakom det hela att de skulle lagstifta mot kopieringsskydd om det skulle visa sig att kopieringsskydden inskränkte folks legitima rättigheter. Den här artikeln är ett bra exempel på att det nu faktiskt är så. Betyder det att det kommer bli olagligt med WMA is sverige nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det stämmer oxå att det från den 1 juli i år blev förbjudet att kringå ett kopieringskydd.

Fel Fel Fel

Från upphovsrättslagen läs det andra stycket!

"52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359)."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...