Jump to content
Annons

Det är fan inte klokt!


ztevie

Recommended Posts

Samtidigt är det olagligt att tillverka, sälja eller sprida anordningar vars enda syfte är att hjälpa personer kringgå dessa spärrar, även om personerna ifråga har rätt att använda såna anordningar. Om någon sprider ett program för att konvertera en köpt WMA till MP3, så är det alltså olagligt. Om någon gör ett program för att konvertera WMA till MP3 för eget bruk, så är det olagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Samtidigt är det olagligt att tillverka, sälja eller sprida anordningar vars enda syfte är att hjälpa personer kringgå dessa spärrar, även om personerna ifråga har rätt att använda såna anordningar. Om någon sprider ett program för att konvertera en köpt WMA till MP3, så är det alltså olagligt. Om någon gör ett program för att konvertera WMA till MP3 för eget bruk, så är det olagligt.

Nja.

"52 e § Det är förbjudet att tillverka, importera, överföra, sprida genom att exempelvis sälja eller hyra ut, eller i förvärvssyfte inneha anordningar, produkter eller komponenter eller att tillhandahålla tjänster som

1. marknadsförs eller utannonseras i syfte att kringgå en teknisk åtgärd,

2. utöver att kringgå en teknisk åtgärd endast har ett begränsat intresse från förvärvssynpunkt eller ett begränsat förvärvsmässigt användningsområde, eller

3. huvudsakligen är utformade, konstruerade, anpassade eller framtagna i syfte att möjliggöra eller underlätta kringgående av en teknisk åtgärd. Lag (2005:359)."

Ett konverteringsprogram kan alltså vara tillåtet om det inte huvudsakligen är framtaget eller marknadsförts som ett program för att kringgå kopieringskydd. Sen så är det ju ganska enkelt att kringgå kopieringskydd genom att kopiera analogt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett konverteringsprogram kan alltså vara tillåtet om det inte huvudsakligen är framtaget eller marknadsförts som ett program för att kringgå kopieringskydd.

Precis. Ett program framtaget endast för att kringgå kopieringsskyddet i en WMA-fil som jag äger är då därför olagligt för mig att tillverka (vi kallar det för WMA2MP3 eller nåt) eller att sprida till mina kompisar.

Det hela är lite moment 22.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Precis. Ett program framtaget endast för att kringgå kopieringsskyddet i en WMA-fil som jag äger är då därför olagligt för mig att tillverka (vi kallar det för WMA2MP3 eller nåt) eller att sprida till mina kompisar.

Det hela är lite moment 22.

Nja det är skillnad på att tillverka (kommersiellt) och på att själv ta fram ett program för eget bruk men sprider du det till kompisar som kringgår kopieringsskydd på ett otillåtet sätt så finns det kanske en minimal risk att du får ta konsekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel Fel Fel

Från upphovsrättslagen läs det andra stycket!

"52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

 

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359)."

På vilket vis har jag fel fel fel? Jag sade att den 1 juli i år blev det förbjudet att kringå ett kopieringskydd, och det är vad första stycket i paragrafen säger. Den där undantagsregeln i andra stycket intetgör inte lagen.

edit: quoten fuckade upp sig

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

På vilket vis har jag fel fel fel? Jag sade att den 1 juli i år blev det förbjudet att kringå ett kopieringskydd, och det är vad första stycket i paragrafen säger. Den där undantagsregeln i andra stycket intetgör inte lagen.

edit: quoten fuckade upp sig

Jo du har fel eftersom det vi diskuterar handlar om att "konvertera" lovliga filer cör att kunna se eller lyssna på dom. Vilket alltså inte är förbjudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du har fel eftersom det vi diskuterar handlar om att "konvertera" lovliga filer cör att kunna se eller lyssna på dom. Vilket alltså inte är förbjudet.

Jag har inte diskuterat "att konvertera lovliga filer för att kunna se eller lyssna på dom", det där kopierade du ju bara rakt av från paragrafen för att få rätt. Men jag läste kanske inte alla inläggen så noga hela vägen, jag svarade bara på Majkens. Men jag förmodar jag har fel fel fel och du rätt rätt rätt ändå. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Ett program framtaget endast för att kringgå kopieringsskyddet i en WMA-fil som jag äger är då därför olagligt för mig att tillverka

(vi kallar det för WMA2MP3 eller nåt) eller att sprida till mina kompisar.Det hela är lite moment 22.

Nja det är skillnad på att tillverka (kommersiellt) och på att själv ta fram ett program för eget bruk men sprider du det till kompisar

som kringgår kopieringsskydd på ett otillåtet sätt så finns det kanske en minimal risk att du får ta konsekvenserna.

Hmmmen drar du inte saker till sin spets lite väl nu!

Ja, okej om alla människor i hela världen utbildar sig till dataprogrammerare och därefter utvecklar sina egna konverterings-program så JA!

Då är det lagligt men vafn om alla piratkopierar sin egen musik på egen-konstruerat digitalmedia så... är det ju detta också fullt lagligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...