Jump to content
Annons

Hjälp mig välja synth

gum

Recommended Posts

Annons

Kurzweil-samplersena är ju trevliga därför att de lyckas med bedriften att både vara en synt och en sampler samtidigt. Ray Kurzweil verkar vara en rätt udda person, och när man tittar på K2xxx-maskinerna så känns det lite som att lite av hans personlighet finns representerad där också. Sen är det väl så, som många säger att K2xxx är himla knepiga att programmera, om man nu inte är insatt i både datorprogrammering och ljud-design och känner för att spendera långa timmar med att trycka på knappar och dyka i menyer. Å andra sidan så finns det mig veterligen knappt en enda sampler med ett bra användargränssnitt. Tillgången på bra ljud gör ju helt klart Kurzweil-grejerna mer attraktiva än någon annan sampler... ...i min mening 🙂

Dela på andra sajter

Jag kan lägga till att jag också hört mycket gott om K2000. Framförallt att den har en unik ljudsyntes. Men den ska vara lite småseg att jobba med för att den är så djup och minus rattar på det blir ett inte, för min del.

Kan hålla med om att den är tungjobbad om det är själva skapandet av ljud man är ute efter. Till skillnad mot många andra syntar jag har och har haft så har jag inte gjort särskilt många egna ljud/program på min Kurzweil.. Men inte för att det är jobbigt att grotta i syntesen på den utan det är nämligen som så att det finns så många bra ljud och program att ladda hem till den att jag faktiskt aldrig behövt göra egna program till den.. Att förändra och anpassa ett ljud en aning är superlätt på den däremot..

Iof gjorde jag en suite med analogsound som dessutom skulle vara lätta manipulera i relatid på scen. Dom ingår i en serie där jag och en hel del andra K2000 ägare bidragit med våra analoga erfarenheter. omatall.krz heter den om nån skulle ha en K2000 av er (Claes har en 🙂 )

Men det finns en otrolig community bakom V.A.S.T så man behöver aldrig vara orolig för att inte hitta det ljud man är ute efter Kolla in t.ex http://www.sweetwater.com/k2000/

Men i slutändan så är K2000 främst en bra studiosynt där man vill ha ett brett register av ljud till sina produktioner. Den är ganska tung att släpa med sig också och jag har iof hört från vissa band som släpar med sig en live att den kan vara lite bräcklig.

Öppnar man en K2000 så är den fullsmockad med elektronik. den är i mångt och mycket uppbyggd som en PC så att den kan byggas ut med än det ena och det andra. Öppnar däremot en Roland eller Korgsynt blir man mest snopen.. Brukar oftast vara ett litet pyttigt kretskort i mitten som är själva synten. 🙂

Dela på andra sajter

Hej!

Ni pratar ju om fel synth, drygt 10 år gamla K2500 för 5-6 tusen! Ja, ett bra köp! K2000 anno 1991??? Korg T1 eller Roland D-70 för 5-6 tusen, ngn 🙂?

Nja.. varken T1an eller D-70 är en i närheten av vad man kan åstakomma med en V.A.S.T synt ljudmässigt. Sen om det ska vara K2000 eller K2500 spelar mindre roll. en K2500 är modernare ja men programmässigt så är största skillnaden att den är en dubbel K2000 polyfonimässigt och har lite annan effektdel. i övrigt är V.A.S.T samma.

Jag har jobbat mycket med T1 och D-70 också.. så jag känner till dom ganska väl 🙂

Dela på andra sajter

Hej!

Jo, jag vet skoja mest! Men även om K2000 är grym för att vara 15 år gammal är den ilkväl, 15 år gammal!

Korg Trinity V3 eller Yamaha EX 5 är ändå vassare! K 2500 är dock ytterligare strået vassare ! Vad hände

egentlign sen! Triton... ja okej bättre men sen ingenting... och det var länge sen nu! Nån som testat Oasys

à 90,000 kr? Som kom typ 5 år för sent och blev 2-3 ggr för dyr men... är den ens bäst längre?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.