Jump to content
Annons

Hur får man rymd i en låt?


EkenMusiX

Recommended Posts

Annons
hur får man mer rymd i en låt: t. ex : att den låter sammansatt och ihopsmidd och andas bättre

hur gör man?

Hur menar du? Mera rymd som i sterobredd, panoreringar, luftig?

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

hur får man mer rymd i en låt: t. ex : att den låter sammansatt och ihopsmidd och andas bättre

hur gör man?

Först frågar du efter hur du ska få mer rymd.. Sen liknar du det med sammansatt och ihopsmidd.. Det går inte ihop??? Motsägande ju!!! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

hur får man mer rymd i en låt: t. ex : att den låter sammansatt och ihopsmidd och andas bättre

hur gör man?

Först frågar du efter hur du ska få mer rymd.. Sen liknar du det med sammansatt och ihopsmidd.. Det går inte ihop??? Motsägande ju!!! 😠

word!... Explain! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte hört något av det du gjort så det här blir lite mer av egen erfarenhet. Välj ut några grejer som du verkligen VILL ha i förgrunden och skicka resten i varierande grad bakåt...dvs sänk nivåerna. Jag har själv jävligt svårt att ta ett gurapålägg som jag kanske har suttit 4 timmar för att få till och sänka nivån till knappt hörbart, men det kan vara vad som behövs. Visst...du kanske har spelat gudalikt skitbra överallt, men resten av världen är inte lika intresserade av att höra alla detaljer i "paddingen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för HELVETE - 14 inlägg och inget av dem var vettigt! Skärpning!

Jag skulle säga att det finns fem välkända trick:

1) Lägg upp en effektkanal med ett delay där tiden ställs till ca 20 ms och ingen feedback. Panorera sedan kanalen helt till höger. Det du kan göra är sedan att tappa något ljud, t ex stråkar, helt till till insertkanalen samtidigt som du panorerar ljudet helt till vänster. Det som händer nu är att du liksom öppnar upp en kanal mitt i där du t ex kan lägga sång. Pilla med delaytiden och panoreringen och du kommer få olika effekter.

2) Lägg på reverb på ljudet. Det som händer nu är att man (i bästa fall) får uppfattningen att ljudet ligger bak i mixen. Prova att eq:a bort alla höga frekvenser så kommer du att få en annan upplevelse.

3) Eq:a.

4) Lägg på delay på ljudet. Du kommer nu få uppfattningen att ljudet är bredare och fylligare.

5) Mastra. Det finns en uppsjö av pluggar som fixar sådant, kolla t ex Ozone Izotope.

Det finns fler tips, hur många som helst i princip. Gör som jag och läs intervjuer med kända mixare. Rätt vad det är har du en massa tricks som du också kan dela med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ok..vissa har väl gett dig en hint om hur man kan göra.

Jag brukar tänka på alla beståndsdelar i massa sett ( massa som i materia alltså) när de är obehandlade och råa.

Det första jag brukar göra är att EQ'a bort överflödigt frekvensmaterial hos kompinstrument, pianon, pad's gitarrer e.t.c, vilket oftast resulterar i att trummor och bas börjar andas fritt.. de är, i mitt fall, de två beståndsdelar som alltid får mest fokus, men jag tror att tankesättet kan överföras på andra mixar också.

Jag har svårt att koncentrera mig på själva arret om inte ljuden funkar någorlunda med varandra..

Ett klassiskt sätt att mejsla ut ljud är att ställa in ett ganska smalt frekvensband, boosta runt 10db och svepa över hela frekvensspektrat tills ljudet hoppar ut..( tänk bara på att dra ner slutsteget så du inte bränner högtalarna!!!!) när du hittat det du vill ha av ljudet kan du dämpa frekvenserna runtomkring dessa kärn-frekvenser utan att tappa själva karaktären i ljudet.... ljudet kommer bara låta mindre ( i massa räknat... shit vad flummigt det låter.. 😄 )

Och voíla!, du har just nu förberett mixens känsla av luftighet med lika många db du plockat bort från leaden, och gör du detta på fler instrument kommer klart märka att mixen helt plötsligt kan fyllas ut med fler instrument o annat klabb 😄.

Du kan även köra en Deluxevariant och använda en multibandskompressor på varje enskilt instrument istället för EQ...

Det svåra är väl att överföra det man hör när man skruvar till användbar teknik..d.v.s att mixen faktiskt låter bättre..

Ett hett tips är att lattja runt med EQ'n och bara testa olika saker..förr eller senare kommer det (troligtvis..jag fegar lite här) att låta bra 😎

Lägg sedan till alla tidsbaserade verktyg..som t.ex Andypandy's tips om delay, det använder jag själv ganska flitigt för att skapa en dimension till direktljudet, ibland kombinationer av korta delay ihop med vanligt reverb.

Kolla bara ljudet i mono så det inte släcks ut när allting hamnar i en kanal

Lycka till.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

hur får man mer rymd i en låt: t. ex : att den låter sammansatt och ihopsmidd och andas bättre

hur gör man?

For supah-happy-best-reply, nämn några låtar du tycker beskriver det du är ute efter, släng upp en fil på det du jobbat med men inte fått till det du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...