Jump to content
Annons

"H2O och Delirium on rampage"


Michael

Recommended Posts

så, nu har de crackat Cubase SX 3.1.1 oxå och nyfiken som jag är har jag läst .nfo-grejen där detta står att finna:

                                 Special Note : 
            
                       H2O/DELiRiUM on Rampage.........!!!  
            
            
    We couldn't let this one pass us by. It gave us the opportunity to  
    improve on the Emu by  adding lots of new applications.  This time  
    it  was  alot quicker.  Although the  prior release  took a lot of  
    man-hours (1500), this wasn't  due to the copy  protection itself,  
    but merely writing the emu on driver level (try to figure out  the  
    driver model from microcrap...dooh).....  
            
    We hope u enjoy this release and the motto " TRY BEFORE BUY (tm) "   
    still counts!!  
            
    PS1:  
            
    Note to Steinberg/End-Users:  
            
    It seems  that our  prior Release  Note stirred  something in  the  
    Audio  Community (Yes,  we can  read). To  get some  of the  facts  
    straight  we're  going  to  reveal  some  secrets  about  the copy  
    protection itself,  and why  we  stated  that it  severely impacts  
    performance.   
            
    Info from Syncrosoft website:  
            
    [QUOTE]  "Syncrosoft's  protection  solution  is  different   from  
    mainstream  software copy  protection methods.  It is  based on  a  
    secure   executer,  the   eLicenser,  and   the  patented   MCFACT  
    technology" "At  runtime, the  transformed program  code does  not  
    reveal its semantics.  The eLicenser's crypto-services  are called  
    from  time  to  time   by  the  transformed  program   code."  The  
    transformed program code is represented as tables in the computers  
    memory. An adversary can not reverse-engineer or debug the tables,  
    because  a  reverse  transformation from  the  tables  to original  
    program code is not feasible.  If the tables are manipulated,  the  
    transformed program code will  crash or produce invalid  results."  
    [ENDQUOTE]  
            
    So its not crackable?...  
            
    Now here is the explanation for what really goes on:  
            
    Transformation is  based on  replacing ordinary  machine code into  
    tables representing results from calculations  
            
    Example:   
            
    Adding 2 numbers Normal machine-code would look something like :  
            
    Add eax, ebx  
            
    This will take 1 CPU cycle to execute.   
            
            
    Now comes MCFACT :  
            
    1) Transform the first number into a table  
            
    2) Transform the second number into a table  
            
    3) Do allot of manipulation of these tables  
            
    4) More manipulation  
            
    5) Transform the Tables back to the numbers   
            
    6) Add the 2 numbers  
            
    This entire piece  takes up hundreds  of machine code  lines and a  
    lot  of  loops  inside  this  code...estimated  CPU-cycles <insert  
    number greater than 1 here>    
            
    No performance loss? We don't think so..........  
            
    And this code runs all the time!!......The dongle in fact is  only  
    called 1 out of 10 times inside these scripts.........  
            
    A good example is the  protection build in the midi-part.  This is  
    entirely wrapped in the script-crap.  Try moving a note and  swirl  
    it around.....you should notice a sluggishness in the movement.  
            
    In fact u will notice an  improvement in version 3.1 prior to  the  
    3.0 release.  This is  not due  to improvements  made by Steinberg  
    (the  midi-engine  is still  the  same) but  improvements  made by  
    Syncrosoft! (They optimized the script engine)!!!!!!!  
            
    To give the end user some peace of mind: the scripts aren't  built  
    into the real-time audio-engine.....this is impossible because  of  
    the performance loss u would have from the MCFACT.

alltså, efter att H2O och delirium knäckt Cubase SX3 i början av sommaren så spekulerade de i .nfon som släpptes hur mycket mer effektiv SX3 skulle vara utan donglen och säkerhetsrutinerna som var intrasslat i själva programmets funktioner. De var övertygade om att det skulle bli en skillnad i prestanda och de slängde väl ut något nummer (tror det var 40% effektivare utan säkerhetssystem?), vilket tillbakavisades av Steinberg ganska så snabbt. Nu hävdar dom återigen samma sak, fast utan att ge oss ett estimerat värde..

jag tycker det här ämnet är otroligt intressant och ser med spänning mot ett officiellt svar från steinberg i frågan, då jag är ganska säker på att H2O/Delirium har rätt (hur mycket rätt vet jag ju självklart inte), men dom har absolut ingen anledning av att ljuga om det här, medans steinberg har all anledning att försöka tysta ner sånt här..

jag tror inte det här är rätt väg att gå. nu när produkten ändå är crackad, vad har det för värde då, förutom att vara ett stort irritationsmoment för de som köper produkterna.. min lärare till exempel körde med en crackad SX2 även om han hade licens för den eftersom han då slapp använda en utstickande liten sak i USB-porten som lätt kunde ta skada och då inte skulle ersättas (iaf enligt honom) utan fått betala för en ny..

vad är framtiden då? jag tycker det är intressant att se på hur hårdvara och mjukvara mer och mer kopplas samman för att få fram det bästa av båda världarna.. se bara på alla DSP-kort med plugins, Virus PowerCore eller Virus TI - hårdvara med tillhörande mjukvara. Är det vad som kommer komma i framtiden? Det skulle ju inte vara helt fel, men då på några villkor..

1) hårdvaran måste ge extra styrka åt programmet, likt ett DSP-kort eller Virus TI, och inte som idag då det påstås sno datorkraften istället.

2) så litet som möjligt..vilket skulle vara svårt om du vill få extra kraft från det. Alla kan inte använda ett PCI-kort (alla vill inte öppna datorn och sätta in ett sådant heller) och det finns inte evigt med USB/firewire/PCMCIA/etc-portar..dessutom skulle ju det vara förödande för en portabel studiodator.

3) priset får inte påverkas av detta..egentligen borde priset i det här fallet gå ner då det skulle vara omöjligt att emulera (med dagens teknik iaf, så vitt jag vet) hårdvaran och därför skulle några av dom som idag använder en olicensierad version blivit ny kund, plus alla nuvarande kunder som redan gör rätt för sej.

men är det verkligen möjligt? att ha ett stycke hårdvara för varje program funkar ju inte, och om man kan använda samma hårdvara till flera program så är vi ju ändå tillbaka där vi startade - här och nu då det är möjligt att integrera hårdvarulås med program genom att emulera den biten..

aja..det är nog ingen direkt struktur på det här inlägget och det var inte heller vad jag hade tänkt skriva från början, så whatever och någon slutsats har jag väl egentligen inte..men intressant är det onekligen vad vi kommer ha i framtiden.

smiles,

~ fårs

edit: quote funkade inte

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det skulle ju vara kul att göra en A/B test då det gäller prestanda mellan H2Os version och Steinbergs egna lösing..

I övrigt tyckera jag att hela idén med donglar och kopieringskydd är botten.. Bästa sättet enligt mig är att erbjuda en bra community och support till de kunder som verkligen köper programvaran. Det går inte att piratkopiera. Steinberg gjorde ju bra att släppa på VST standarden.. Men dom kan ju gå ett steg vidare också.. Dom skulle behöva titta lite mer på opensource-rörelsen tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

så som jag har förstått det så är det ingen skillnad mellan H2Os crackade version och originalet - H2O "skrev bara" en virtuell version av kopieringskyddet som emulerar USB-donglen. alltså, H2Os version fungerar och arbetar på samma sätt som USB-donglen och lider därför av samma begränsningar.

det jag värdesätter som betalande användare är ju supporten direkt från företaget eller distributören eller dylikt. vad finns det för andra morötter ett företag kan locka med för att få betalande kunder? det är ju morötter som krävs, inte hot om stämning och häxjakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är obegripligt att dom inte istället för dongeln slänger med nån oumbärlig-extra-dsp-kraft-usb2-pryl som man måste ha för att t ex ljudmotorn ska överhuvudtaget funka. Gärna med möjlighet till firmware-uppgraderingar och sådär. Piratkopierandet skulle försvinna och man får mer prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med om idén med ett instickskort/låda med DSP-kraft skulle vara den bästa lösningen. Finns inget bättre kopieringsskydd, plus att kunden får mervärde istället för bara ökade bekymmer med donglar och dylikt.

Redigerat av Lethal
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tror den ultimata lösningen vore hårdvara i någon form! Alltså att man inte köper mjukvara utan hårdvara i form av liten

extern tingest (typ iPod) och att denna tingest (Cubase ex) är extremt snabb och optimerad för vad den ska göra! Då kan

man ganska enkelt göra det helt omöjligt att piratkopiera! Varför omöjligt? Jo, det blir för dyrt! Utvecklar man en Cd-spelare

kostar den kanske 10,000,000 kr/st medan tillverkar man istället 10,000,000 cd-spelare kostar det måhända typ 100 kr/st!

Om du lyckats piratkopiera en Intel-processor till lägre kostnad än Intels egna... så förstår du hur svårt det skulle vara 🙁!

Säg inte att det skulle bli för dyrt, då ju exempelvis både UAD och TC redan gjort detta och dom dessutom är små minimala

dvärg-myror i jämförelse med Cubase (Steinberg) och Acid (Sony) som t.o.m.redan tillverkar sina egna mikroprocessorer(?)!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir faktiskt ganska irriterad när jag läser sånt här. För det första lägger Steinberg hur mycket pengar som helst på mjukvaruskyddet, så priset stiger - när man vet att det kommer att kunna förbigås - och för det andra så verkar det ju vara en riktig flaskhals för informationen som processas i Cubase. Vilket slöseri med pengar! Varför inte bara köra med vanliga kodnycklar liksom.. De som köper Cubase nu kommer att köpa Cubase även om det inte är ett "jättebra" skydd, just för att vara lagliga och kunna få support..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vafalls!?!

Hårdvaruskydd som man inte får igång programmet utan?

Extra DSP-kraft och bra support som "morot" att köpa programvaran?

Varför inte PCI kort istället för processorkrävande USB anslutningar?

Lysande! 🙁

Pro Tools HD någon? 😕🥰

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är obegripligt att dom inte istället för dongeln slänger med nån oumbärlig-extra-dsp-kraft-usb2-pryl som man måste ha för att t ex ljudmotorn ska överhuvudtaget funka. Gärna med möjlighet till firmware-uppgraderingar och sådär. Piratkopierandet skulle försvinna och man får mer prestanda.

WORD ta mig fan! Varför har dom inte fattat detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är obegripligt att dom inte istället för dongeln slänger med nån oumbärlig-extra-dsp-kraft-usb2-pryl som man måste ha för att t ex ljudmotorn ska överhuvudtaget funka. Gärna med möjlighet till firmware-uppgraderingar och sådär. Piratkopierandet skulle försvinna och man får mer prestanda.

WORD ta mig fan! Varför har dom inte fattat detta?

Fast det skulle ju innebära att programmen skulle bli ännu dyrare, så att ännu fler inte skulle ha råd att köpa dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är obegripligt att dom inte istället för dongeln slänger med nån oumbärlig-extra-dsp-kraft-usb2-pryl som man måste ha för att t ex ljudmotorn ska överhuvudtaget funka. Gärna med möjlighet till firmware-uppgraderingar och sådär. Piratkopierandet skulle försvinna och man får mer prestanda.

WORD ta mig fan! Varför har dom inte fattat detta?

Fast det skulle ju innebära att programmen skulle bli ännu dyrare, så att ännu fler inte skulle ha råd att köpa dom...

Dom lär ju tjäna på att hålla samma pris (eller något högre) och sedan göra exakt som Universial Audio, dvs släppa nya pluggar och funktioner som dom tar betalt för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte när mjukvara är låst till hårdvara. Jag vill inte vara med om att inte kunna byta ljudkort eller byta inspelningsprogram bara för att min hård- eller mjukvara inte stöder det.

Jag ser hellre att man satsar på bra tjänster för registrerade användare där det blir attraktivt att köpa programmet eftersom man får mer än bara en cd-skiva och en uppdatering varje halvår.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte när mjukvara är låst till hårdvara. Jag vill inte vara med om att inte kunna byta ljudkort eller byta inspelningsprogram bara för att min hård- eller mjukvara inte stöder det.

Jag ser hellre att man satsar på bra tjänster för registrerade användare där det blir attraktivt att köpa programmet eftersom man får mer än bara en cd-skiva och en uppdatering varje halvår.

/Majken

Där åker våra åsikter isär. Men å andra sidan så behövs det inte vara bunden till ljudkortet utan ett DSP-kort kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller varför inte lägga dsp kraften på en liten firewireburk som utnyttjas av ett par mer tungdrivna effekter. Alternativt flera lättdrivna.

Jfr. Focusrite Saffire.

Tillägg: Jag menar alltså inte att programmet måste vara bundet till denna externa burk (eller interna) utan att det är "moroten" man får när man köper programmet. Man skulle ju till och med kunna tänka sig att (några special) effekter ligger enbart på kortet så att en som laddar ner programmet helt enkelt kommer att sakna dom.

Redigerat av Hazard
Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite Saffire använder endast DSP'n för lyssning i mixern. Det är inte möjligt att ladda effekterna i Cubase och utnyttja DSP'n. När effekterna körs i VST eller AU-format är det istället processorn som får jobba.

Sedan återstår problemet, du blir låst till vissa ljudkort för vissa program eller sitter med en liten processorburk som inte fungerar ihop med ditt nya program. Dessutom minskar detta möjligheten till mobil inspelning eftersom du måste ha fler saker med dig som dessutom måste passa de in och utgångar du har på datorn.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är rätt underhållande trender. Först skulle allt in i datorn, sen funkade inte det, så då måste man köpa till usbminnen, firewirekort, dsplådor, externa ditten och datten. Allt tycks leta sig ur datorn igen. Till och med mjukvarusyntarna har fått hårdvaruinterface.

MS20

legacyMS20.jpg

EDIT: hade inte läst på tillräckligt om alla mina exempel. så jag tog bort några bilder.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Majken:

Nu var det ju inte bara Saffire jag menade utan det fick stå som ett (mindre genomtänkt) exempel.

Men det kanske är så som du säger, vad vet jag. Men jag har fått för mig att det åtminstånde finns några dsp-kort som avlastar processorn också när man använder dem som "vanliga pluggar". Och är så fallet då var det bara min Saffire jämförelse som haltade... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det såna! DSP'n i E-MU's ljudkort gör det. Men även Creamware och dedikerade DSP-kort som UAD-1, APA och Powercore. Sedan finns även syntar som Virus-TI och Waldorf hade en analog filterbank på gång som var i hårdvaruformat men skulle fungera som en vanlig mjukvaruplugg.

Neko: Helt sant! En underligt trend faktiskt, jag ser mycket hellre att allting flyttar in i datorn istället så att man faktiskt kan ha en "komplett studio" i en bärbar dator.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är obegripligt att dom inte istället för dongeln slänger med nån oumbärlig-extra-dsp-kraft-usb2-pryl som man måste ha för att t ex ljudmotorn

överhuvudtaget ska funka. Gärna med möjlighet till firmware-uppgraderingar och sådär. Piratkopierandet skulle försvinna och man får mer prestanda.

WORD ta mig fan! Varför har dom inte fattat detta?

Precis 😛!

Det är det jag säger i varenda sådan här tråd! Hårdvara med extra kraft, snabbhet, smidighet, e.t.c!

Konkurrera med användarvänlighet och kompetens! Det är ett otyg att dom som inte betalar för orginalprogram

får klart bättre* produkt än dom som betalar!

Varför har dom inte fattat detta?

Ja varför? Kan det vara att dom inte bryr sig för att dom enda som har råd är företag? Jag tror dom misstar sig!

Folk har alltid mycket mer pengar än man anar! (Hur får alla dessa halv-fattiga individer hyreskontrakt i Stockholm exempelvis?

Har officiellt bara råd med nudlar men har samtidigt tillgång till +100,000:- i kontanter utan att ens kunna banklåna dem 😉?

*Bättre i att det är mycket enklare att enbart installera om än att installera om och samtidigt behöva maila företaget,

flertalet ggr och be om att snälla, snälla kan jag få en ny kodnyckel till min nya dator, sen skriva in en miljard siffror, o.s.v!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är obegripligt att dom inte istället för dongeln slänger med nån oumbärlig-extra-dsp-kraft-usb2-pryl som man måste ha för att t ex ljudmotorn ska överhuvudtaget funka. Gärna med möjlighet till firmware-uppgraderingar och sådär. Piratkopierandet skulle försvinna och man får mer prestanda.

WORD ta mig fan! Varför har dom inte fattat detta?

Fast det skulle ju innebära att programmen skulle bli ännu dyrare, så att ännu fler inte skulle ha råd att köpa dom...

Dom lär ju tjäna på att hålla samma pris (eller något högre) och sedan göra exakt som Universial Audio, dvs släppa nya pluggar och funktioner som dom tar betalt för.

Instämmer med detta. Sen är nog SX tillräckligt dyrt. 😛 Visst SL är way mer än nog för de flesta men hård marknadsföring är väl en anledning till att man ska ha det värsta av det värsta. Är det respekt att sitta med det dyraste som finns och jobba?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Framtiden blir mycket dyrare system med inkl hårdvara. Typ PT HD, PT M-powered, eller Soundscape.

Det är väl bara en tidsfråga innan både Cubase o Sonar kommer kopplas till särskild hårdvara för att funka. Logic är ju redan kopplad till Mac - vilket nästan innebär samma sak i praktiken.

Slut på nya native-programvaror till valfri hårdvara i PC eftersom för få vill betala.

Donglen hänger ju där, inte för skojs skull, utan som ett sista försök att förhindra piratkopiering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, när det gäller med avancerade mjukvarusynthar tror jag absolut att framtiden innebär hårdvaru-"lås"/externa kontrollermojänger (ex. MS20 och Neuron VS).

Men jag håller med Majken om att hårdvarugrejer för sequencerprogram känns onödigt klumpigt. Det finns ju liksom redan externa DSP-kort, så varför inte köpa ett sånt istället för att be att få med ett till sitt musikprogram...?

Och varför skulle inte låset i en sån grej kunna crackas på samma sätt som de gjort med Cubases dongle?

Tror (och hoppas) snarare att det kommer att bli mer av svagt begränsade versioner för mindre pengar, så att "vanligt folk" får råd att köpa programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så gillar jag inte donglar. Steinberg har valt det

som sitt sätt att fixa licenshanteringen så den inte missbrukas.

Tvärr så använder MOTU det också i sina pluggar och då har man

två donglar som ska in i burken + en massa annat typ midi-interface

mm. Då kan man kanske börja undra om USB-donglar verkligen är den

rätta vägen + att den kan påverka preformance.

Tillverkarna borde ju känna till att allt fler och fler

saker använder USB.

Jag tror inte eller på PCI varianten då fler och fler använder

bärbart i studio samanhang och då stänger man ute ett ganska

stort antal tilltänkta konsumenter = mindre försäljning.

Själv så misstänker jag att man vid varje programstart eller

vid varje session man använder en sequenser eller plugg att

programet kommer att ladda en valideringskod från tillverkaren

från nätet för att verifiera att du har en riktig licens

där den känner igen vilken burk förfrågan kommer ifrån (inte

ip, utan en hårdvarukod).

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så misstänker jag att man vid varje programstart eller

vid varje session man använder en sequenser eller plugg att

programet kommer att ladda en valideringskod från tillverkaren

från nätet för att verifiera att du har en riktig licens

där den känner igen vilken burk förfrågan kommer ifrån (inte

ip, utan en hårdvarukod).

Fast då krävs ju internetaccess. Och det är väl långt ifrån alla som har det på sin musikdator...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då krävs ju internetaccess. Och det är väl långt ifrån alla som har det på sin musikdator...

Internetaccess måste man ha om man ska uppgradera

en dongel med licenser mm. Håller med att det kan

vara jobbigt att vara uppkopplad när man bara ska lira

in. Men jag är säker på att man kommer runt det också,

dvs att det räcker med att man gör det en gång, kopplar

ner sig, och så kommer det att finnas en timestamp som

räcker ett dygn t ex...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller just Neuron VS så har jag både sett rapporter om att många av de buggar som fanns i den orskades av USB-styrningen men även att den numera skulle finnas crackad. Vilket skulle kunna innebära att man både gjort en produkt som var dyrare och buggigare än den behövt vara samtidigt som den inte är helt skyddad från piratkopiering. Tråkigt för alla med andra ord.

Men å andra sidan kan den information jag har vara felaktig, så se det som spekulationer.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så misstänker jag att man vid varje programstart eller

vid varje session man använder en sequenser eller plugg att

programet kommer att ladda en valideringskod från tillverkaren

från nätet för att verifiera att du har en riktig licens

där den känner igen vilken burk förfrågan kommer ifrån (inte

ip, utan en hårdvarukod).

Tror jag inte skulle bli någon hit. Ett sådant program skulle aldrig komma in i min musikdator. Den kommer aldrig att anslutas till nätet. Och jag tror att jag inte är helt unik i det fallet.

Dessutom skulle det inte vara något problem för någon med rätt kompetens att simulera en sådan kod i ett crack. Det finns redan för till exempel Windows XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...