Jump to content
Annons

"H2O och Delirium on rampage"


Michael

Recommended Posts

Tror jag inte skulle bli någon hit. Ett sådant program skulle aldrig komma in i min musikdator. Den kommer aldrig att anslutas till nätet. Och jag tror att jag inte är helt unik i det fallet.

Dessutom skulle det inte vara något problem för någon med rätt kompetens att simulera en sådan kod i ett crack. Det finns redan för till exempel Windows XP.

Då kanske det slutar med att man får sitta med en dosa

som man gör när man t ex loggar in på sin bank på nätet

och får ett ny pin-kod varje gång... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Och varför skulle inte låset i en sån grej kunna crackas på samma sätt som de gjort med Cubases dongle?

Klart man kan cracka det! Men för att sedan kunna använda cracken krävs måhända dator med 3000 GHz processor!

Om man börjar med att i form av UAD använda grafik-korts processorer eller ngt annat lämpligt så är det ju redan där

en fördel att ha orginalet om man dessutom bygger in en liten extra processor som hela tiden kör kod-nycklar (då utan

att belasta ngt annat än sig självt) blir det omöjligt att knäcka! Eller då rättare sagt, man kan knäcka det men det finns

inga datorer (innunder småföretags årsomsättningar) som klarar av o köra så det går att göra musik med cracken på PC!

Om mjukvaru-crackingen fortsätter accelera i oförhindrad hastighet smäller bara storföretagen till med hårdvaru-hammaren!

Det positiva med detta är att exempelvis varför ProTools är dyrt beror enbart på att det säljs i små volymer! Om alla musikföretag

enbart satsade på hårdvara skulle vi antagligen redan sett ProTools för 1/10 av priset... eller mindre! Små serier leder automatiskt

till extrema priser! Gissa hur många miljoner det kan kosta att uppgradera en enda programvara (som man då redan köpt) till

sjukvårds-apparatur? Leveraras på en CD... rätt dyr cd eller hur 😉? Fanns det lika många hobbyradiologer som hobbymusiker

så skulle också priserna vara 1/10 eller 1/100 eller 1/1000!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nånstans känns det tämligen absurd att betala 10,000 kr för en ful 50-öres pappkartong innehållandes ett gäng DVD-skivor när

300 GB hårdisk samtidigt kostar mindre än 1000 kr! Kunde dom inte installerat den på hårdisk åt en och istället tagit 11,000:- 😉?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nånstans känns det tämligen absurd att betala 10,000 kr för en ful 50-öres pappkartong innehållandes ett gäng DVD-skivor när

300 GB hårdisk samtidigt kostar mindre än 1000 kr! Kunde dom inte installerat den på hårdisk åt en och istället tagit 11,000:- 😉?

Jomenvisst, så att de 1% av kunderna som vill ha en ny hårddisk slipper välja vilken de ska ha själva...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo men... nu tänker du ju fortfarande med mjukvaru-hjälmen på! Tänk om det bara var att koppla kabel ifrån nyköpta "programmet"

till liten box (med typ 8 anslutningar, som i sin tur är ansluten till datorn) och det var det, Klart att börja skapa musik! Inte timmar

med strul och en massa ytterligare strul hela tiden med eventuella email och kodnycklar vid ominstallationer, för ominstallationer

behövs ju inte ens! Koppla kabel till liten box, klart 😄!

Om 30 år kommer dom skratta åt oss och våra mjukvaruprogram precis som vi idag skrattar åt hålkortsdatorer 😉!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog bara så här att vi kommer att tvingas leva med crack-problematiken även i framtiden. Det finns inget lås, hård- eller mjukvara, som inte kan crackas. Det enda som händer, om låsen görs för komplicerade och dyra, är att företagen med de krångligaste och dyraste - och kanske funktionshämmande - låsen, kommer att förlora marknadsandelar.

Det är lätt att glömma marknadskrafterna i en sådan här teknikdiskussion. Vem vill sitta och jobba vid en dator med ett hårdvarulås som skall kommunicera över nätet en gång om dagen och förses med en ny kod varje dag, som hämmar programmets funktion genom att låset tar datorkraft och med ett program som dessutom är dyrare än konkurrenternas. Det blir ingen storsäljare. För att nu vara övertydlig. Speciellt inte när grannen kör med en crackad version som fungerar bättre utan krångel.

Jag vet bara själv hur förbaskad jag är på donglar som sticker ut här och där. Även i andra program än musikprogrammen.

Jag tror att vi har tangerat den gränsen redan idag. Om jag minns rätt var det nån här på forumet som berättade om att hans lärare använde en crackad version för att hans köpta var för besvärlig med dongeln? Då är det väldigt nära att sedan inte betala för uppgraderingen nästa gång utan köra med den crackade uppdateringen i stället. Jag tror att vi måste ta med i beräkningen hur människan i allmänhet fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Okej, för att uttrycka mig enklare! Glöm hårdvarulås tänk enbart hårdvara! En mikrofon, kan ngn cracka den?

Ja, och det heter kina-mickar 😠! Okej, men ljudkort, kan man cracka ett ljudkort och lägga upp på nätet för vemsomhelst att ladda hem?

Jag pratar hårdvara, inte hårdvaru-lås! Om man gör program så effektiva att dom genom att ha egna DSP-kretsar blir extremt kraftfulla

så visst, det går forfarande att cracka men det är inte meningsfullt! Det är enda vägen att gå, att först genom hårdvara göra sina program

så bra och kraftfulla att ingen dator ändå skulle klara av piratversioner och sen genom massproduktion få ner priset till löjliga nivåer!

Tänk om Yamaha började göra Cubase i extern racklåda à la TC PowerCore samt behöll priset, vem skulle då vilja ha en crackad version som

knappt skulle gå att köra ens på en dator som kostade flera ggr mer än "hårdvaru-Cubase"? När Yamaha eller ngn än större får upp produktion

blir priserna brutalt låga så att säga att det blir för dyrt, när cd-spelare kan köpas på Clas O för 127:- (exkl mums), är kanske inte korrekt.

Det skulle faktiskt kunna bli tok-billigt - sålänge det blir en bra produkt som funkar problemfritt (inte buggigt som Cubase m.a.o!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

varför ens diskutera om det?

Ni köper väl eran mjukvara grabbar? då slipper man alla problem med att det strular. Man behöver inte köra Cubase SX 3 eller Logic 7 för att kunna göra musik som nybörjare. Det räcker med Cubase SL eller Garage Band, dom kostar inte ens 2 lax. Och det räcker väldigt långt och det funkar jäkligt stabilt. Istället för att köpa ett par brallor för 1400 spänn eller tona rutorna till bilen lr va fan man gör kan man väl lika gärna köpa ett datorprogram, istället för att stjäla lixom.

Otroligt skönt att ingen lyckats cracka Logic till mac sen 4.0 tiden, det har både vi användere och Emagic/Apple tjänat på, för allt funkar så otroligt stabilt och vi får kanonbra service och jäkla fina pluggar och allt utan extra kostnad. Det är suvve!

Så pröva köp programmen istället så kvittar det vad dom har för skydd på dom ...

Link to comment
Dela på andra sajter

varför ens diskutera om det?

Ni köper väl eran mjukvara grabbar?      då slipper man alla problem med att det strular.    Man behöver inte köra Cubase SX 3 eller Logic 7 för att kunna göra musik som nybörjare.  Det räcker med Cubase SL eller Garage Band, dom kostar inte ens 2 lax. Och det räcker väldigt långt och det funkar jäkligt stabilt.  Istället för att köpa ett par brallor för 1400 spänn eller tona rutorna till bilen lr va fan man gör kan man väl lika gärna köpa ett datorprogram, istället för att stjäla lixom.

Otroligt skönt att ingen lyckats cracka Logic till mac sen 4.0 tiden, det har både vi användere och Emagic/Apple tjänat på, för allt funkar så otroligt stabilt och vi får kanonbra service och jäkla fina pluggar och allt utan extra kostnad. Det är suvve!

Så pröva köp programmen istället så kvittar det vad dom har för skydd på dom ...

Öh, har du ens läst vad vi diskuterar? Att man ofta får ett bättre fungerande program om man använder en crackad version. I det här fallet är programmet snabbare då det inte behöver arbeta mot en hårdvarudongel hela tiden.

Logic Express 7 finns crackat och Logic 6 Pro finns också om jag inte missminner mig.

"för allt funkar så otroligt stabilt och vi får kanonbra service och jäkla fina pluggar och allt utan extra kostnad. Det är suvve!"

Vem försöker du lura? Logic 7 är inte alls särskilt stabilt, det är inte ovanligt att jag behöver starta om det för att något börjar krångla. Dessutom så fick man ju betala för buggfixen de gjorde till 7.1. Kallar du det för kanonbra service?! Riktigt dåligt tycker jag.

"Så pröva köp programmen istället så kvittar det vad dom har för skydd på dom ..."

Haha, du har verkligen inte förstått vad vi pratar om, precis som när vi diskuterade Sonys kopieringsskydd på skivor. 😉

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ni köper väl eran mjukvara grabbar? då slipper man alla problem med att det strular.

Det är faktiskt precis tvärt om! Orginal-mjukvara krånglar mer än pirat-varianten! Jag vet, för jag har i många fall båda att jämföra med!

Sen krånglar ju bägge varianterna med normal-krånglet och installations-krångel och hela tiden ladda hem nya drivrutiner-krånglet, o.s.v!

Så pröva köp programmen istället så kvittar det vad dom har för skydd på dom ...

Ett än bättre råd är att pröva att läsa i tråden innan man svarar 😉!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...