Jump to content
Annons

Auto tuner?


april second

Recommended Posts

Annons

Tack för tipsen! Jag ska se om jag kan få tag i någon av dom! Basen kan tyvärr inte spelas om eftersom den spelades in i en proffisionell studio och mixningen sker i hemstudion (vardagsrummet 🙂 ). Annars hade det varit det klart bästa alternativet att spela om den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du ska använda nån form av pitchshift-funktion. Autotunern är mer avsedd för att rätta till fel i realtid, främst för sång.

Pitchshiftfunktioner där du inte ändrar längde på det inspelade materialet finns t ex i Soundforge. finns säkert i många andra varianter också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjunger du mycket falskt så är det inte helt givet att en autotuner är 100% rätt. Den kan skicka iväg rösten åt alla håll och kanter dit du inte vill, och inte kan hantera den. Jag har provat, och trots att låtarna inte lät direkt illa från början, så var delar av slutresultatet rätt kassa... just på grund av autotunern... 😱 Men jag kanske inte hanterade den perfekt heller...

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du ska använda nån form av pitchshift-funktion. Autotunern är mer avsedd för att rätta till fel i realtid, främst för sång.

Pitchshiftfunktioner där du inte ändrar längde på det inspelade materialet finns t ex i Soundforge. finns säkert i många andra varianter också.

I Melodyne flyttar man om tonerna på ungefär samma sätt som midi-toner i pianorulle-editorn - och det låter dessutom bra i de flesta lägen... 😛

Jag har visserligen inte testat det på instrument, men eftersom basen är lika monofonisk som rösten, har jag svårt att tänka mig att det skulle vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testat antares auto-tuner nu! den var lite svår i början...tonerna åkte åt alla möjliga håll och kanter! Men efter ett tag fick jag lite mer snits på den! Jag har även provat melodyne men jag förstod inte så mycket av den...

Angående "proffsstudion" så var det jag själv som hade ansvaret för inspelningen...men på grund av kraftig tidspress och en hel del slarv så blev det tyvärr så här 😆 Jag får vara mer noggrann i fortsättningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Autotuner ? näääääääää va ska de va bra för 🙁

Bra för att rädda en i övrigt "perfekt" inspelning där enstaka toner har råkat bli sura...

Om man däremot sjunger så dåligt att man behöver en sådan konstant inkopplad, så ska man kanske se sig om efter någon annan som kan sjunga på låtarna - eller lära sig bli bättre själv - eller hålla sig till instrumental musik... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...