Jump to content
Annons

Bygga högtalarstativ

RoBERT

Recommended Posts

Tjena tjena!

Jag behöver lite hjälp angående stativ till mina Phonic P8A-monitorer...

Just nu är de placerade direkt på bordet i studion med en hög av tillskurna

liggunderlag under haha... Men de hamnar ju inte i en särkilt bra vinkel för lyssningen då vilket resulterar i problem vid mixning... 🙂

Så jag funderar ju då på två olika alternativ..

-Bygga/köpa stativ som man sätter direkt på skrivbordet

-Bygga/köpa stativ som sätts direkt på golvet

Vilka för- och/eller nackdelar finns vid de olika alternativen?

Och om det blir tal om att bygga... HUR? 😆

Har verkligen inget emot att bygga dom själv om det

bara finns en bra beskrivning på det hela...

Nån som har en bra lösning? 😆

Edited by aorfreak

Annons
Quik Lok BS 300

Fantastisk produkt!

ja den har jag kikat på lite å så 😄 vekar trevlig måste ja säga... men jag e inte så himla sugen på att skruva fast mina monitorer å borra hål i dom liksom...

e nog lite mer inne på att göra nån egen kostruktion att ställa dom på..

snääälla det måste ju finnas en heeeel del kompetens på detta område här. lite länktips eller vad som helllst! 😉

Köp Leca Byggblock för typ 50 spänn styck i din närmsta bygghandel. Ställ två block på högkant ovanpå varandra. Jag använde dom med måtten 19x19x59 vilket ger en höjd på 118 cm.

Finns Leca block i andra dimensioner oxå. Bra stumt material och ser härligt grovt ut. Om du är riktigt estetiskt lagd ska du lacka dom rackarna också 🙂

Eller köp Ikeas hylla ,"Lack" tror jag att den hette, och såga den itu.

Kanon! Blev inspirerad när jag såg nån annan som gjort så på

den där länken me studio bilder.

Har du ngn bild? Vill gärna se hur du gjort det...

Behöver man verkligen skruva fast i LOK stativet? Är det inte sk. spikar man ställer högtalarna på bara? Om inte så är det lätt att fixa det!

Högtalare skall stå still och inte på något som kan föra vibrationerna vidare till ngt annat mtrl, t.ex. golv eller så..

Jag behövde få upp mina monitorer 20 cm, så jag köpte en trave "snygga" tegelstenar på byggvaruhuset. Bottnade med liggunderlag, se'n två stenar bredvid varandra, strips av liggunderlag, stenar osv till lagom höjd...och toppa med liggunderlag. Blev skitbra...och tyngden dödar en del resonans från bordsskivan också.

Guest maxmaxmax
Jag behövde få upp mina monitorer 20 cm, så jag köpte en trave "snygga" tegelstenar på byggvaruhuset. Bottnade med liggunderlag, se'n två stenar bredvid varandra, strips av liggunderlag, stenar osv till lagom höjd...och toppa med liggunderlag. Blev skitbra...och tyngden dödar en del resonans från bordsskivan också.

hoho, fancy!

studio.jpg

Har ej nån bild på min skapelse. 😏

Denna bild har BjornSilver satt in på tråden "Bilder på din hemmastudio"

Tyckte det såg bra ut. Jag köpte brunsvarta varianten istället.

Kolla på Ikeas hemsida hur dom ser ut "hela"

Man köper en sågar den itu. "Lack" heter den.

Om du även vill bli av med vibrationer ner i möbler/golv så kan du va lite händig och bygga lite..

Fixa en träplatta som är storleken på undersidan av monitorerna, spika/skruva i 4 spikar i hörnen av plattan uppåt, och 4 likadana i hörnen nedåt, ställ "nedspikarna" mot bordet och på "uppspikarna" står då monitorn. Då går vibrationerna endast ner i träplattan och fortsätter inte ner i golvet.

• 11 months later...

idag ska jag få tummen ur å faktiskt bygga mig ett par stativ som jag ska lägga på bordet å sätta högtalarna på..

en liten fråga bara.. (har inte mina studiotidningar i närheten tyvärr)

- Är det bas-konen som ska vara i öronhöjd?

/"Da building snubbe"

idag ska jag få tummen ur å faktiskt bygga mig ett par stativ som jag ska lägga på bordet å sätta högtalarna på..

en liten fråga bara.. (har inte mina studiotidningar i närheten tyvärr)

- Är det bas-konen som ska vara i öronhöjd?

/"Da building snubbe"

nej det är väl diskanten..?

Det ser ju bra ut, med dämpning (i stället för spikes) mellan stativ och monitor - och mellan stativ och bord.

Frågan är om du har tänkt på att peta in gullfiber i "lådan"? Är den tom, så kan den nämligen skapa lite otrevliga resonanser...

Visserligen ser LACK-lösningen väldigt trevlig ut men hur bra funkar det i praktiken egentligen? Det är ju inte massivt material utan fyllt med papp. Testade att knacka på en sist jag var på IKEA och den lät ju som en hel orkester. Skulle ärligt talat inte få för mig att ställa ett par högtalare på ett sånnt material. Men jag kanske är fördomsfull.

Jag kör med "lack" varianten.

Har inte tidigare tänkt på att materialet inte är så massivt.

Men stadiga är dom (och snygga :rolleyes: ) 😄

Min unge har inte lyckats att välta dom än, så "smal pinne" modell

är uteslutet för mej ett tag till.

Har även absorbenter (okejdå, tjock musmatta) under högtalarna.

Men bords varianten va ju cool!

Men bords varianten va ju cool!

tar det som ett svar på mina, haha.. 😄 å tackar å bockar.. 😛

men nu ligger skärmarna så lågt ner så jag funderar på att bygga nåt så att de kommer upp lite högre de med.. 😳

Man skulle ju kunna bygga nån typ av rackhistoria att ha där under, tex. hmm, får fundera på den konstruktionen lite. 🙂

Det finns ett antal parametrar som är mer eller mindre viktiga för den enskilda personen.

T.ex.

Estetik och ljudkvalitet.

Lyssna och testa dig fram! Att säga att spikes är skit, eller att du måste fylla stativen med sand är helt fel, inte att göra det utan att säga till dig att du skall göra det! TESTA!! Låna från polare o.s.v.

Personligen så tror jag inte att just monitorhögtalare är byggda för att använda som HIFI-högtalare. Vilket jag iofs vet att många här hävdar att det skulle vara bättre med studio-monitorer än just HIFI-högtalare.

Jag menar att det är två helt olika typer av högtalare och de har två helt olika syften vilket innebär att det är rätt bra om man har 1par av varje i studion för en så kallad A/B-lyssning.

Det billigaste och förmodligen det enda som är rätt är att man lär sig hur det skall låta i monitorerna för att det sedan skall låta så bra som möjligt i en vanlig stereo, i bilen eller klockradion.