Jump to content
Annons

Monitorer?

furstan

Recommended Posts

Hej!

Har kommit fram till att det kan vara bra med ett par monitorer och har hittat ett par.. men de har XLR kontakt.. jag har ett M-Audio Delta 1010LT ljudkort.. men det har väl ingen XLR UT? lr?

Dessutom finns högtalarna både i passiv och aktiv version.. vad är egentligen skillnad? inbyggd förstärkare? Måste jag har en förstärkare emellan om jag köper de passiva isf?

Mvh Kristoffer

Annons

Hej!

Delta 1010LT har RCA-utgångar så de kablar du behöver är RCA-hane till XLR-hane (eller möjligen hona?, kolla för säkerhets skull 😳!)

Ja, om du köper de passiva monitorerna behöver du en förstärkare emellan!

Tänkte komma med en följdfråga.. Är det bättre att mixa i ett par stereo hörlurar (ganska kassa) än ett kasst 4.1 Hifi system (datorhögtalare)?

Kanske väntar ett tag och köper ett par riktigt fina monitorer om ett halvår eller så istället...

Tänkte komma med en följdfråga.. Är det bättre att mixa i ett par stereo hörlurar (ganska kassa) än ett kasst 4.1 Hifi system (datorhögtalare)?

Kanske väntar ett tag och köper ett par riktigt fina monitorer om ett halvår eller så istället...

Personligen tycker jag lurar funkar ganska bra, men det är skönt att ha någon annan lyssning också. Fast jag tycker inte den behöver vara superbra eftersom det är inte så ofta ens musik kommer att spelas i högtalare som är värda flera tusen. Så tycker jag iaf 😄

Ha Det

EDIT: Såg inte att du skrev att lurarna var kassa...Nån bra lyssning bör man nog ha om man har ekonomi till det.

Edited by The Edge

Hej!

Eftersom bra lurar är mycket billigare än bra monitorer kan det vara smart att börja med lurar! Mixa i lurarna och sen kontrolllyssna

i hemmastereon och ifall hemmastereon är kass är det inte hela världen då de flesta andra i världen också har kassa hemmastereos!

Ett par bra för 995:- är BeyerDynamic DT-250! Ett par lurar som faktiskt är bra som "NS-10"/folks normala skit-stereos"-referens är

Koss Porta Pro som går på innunder 300 kr! Dom funkar utmärkt att ha på stan också och så är det inte hela världen när/om man

glömmer dom nånstans! Mitt råd är att köpa BD DT-250 (eller några andra bra lurar) eventuellt då Koss Porta Pro samt spara ihop

till att köpa Genelec, Adam eller några andra riktiga studiomonitorer, exempelvis Genelec 8020 för 5995/paret är riktigt bra!

Edited by Hans

hmm.. okej! Blir nog att jag följer era råd och blandar lite.. mixar i lurarna och provlyssnar sen lite i högtalarna.. väntar ett tag med monitorer så jag får ett par riktigt bra =)