Jump to content
Annons

Programvara för att mäta mitt rum


trombonisten

Recommended Posts

Hej,

nu börjar arbetsrummet ta form. DA-omvandlare och högtalare av högsta klassen är införskaffade, saknar bara ett par stativ till högtalarna så de kommer i huvudhöjd.

Nu börjar det spännande, få till akustiken. Och lugn, jag har stor respekt för hur svårt det är, men en del av det roliga är ju att experimentera och lära sig på vägen.

Nu undrar jag om det finns någon mätprogramvara. Jag skulle vilja mäta mitt rum och se hur det reagerar. Tusenlappar får det nog inte kosta på det här stadiet. Eftersom jag har både ljudkort och mikar som är bra nog, så saknas det bara programmet.

Några tips?

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu undrar jag om det finns någon mätprogramvara. Jag skulle vilja mäta mitt rum och se hur det reagerar. Tusenlappar får det nog inte kosta på det här stadiet.

Jag skulle satsa på hårdvara istället: en tumstock. Ca 40 kronor. Mina rum har alltid blivit glada när jag har mätt dem. Äsch, skämt åsido, jag kan alldeles för lite om akustik för att hjälpa dig. Vad är det du vill ta reda på genom att mäta (undrar jag nyfiket i alla fall eftersom jag inte kan hålla mig borta)?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ett RME-kort, så finns det ett mätprogram som heter Digicheck till dem... 🙂

Vill du veta vilka frekvenser du ska vänta dig problem vid, så kan du använda den föreslagna hårdvarumetoden 🙂 och sedan kolla i denna tabell: http://www.barryrudolph.com/greg/note1.html . Värst blir det vid den frekvens vars halva våglängd stämmer överens med rummets mått på något håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkar du ha Wavelab, soundforge etc. och dessutom ett par bra monitorer så kan du alltid skapa lite rosa-brus som du matar ut i dom och mäter med spektrumanalysator med dom bästa mickarna du har tänkt använda så ser du hör det hela färgar sig i olika frekvenser.. Sätter du in en EQ däremellan och försöker ratta det hela rakt igen så ser du hur dit rum beter sig frekvensmässigt om du tittar på EQ-inställningarna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du vill ta reda på genom att mäta (undrar jag nyfiket i alla fall eftersom jag inte kan hålla mig borta)?

Det är dags att börja akustikanpassa rummet. Tanken med att mäta frekvensgången är att se vilka frekvenser som är problem, och sen se vad olika åtgärder får för effekt.

Att fysiskt mäta rummet och räkna är ett sätt, att mäta frekvensgång ett annat, att lyssna är ytterligare ett sätt.

Sen är det dags att införskaffa och flytta runt akustikplattor och basfällor. Och mäta och räkna och lyssna igen.

I alla fall är det teorin just nu. Det handlar lika mycket om resan, att förstå hur det hänger ihop, som själva resultatet, alltså hur det blev.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

var noga med att du har en rak mick . ofta är dyra mickar inte alls korekta utan snarare instrument för att designa ljud var alltså nogran med det. Det fins kapslar som är elektreter som kostar 60 kr och som är mycket exakta . Det fins gratis mjukvaror för pc som du kan mäta med leta efter mls mäts system. att beräkna enligt de tips åvan är för att kompensera stående vågor. En intresant sak till är att många monitorer inte heller är neutrala så det fins en stor mängd prolem att tampas med. De kan vara värt att ta dit en dam/gosse som är mer bevandrad i saken. När du dämpar ett rum kommer du snart få känslan av att det är för dött då har du dämpat för lite=för höga register och inte låga. under 200 hz är det biffiga absorbenter som gäller. att bygga på det vis du har tycker jag är baklänges.

så här brukar man gå till 1 rumet 2 akustik 3 monitorer 4 mickar 5 instrument.

hör du inte vad du gör fins det ingen risk att du mixar rätt. sedan slänger då på den fina limitern och får en dynamik på 4 bitar med dina fina 24 bitars ljudkort. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...