Jump to content
Annons

Vad göra åt otajta kaggar?


BburnerR

Recommended Posts

Har lirat in trummor i "vanlig" studio och nu iefterhand märkt att kaggarna är otajta.

Använder mig av Cubase SX2.

Går det att fixa till kaggarna? Har ni några tips?

Ni behöver inte svara att spela in dom på nytt utan

jag är intresserad av att kunna lösa det som redan är inspelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har lirat in trummor i "vanlig" studio och nu iefterhand märkt att kaggarna är otajta.

Använder mig av Cubase SX2.

Går det att fixa till kaggarna? Har ni några tips?

Ni behöver inte svara att spela in dom på nytt utan

jag är intresserad av att kunna lösa det som redan är inspelat.

Beat Quantizer borde göra jobbet åt dig. Jag vet att jag laddade ned en demo i våras men har inte testat den ännu. Googla efter den.....

edit: här e länken - http://www.beatcreator.com/

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog satt mig ner och klippt och "kvantiserat" manuellt tror jag (klippa ut och flytta runt).........om det inte handlar om en hel platta eller så.....

PS: Under förutsättning att kaggarna ligger på ett separat spår vilket jag tog för givet....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog satt mig ner och klippt och "kvantiserat" manuellt tror jag (klippa ut och flytta runt).........om det inte handlar om en hel platta eller så.....

PS: Under förutsättning att kaggarna ligger på ett separat spår vilket jag tog för givet....

Du måste ju klippa till OH också.

BeatQuantizer ska tydligen fungera ganska bra. Någon som har provat här inne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog satt mig ner och klippt och "kvantiserat" manuellt tror jag (klippa ut och flytta runt).........om det inte handlar om en hel platta eller så.....

PS: Under förutsättning att kaggarna ligger på ett separat spår vilket jag tog för givet....

Du måste ju klippa till OH också.

BeatQuantizer ska tydligen fungera ganska bra. Någon som har provat här inne?

sant....men det borde inte gå helt ypperligt med en plugg heller....om den inte löser det hela på något avancerat sätt.......för så fort det kommer en otajt kick, tillsammans med tex en tajt cymbal eller hihat, så blir det ju svårt hur man än vrider och vänder på det på OH-spåret.....antingen för tidig kick eller för sen hihat........(eller tvärtom)

Men om man klipper och klistrar själv kan man sno ett tajt "slag" med kick/hihat som är tajt från ett annat ställe, och klistra in på det ställe där det är otajt....mkt pill och svårt kan det bli, men år andra sidan får man tänka på att OH spåret oftast ligger väldigt diskret....

Och om det blir för kansigt skulle jag skippa OH-trummorna(iom man utgår från att man inte kan spela in igen)....det går ju att konstla till så att det låter riktigt bra ändå....

Ett knep jag tagit till var att tappa av(via en send) alla rummor till en buss, där jag lade(mins inte riktigt ordningen nu) en ganska pumpande kompressor, en svag jättediskret dist, samt ganska mkt av ett kort rumsreverb......som man sedan mixade in svagt.....det blev väldigt väldigt bra, fast inte direkt som ett OH-spår, men minst lika bra.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Om trummorna är inspelade mot ett fast tempo (klick eller liknande) så är det ganska enkelt att redigera direkt i Cubase (eller liknande program).

Gör som Fredster skrev, klipp upp alla trumspår och flytta dom tillsammans. Om man bara flyttar ett eller ett par spår kan det orska kamfiltereffekter (en ful sorts utsläckning av vissa frekvenser).

Som Keys skriver har du fördelen att du kan ersätta svårredigerade partier med något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som testat programmet som nämns ovan?

Är det bättre än att klippa ut varje slag och sedan flytta?

Vad Beat Quantizer gör är att analysera ljudfiler och märka transienterna för att sedan göra dessa kvantiseringsbara. Den kan redigera dina otajta trummor snabbare och enklare än om du gör det manuellt, men knappast smartare eller bättre.

Du kan spara tid genom att använda programmet, men det tar säkert en viss tid att lära sig hantera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det får bli så men överhänget kan bli problem eller?

I normala fall tycker jag inte att det är något problem. Men det kan ta sin tid att få överhänget snyggt. Ibland behövs det andra klipp-punkter och ibland långa crossfades.

Gör ett test. Jobba lite med en låt och lyssna sedan på resultatet. Blev det bättre? Var det värt den tid du la ned?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
tonelab (oregistrerad)
Om trummorna är inspelade mot ett fast tempo (klick eller liknande) så är det ganska enkelt att redigera direkt i Cubase (eller liknande program).

Gör som Fredster skrev, klipp upp alla trumspår och flytta dom tillsammans. Om man bara flyttar ett eller ett par spår kan det orska kamfiltereffekter (en ful sorts utsläckning av vissa frekvenser).

Som Keys skriver har du fördelen att du kan ersätta svårredigerade partier med något annat.

Skönt att läsa något som stämmer! kagge spåret är det ända spår du inte är tvingad att flytta samt det enda spår du ensamt kan flytta utan att få en läcka . Att återge bas är det mest krävande som finns för en högtalare så kamfiltereffecten gäller överlag från 2000Hz o uppåt.

farligt att lära sig av olärda eller lära sig av dom som inte kan..det är så 😉 myter skapas
Link to comment
Dela på andra sajter

kagge spåret är det ända spår du inte är tvingad att flytta samt det enda spår du ensamt kan flytta utan att få en läcka . Att återge bas är det mest krävande som finns för en högtalare så kamfiltereffecten gäller överlag från 2000Hz o uppåt.

😉 Jag hänger inte med. Det här är ditt debutinlägg på forumet, men på tonen verkar det som att du varit här förut.

Håller förresten inte med din tumregel att spåret med bastrumma kan flyttas oberoende av de andra spåren. Tycker att bastrumman läcker rätt bra i både virvel och överhäng för det mesta, för att inte snacka om ambiensmickarna. Det beror nog mycket på balansen mellan mickarna. Jag brukar arbeta med både överhäng och ambiens ganska starkt, vilket gör problemen mer tydliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

kagge spåret är det ända spår du inte är tvingad att flytta samt det enda spår du ensamt kan flytta utan att få  en läcka . Att återge bas är det mest krävande som finns för en högtalare så kamfiltereffecten gäller överlag från 2000Hz o uppåt.

😉 Jag hänger inte med. Det här är ditt debutinlägg på forumet, men på tonen verkar det som att du varit här förut.

Håller förresten inte med din tumregel att spåret med bastrumma kan flyttas oberoende av de andra spåren. Tycker att bastrumman läcker rätt bra i både virvel och överhäng för det mesta, för att inte snacka om ambiensmickarna. Det beror nog mycket på balansen mellan mickarna. Jag brukar arbeta med både överhäng och ambiens ganska starkt, vilket gör problemen mer tydliga.

Håller med...

När jag flyttade kaggeslagen så fick jag problem med virveln eftersom jag hade läck på kaggekanalen. Fick använda mig mer av triggen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...