Jump to content
Annons

Inspelning Med Cubase


Reason_user

Recommended Posts

Problemet är när jag spelar in så stanner de upp varje 30: sek o då hackar den upp liksom o ljudet hamnar fel när man spelar in jag undrar vad man kan göra för o hålla latencyn långt så nere utan att behöva få hacket, beror de på minnet i datorn eller processorn? eller kanske hårddisken eller nåt annat?

Så här ser mina inställningar ut just nu...

Hårdvara

Processor: 1,83 Ghz AMD Sempron 2600+

Hårddisk: Maxtor 250 GB 7200RPM Sata

Minne: SRAM 512 Mb

Ljudkort: Maya44 MKII drivrutin v1.53

I Datorn

Cubase: Version 2.2.0 Build 33

Latency: At 48 Samples 1.088 ms

I Device Setup

-----------------

ASIO Driver: ASIO 2.0 Maya44 MKII

Input Latency: 1.088 ms

Output Latency: 1.088 ms

Cloak Source: Maya44 MKII

Release ASIO Driver in Background: Okryssad

Direct Monitoring: Ikryssad

Expert panelen

------------------

Audio Priority: Very High

Preload Amount: 6 Secounds

Lower Latency: Ikryssad

Multiprocessing: Går ej

Adjust for Record Latency: ikryssad

Record placement offset: 0

I Project Setup

-----------------

Frame Rate: 30fps

Sample rate: 44.100Khz

Record Format: 32 Bit Float

Record File type: Broadcast Wave File

Stereo Pan Law: -3dB

Så jag undrar vad kan jag göra för o få den optimalaste fungerande inställningen som gör att de flyter på utan att jag ska höja min latency tid!

Jag har också märkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz så kan min latency gå ner ända till 0.533 ms men då sker hackningarna oftare...men den andra frågan är då oxå om musiken jag importerar är 44.100 Khz i 24bit och jag spelar in i 88.200 Khz 32 Bit o sedan exporterar allt i 44.100 Khz när det är färdigt sker de inget i ljudet då? att man först går upp o sen ner?

O sist men inte minst vad är skillnaden i Record File Type?

De finns 4 olika man kan välja på

* Broadcast Wave File

* Wave File

* AIFF File

* Wave 64 File

Vilken är bäst o köra på? de jag sysslar med är röstinspelning me mik över ett musikstycke! 🥰

Skulle verkligen uppskatta om nån kunde dra lite ljus över de hela! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Demenssjukdomar har tydligen börjat dyka upp i allt lägre

åldersgrupper.

Jätte moget! jag frågar bara för att jag vill veta vad andra tycker o inte kanske vad du svarade för 4 månader sen! 🙁

Jag uppskattar verkligen om nån kunde hjälpa till!

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Demenssjukdomar har tydligen börjat dyka upp i allt lägre

åldersgrupper.

Jätte moget! jag frågar bara för att jag vill veta vad andra tycker o inte kanske vad du svarade för 4 månader sen! 🙁

Jag uppskattar verkligen om nån kunde hjälpa till!

Inget har ändrat sig när det gäller filformaten på de 4 månaderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den tråden... :rolleyes:

Vad är det som du inte fick kläm på i den andra tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

De finns 4 olika man kan välja på

* Broadcast Wave File = Ingen aning.Men antagligen en Wave fil

med tidskod för Radio och liknande

* Wave File = Standard Audiofil för PC

* AIFF File = Standard Audiofil för Mac

* Wave 64 File = Ingen aning men antagligen

64 bit version av Wave fil.

Verkar helt överflödig.

Och sedan lär du inte få märkbart bättre ljudkvalitet vid

Inspelning även fast du ställer upp den till 96 khz.

Det krävs att kringutrustningen även klarar det.

Och du kan ju pröva att importera en 44 khz fil

in i ett projekt ställt på 96 khz och beskåda resultatet.

Så länge din musik Inte hammnar på billbord listan eller

en Hollywood DVD så kan du lungt använda dig av 16-24 bit / 44 khz

som resten av världen klarar sig på.

Sedan klarar ju en CD endast 16 bit / 44 khz.

Koncetrera dig på att göra bra låtar istället för

att hänga upp dig på vad som ger bästa ljudkvalitet.

I slutändan så gör produktionen och musiken 99 % av låten.

Inspelningskvaliteten den resterande procenten.

Och om du tänker spela in i 96 khz så måste ALLT vara inspelat i det.

Trummor/sång/gitarr m.m

Och dom flesta samplingskivor är inte det.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget har ändrat sig när det gäller filformaten på de 4 månaderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den tråden...

De jag söker är ett sätt o få ner latencyn utan att daton hackar! så lågt som möjligt nu med de jag har idag! o inte för 4 månader sen! de därför jag gör om tråden så att den kan få chans o få svar, visst de som e skrivet där e relevant men jag ställer frågorna igen för att nån annan där ute kanske har nån annan åsikt om just de! de behöver inte betyda att de ni svarade på i förra tråden stämmer helt riktigt? right?

Link to comment
Dela på andra sajter

Demenssjukdomar har tydligen börjat dyka upp i allt lägre

åldersgrupper.

Jätte moget! jag frågar bara för att jag vill veta vad andra tycker o inte kanske vad du svarade för 4 månader sen! 😛

Jag uppskattar verkligen om nån kunde hjälpa till!

Inget har ändrat sig när det gäller filformaten på de 4 månaderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den tråden... 😄

Vad är det som du inte fick kläm på i den andra tråden?

Word!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget har ändrat sig när det gäller filformaten på de 4 månaderna - och du hade ju faktiskt flera relevanta svar i den tråden...

De jag söker är ett sätt o få ner latencyn utan att daton hackar! så lågt som möjligt nu med de jag har idag! o inte för 4 månader sen! de därför jag gör om tråden så att den kan få chans o få svar, visst de som e skrivet där e relevant men jag ställer frågorna igen för att nån annan där ute kanske har nån annan åsikt om just de! de behöver inte betyda att de ni svarade på i förra tråden stämmer helt riktigt? right?

Om åtgärderna som föreslås i en tråd inte stämmer, så kan man räkna kallt med att det som skrivs sågas hårt av andra som vet bättre. Forumet består av många som är väldigt kunniga och som inte accepterar att felaktiga uppgifter sprids. 🙂

Ibland uppstår det därför riktigt nördiga diskussioner - men när det gäller sådana saker som latencyfrågor, så finns det inte så många olika typer av svar att ge.

Det är precis samma åtgärder som behövs för att få ner latency - både nu och för 5 år sedan. Sådant ändrar sig inte - men det är förstås inte så lätt att känna till om man inte har hållit på länge med inspelning på dator... 😛

Låg latency kräver ett bra ljudkort med välskrivna drivrutiner och en kvick dator, helt enkelt - och mindre än 1GB RAM skulle jag inte stoppa i en musikburk i dag...

Jag kör själv normalt med 6ms, som jag tycker är helt ok. Vid mix kör jag högre för att inte riskera att det blir några problem - men då spelar ju latencyn ingen roll i praktiken, eftersom det blir lika mycket latency på allt.

Om du har en för seg dator, så kan du testa olika optimeringstips på http://www.musicxp.net/ , som Picazzo föreslog - och vill du gå mer på djupet, kan du titta in på http://www.blackviper.com (som dock verkar vara nere för stunden...).

Att köra 1ms latency problemfritt är nog en önskedröm som inte kommer att gå i uppfyllelse på länge. Om du skaffar en snabbare dator så har du större chans, men du kommer inte att kunna köra särskilt många spår med så låg latency.

Tänk också på vad latency egentligen innebär; 1ms innebär ett avstånd på 0.34m - alltså att du står på 34cm avstånd till allt. Om du spelar med ett band, så står du ofta ett par meter från de andra musikernas förstärkare. Om man säger 3.4m för enkelhetens skull (ljudet rör sig ju med 340m/s i rumstemperatur), så rör det sig om ca 10ms - men det låter tight ändå.

Det finns alltså ingen anledning att sträva efter så extremt låg latency. Om man spelar trummor (som blir det mest extrema eftersom det är perkusiva ljud), så är man kanske van vid ca 2-3ms "latency", eftersom avståndet från öronen till vissa trummor är omkring 1 m, men sällan så kort som 30cm...

Om du tvunget vill köra med extremt kort latency, så ska du kanske skippa att köra lyssning med effekter o dyl genom Cubase, utan använda Direct Monitoring - alternativt köra med en mixer för lyssning, där du samtidigt tappar ut från direct Out till ljudkortet. Då behöver du inte tänka på latencyn... Enklare än att försöka få en trött dator att göra underverk... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

visst de som e skrivet där e relevant men jag ställer frågorna igen

Vi ser hellre att du fortsätter diskutera i redan befintlig tråd istället för att starta en ny i samma ämne.

Vitsen med detta är att det blir enklare att söka i forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående problemet med hackande audio: Jag hade ett liknande problem när jag lyckades få swapfilen på samma disk jag hade audioprojekten på..

Problemet uppstod i att jag har en disk i utdragbar hårddiskvagga och på något sätt hade partitionsbeteckningarna blandats ihop och windows bestämt sig för att projektdisken skulle ha en swapfil..... också!!.. efter att jag upptäckt detta av en slump och fenomenet korrigerats, försvann problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående problemet med hackande audio: Jag hade ett liknande problem när jag lyckades få swapfilen på samma disk jag hade audioprojekten på..
´

Lundin, hur lyckades du får swapfilen på samma disk som audioprojektet? var det något som fixades av sig självt eller behövde du ändra på något i windows eller cubase?

för att jag misstänker de här oxå då jag har 250 GB hårddisken uppdelad i 3 delar

Link to comment
Dela på andra sajter

Att partitionera upp disken hjälper inte så mycket, mer än att du får bättre struktur på grejerna möjligtvis.

Har du tre partitioner på en 250 GB disk och har audio på en enhet och swapfilen på en annan, så ligger swapfilen fortfarande rent fysiskt på samma disk och kan eventuellt fortfarande ställa till problem.

Personligen hade jag nog sänkt kraven, och lagt latencyn på mellan 5-10 ms. Och om inte det hjälper, skaffa en till hårddisk för audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen hade jag nog sänkt kraven, och lagt latencyn på mellan 5-10 ms. Och om inte det hjälper, skaffa en till hårddisk för audio.

Vore de inte samma sak?

just nu ser det ut så här

C: Windows 20 GB

M: Media 100GB= Skräp osv...

K: Project Drive 100GB

Cubase är installerat på M: Medans alla project för cubase och reason är i K: Project Drive

Finns det nåt jag kan göra för o optimera de hela?

Någon inställning i cubase så att man kan lägga swap filen i K:

Vet allafal att den möjligheten finns i göra i cool edit pro och sound forge!

en temp folder så att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen hade jag nog sänkt kraven, och lagt latencyn på mellan 5-10 ms. Och om inte det hjälper, skaffa en till hårddisk för audio.

Vore de inte samma sak?

just nu ser det ut så här

C: Windows 20 GB

M: Media 100GB= Skräp osv...

K: Project Drive 100GB

Cubase är installerat på M: Medans alla project för cubase och reason är i K: Project Drive

Finns det nåt jag kan göra för o optimera de hela?

Någon inställning i cubase så att man kan lägga swap filen i K:

Vet allafal att den möjligheten finns i göra i cool edit pro och sound forge!

en temp folder så att säga...

Har du en separat fysisk disk till audio, så kan du köra snabbare till och från den - så det rekommenderas att alltid köra med (minst) 2 diskar i en musikburk. Att partitionera är inte alls samma sak.

Har du så lite RAM att swapfilen behöver användas, så går det åt skogen med audioströmmen oavsett vad du gör i övrigt. Du vill alltså inte att swapfilen ska användas någonsin medan du kör med Cubase - och därför spelar det ingen roll alls var den ligger. Jag har dock läst någonstans att man kan riskera stabilitetsproblem om swapfilen ligger någon annanstans än på Windows-disken...

Mitt eget upplägg tycker jag fungerar lysande:

En disk för systemet och alla program, pluggar etc.

En disk enbart för audio.

Två diskar i Raid0 för alla ljudbibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin, hur lyckades du får swapfilen på samma disk som audioprojektet? var det något som fixades av sig självt eller behövde du ändra på något i windows eller cubase?

för att jag misstänker de här oxå då jag har 250 GB hårddisken uppdelad i 3 delar

Hmm..inte för att vara näsig..men svaret stod 2 rader under.. men Ok jag citerar mig själv... :rolleyes:

Problemet uppstod i att jag har en disk i utdragbar hårddiskvagga och på något sätt hade partitionsbeteckningarna blandats ihop och windows bestämt sig för att projektdisken skulle ha en swapfil..... också!!.. efter att jag upptäckt detta av en slump och fenomenet korrigerats, försvann problemet.
Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Så att sammanfatta de här hela så är det egentligen ramminnet som tar mest stryck när man sysslar med inspelning i cubase!?

Den härra Adjust for Record Latency i VST Engine Expert Settings ska den vara ikryssad?

Och Lower Latency som finns där på samma sida?

Sen finns det från 2 secounds - 6 secounds Preload Ammount vart ska man ligga?

O sist men inte minst Audio Priority? Ska de va Very High eller standard som e High vad menas med de?

Jag vill alltså gärna optimera dom inställningarna om de går?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också märkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz så kan min latency gå ner ända till 0.533 ms

Latency baseras på samples, du spelar in 44100 samples varje sekund med 48 samples fördröjning. Om du höjer samplingsfrekvensen så minskar latencyn eftersom den är relativ mot samplingsfrekvensen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också märkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz så kan min latency gå ner ända till 0.533 ms

Latency baseras på samples, du spelar in 44100 samples varje sekund med 48 samples fördröjning. Om du höjer samplingsfrekvensen så minskar latencyn eftersom den är relativ mot samplingsfrekvensen.

/Majken

...men samtidigt krävs det mer av datorn eftersom dubbelt så mycket data ska hanteras - så det är inte säkert att det går att köra så på alla maskiner, speciellt inte på lite äldre och trögare burkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också märkt att om jag höjer Sample raten till dubbelt upp 88.200 Khz så kan min latency gå ner ända till 0.533 ms

Latency baseras på samples, du spelar in 44100 samples varje sekund med 48 samples fördröjning. Om du höjer samplingsfrekvensen så minskar latencyn eftersom den är relativ mot samplingsfrekvensen.

/Majken

Vilket även kan betyda en massa clicks och pops!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill alltså gärna optimera dom inställningarna om de går?

Vad är det som gör att du behöver så låg latency som 1 ms? Om du spelar in audio, använd ljudkortets egna mixer för att fixa latencyfri lyssning. Om du spelar in VSTi brukar det funka med mellan 4-7 ms latency.

Sedan verkar det som att du har missat många fina tips som folk här på forumet redan gett dig. Läs igenom de trådar du startat. Kontrollera uppgifterna mot det som står skrivet i Cubase manual. Flera av de frågor du ställer står utförligt förklarat i manualen och det går knappt att förklara bättre än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill alltså gärna optimera dom inställningarna om de går?

Vad är det som gör att du behöver så låg latency som 1 ms? Om du spelar in audio, använd ljudkortets egna mixer för att fixa latencyfri lyssning. Om du spelar in VSTi brukar det funka med mellan 4-7 ms latency.

När jag spelar in min rap så måste det flytta på perfekt och när jag sen ska dubba min rap liksom lägga samma rap men kanske med mörkare ton så sitter de inte lika tajt, jag har till och med prövat med 5 ms och 3 ms och 1 ms... 1 ms som spraka då lätt bäst när det gällde "flow" så att få ner latencyn så långt ner som möjligt är viktigt för mig! de de inte samma sak som en sång låt kanske...för rappen ligger så tajt över beatet!

Mer ram minne kommer jag o köpa men inte just nu, har inte råd men medans så skulle jag gärna vilja optimera mina inställningar om de går

så jag hänvisar till det härra igen ifall nån vet nåt om de!

Den härra Adjust for Record Latency i VST Engine Expert Settings ska den vara ikryssad?

Och Lower Latency som finns där på samma sida?

Sen finns det från 2 secounds - 6 secounds Preload Ammount vart ska man ligga?

O sist men inte minst Audio Priority? Ska de va Very High eller standard som e High vad menas med de?

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

I stället för att göra hopplösa försök att komma ner till 1ms latency, så är det nog i ditt fall bättre att använda en extern mixer. Om du kör lyssning i en mixer, så får du nämligen ingen latency alls - och slipper trixa förgäves i evigheter med datorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ned till 1 ms i latency får du

Köpa en Ny Dator som klarar av det.

Förstår inte hur du INTE kan få tight med 3 - 5 ms.

Det är 5 Millisekunder vi pratar om.

Förskjut spåret dom så kanske det blir tightare men jag

skulle tippa på att du behöver mer Rutin när det gäller inspelning än

trixande med datorn för att kompensera.

Om det nu är så viktigt att komma ned till NOLL Latency spela in

på rullband eller liknande eller som sagt använd ett externt mixerbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte hur du INTE kan få tight med 3 - 5 ms.

Det är 5 Millisekunder vi pratar om.

Förstår du vad order perfekt är eller? de kanske blir thight men inte 100% thight eftersom den därra jävla delayen finns där! jag har till och med prövat med 46 Ms o då blire o som in i helvete otajmat! 5 ms och 1 ms är skillnad om du har bra musiköron o hör allt i detalj! så kom inte o påstå att jag inte kan hålla en thight rap!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte hur du INTE kan få tight med 3 - 5 ms.

Det är 5 Millisekunder vi pratar om.

Förstår du vad order perfekt är eller? de kanske blir thight men inte 100% thight eftersom den därra jävla delayen finns där! jag har till och med prövat med 46 Ms o då blire o som in i helvete otajmat! 5 ms och 1 ms är skillnad om du har bra musiköron o hör allt i detalj! så kom inte o påstå att jag inte kan hålla en thight rap!

Jag förstår dig, helt klart. Jag tycker att det känns fel med 6ms latency när jag spelar trummor på klaviaturen, så då går jag gärna ner på kortare latency - medan jag brukar köra med 6ms vid sånginspelning - och många andra ljud kan vara ok att spela med 12ms.

För att få helt perfekta förutsättningar om du är så känslig för timingen, så finns det ingen annan lösning än en extern mixer. Om direct monitoring fungerar ordentligt med ditt ljudkort, så att du kan ta ut ljudet direkt utan fördröjning till lyssning. Då får du ingen fördröjning alls på lyssningen - och slipper en massa krångel med instabil dator etc. Du kan ju då ställa latency till mycket längre tid utan att det gör någon skillnad när du spelar in. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...