Jump to content
Annons

Låtar du önskar att du skrivit


claypool

Recommended Posts

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men det är fortfarande smörja 🙂

Håller med om att det finns en hel del smörja ute i etern, men tycker inte att dina exempel var de bästa. Jag tror inte att det finns många (om ens någon) som klarar av att skriva poplåtar som Max Martins gäng. Det är inte bara att slänga ihop några ackord och lite melodi.

Sedan uppskattar jag att Britney-låtarna (iaf de som är gjorda av Max Martin) är vanliga svängiga poplåtar som går att spela live i motsats till mycket annat som ligger på listorna.

Håller med andra talare om "Toxic".

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel på sånger jag skulle varit stolt över att ha skrivit.

I can't live (if living is without you) - Ham/Evans

Killing me softly - Gimbel/Fox

Natural Woman - Goffin/King

I will always love you - Parton

I say a little prayer - David/Bacharach

Vilken som helst ur Bowies produktion mellan 1969-1975

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan uppskattar jag att Britney-låtarna (iaf de som är gjorda av Max Martin) är vanliga svängiga poplåtar som går att spela live i motsats till mycket annat som ligger på listorna.

Håller med andra talare om "Toxic".

Jag gillar faktiskt Toxic jättemycket, trots att jag har väldigt svårt för Britneys andra låtar och henne som artist. Toxic är ett tydligt exempel på att en bra låt alltid är en bra låt, oavsett om den framförs av en gregoriansk munkkör, ett punkband eller någon svettig dood i sitt pojkrum med en 303a.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
Aa! verkligen grymt dubbeltramp i vissa av hennes låtar!

ja...

hennes "DeathWish To Lucifer" är ju jävligt tung ... Gillar när hon growlar runt 7:30 där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
BWÄÄÄÄHÄHÄHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!  😲  😎  🙂

Mmm. Så låter väl Max Martin och Jörgen Elofsson när de går till banken... 😛

Mmm... för det är den enda som de överhuvudtaget gör musik för. 😛 Horor...host...konstnärshoror...host..host... 😄

Jag håller med om att Britney har en behållning i låten Toxic. Likaså tycker jag att fröken Aguilera har en bra röst. Black Eyed Peas är däremot verkligen ren skit.

Låtarna från den här typen av artister är i det stora hela plastiga, intetsägande och saknar något som talar till mig. Något som säger något eller får mig att känna något. Produktionerna är snygga utan tvekan men helt själslösa och befriade från mänskliga fel. Trist. Att de dessutom är skapade endast för att generera pengar höjer knappast betyget på dem.

Back on topic. Här är mina kandidater som jag skulle vilja ha skapat.

Beatles - Strawberry Fields Forever

Rolling Stones - 2000 Lightyears From Home

Soundtrack of Our Lives - Mantra Slider

Silverbullit - Joy

Jean Michel Jarre - Equinoxe III

Kraftwerk - The Robots

Air - Kelly, Watch the Stars

Björk - Hunter

Link to comment
Dela på andra sajter

Black Eyed Peas är däremot verkligen ren skit.

Låtarna från den här typen av artister är i det stora hela plastiga, intetsägande och saknar något som talar till mig. Något som säger något eller får mig att känna något. Produktionerna är snygga utan tvekan men helt själslösa och befriade från mänskliga fel. Trist. Att de dessutom är skapade endast för att generera pengar höjer knappast betyget på dem.

Jag tycker faktiskt att Don't Phunk With My Heart ellervaddennuheter är rätt bra.

Jag tror inte att frågan om deras musik är skapad för att tjäna pengar är så svart eller vit som du antyder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Jag tycker faktiskt att Don't Phunk With My Heart ellervaddennuheter är rätt bra.

Jag tror inte att frågan om deras musik är skapad för att tjäna pengar är så svart eller vit som du antyder.

Självklart står det firtt att tycka om Black Eyed Peas om man vill det. Jag har min åsikt och den tvingar jag ingen att dela. 😄

Min lilla attack var inte specifikt riktad till BEP utan till den typen musik som spelas på MTV, Ztv och andra kommeriella källor. BEP ingår i den sfären även om de säkert kan ha andra motiv med sin musik.

I vilket fall som helst så spelar de i storbolagens sfär och dessa struntar nog i vilken musik som släpps så länge det genererar bra med pengar. Det har varit så sedan trackslistan, tio i topp och allt annat vad det nu heter.

Att jag skulle se det svart och vitt stämmer inte även om jag kanske gav sken av det i mitt förra inlägg. Jag uttryckte mig lite kort bara vad jag menade.

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt att Don't Phunk With My Heart ellervaddennuheter är rätt bra.

Jag tror inte att frågan om deras musik är skapad för att tjäna pengar är så svart eller vit som du antyder.

Självklart står det firtt att tycka om Black Eyed Peas om man vill det. Jag har min åsikt och den tvingar jag ingen att dela. 😕

Min lilla attack var inte specifikt riktad till BEP utan till den typen musik som spelas på MTV, Ztv och andra kommeriella källor. BEP ingår i den sfären även om de säkert kan ha andra motiv med sin musik.

I vilket fall som helst så spelar de i storbolagens sfär och dessa struntar nog i vilken musik som släpps så länge det genererar bra med pengar. Det har varit så sedan trackslistan, tio i topp och allt annat vad det nu heter.

Att jag skulle se det svart och vitt stämmer inte även om jag kanske gav sken av det i mitt förra inlägg. Jag uttryckte mig lite kort bara vad jag menade.

Den stora faran med internet; missförstånd. Jag menade inte att du skulle tvinga på någon dina åsikter heller, faktisktet var riktat till mig själv - jag borde inte gilla något Black Eyed Peas har gjort 🙂

Och visst håller jag med om det du säger om kommersiell musik, det blir oftast oändligt mycket tråkigare när band och musiker gör musik för att nå ut till en stor publik och tjäna pengar än när de samlas för att de drivs av passion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Ingen skada skedd ju. 🙂

Jag gillar också viss hitlistmusik... 😕 Men som jag skrev är min åsikt klar "i det stora hela".

För det är ju bara att erkänna att det finns bra popmusik också om än sällsynt. 🙂

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar också viss hitlistmusik...  🙂 Men som jag är min åsikt klar "i det stora hela".

För det är ju bara att erkänna att det finns bra popmusik också om än sällsynt. 🙂

Åh, här är en annan sak man kan debattera! 😕

Popmusik betyder onekligen olika saker för olika människor. Jag tycker inte att Black Eyed Peas är pop, inte Britney heller. Men jag är väl skadad av indie- och britpop som begrepp.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

POP är bara en term som vi själva skapar.

POP för en dödsmetallare är allt som inte har massa patetiska dödsönskningar och dubbelkaggar och growl. Då är Bon Jovi och Dave Mattews Band pop oxå.

Däremot för mig som skriver och producerar rock, pop, alternativ musik osv är ordet pop nåntång som för mig består av skum fattig gladrock som alla festivalmänniskor lyssnar på, typ band som heter Karamell Till Månen och såna där. Det är pop för mig.

Sen band som Girls Aloud och typ Rachel Stewens, det är commersiell hitmusik. Medans de mesta som dom flesta tror är pop, är egentligen R&B och Soul.

Sen de där med att typ Max Martin & Co. skriver skittexter och horar sig, det är ju bara en objektiv åsikt ifrån Er. Det kan folk säga om mina låtar oxå, men jag har menat varenda ord jag har skrivit, och har gjort det från hjärtat. Även om låten låter som "pop" behöver det inte vara själlöst.

Även Beatles och Elvis var en produkt som var ihopsatta av producenter, och fick låtar skrivna till sig. Sen att Beatles köpte mkt rättigheter så deras namn skulle stå som writers är pga det inte var accepterat på den tiden att nån annan skrev ens låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen de där med att typ Max Martin & Co. skriver skittexter och horar sig, det är ju bara en objektiv åsikt ifrån Er.

Subjektiv menar du va, eller fanns det någon dold mening i det du skrev, månne? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Pop är ju egentligen ingen genre...

Betyder bara populärmusik och används på sånt som spelas på radio o tjänar mycke pengar, som man inte orkar tänka efter vad de egentligen är för genre. 😮

Kan va vad som helst som e populärt för stunden: Rnb, hiphop, punk, rock...........

/ Jacob (Sorry for the OT)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen de där med att typ Max Martin & Co. skriver skittexter och horar sig, det är ju bara en objektiv åsikt ifrån Er.  

Då man jobbar som låtskrivare på heltid och har så många uppdrag som ovan nämnda blir det väl lätt så att man inte lägger ner sin själ i varje komposition. (då jag inte själv gör det ska väl det här inlägget mest ses som en kvalificerad gissning) Och det är väl lite av problemet för dessa låtskrivare, de blir ju mer eller mindre tvunga att skriv en del "skitmusik" för att kunna fylla ett helt album eller möta alla förfrågningar. Jag förstår naturligtvis varför, alla har vi munnar att mätta men här var det bara musiken i sig jag ville klaga på.

Oftast har jag inte några större problem att lyssna på singlarna, både välproducerade och välljudande med en hel del kul ideer. Vad jag däremot stör mig på är deras ballader enligt standardformulär 1A som enbart andas rutin och låter som en miljon andra kompositioner. Det i sig är inget problem men när man vet vilken känsla de här människorna har för medryckande melodier så känns det som ett hån att de släpper ifrån sig sådan dynga.

Det är då ord som "musikprostition" dyker upp i huvudet. Sen så kanske det är så att de verkligen känner det de skriver i varje låt men det har jag lite svårt att tro på. Oftast är det väl så att texten är skriven utefter vilken målgrupp man har med musiken. Och det är det tänkandet som antagligen gör att slutprodukten känns lite plastig.

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Pop är ju egentligen ingen genre...

Betyder bara populärmusik och används på sånt som spelas på radio o tjänar mycke pengar, som man inte orkar tänka efter vad de egentligen är för genre. 😉

Kan va vad som helst som e populärt för stunden: Rnb, hiphop, punk, rock...........

/ Jacob (Sorry for the OT)

Ja, jag tror att ordet Populärmusik från början var ett sätt att skilja det från Klassisk musik. Populärmusik fortkortades i folkmun Pop som med tiden fick en annan betydelse och kan ju idag mycket väl ses som en egen genre.

Väldig svårt att dra några tidslinjer för detta dock.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...