Jump to content
Annons

Bärbar studio


leere

Recommended Posts

Tja!

Är det någon inom detta forum som är kunnig inom bärbara datorer? Sitter i starka funderingar på att bygga upp en bärbar studio, nästan ialla fall.

Vad bör en bärbar dator klara av för att kunna driva cubase, reason och en jävla massa pluggar?

RAM? Hur mycket?

Processorkraft, hörde på villovägar att en bärbar med P4 2,8Ghz ger hälften av en stationär på lika mycket. Sant eller falskt?

Har annars en rätt så stor bild hur det kommer bli annars (bortsett från ljudkortet, men det är en annan historia), men det är vilken dator det blir.

Ialla fall, tacksam för svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

RAM minne bör du sätta högsta prioritet på, detta snabbar upp systemet otroligt mycket. Jobbar du med samplers så är det dessutom betydligt trevligare än att läsa från hårddisk då hårddiskar i laptop'ar ofta är ganska slöa. Ofta har de snålat på minnet på laptop'ar så köp till extra, minst 512Mb, gärna 1024Mb.

Tips kan ju vara att fundera på hur bärbar den behöver vara också, släpbar kanske duger? Köper man en Mini-PC, typ Shuttle eller liknande och en 15" flatscreen så är den inte speciellt tung att ta med sig men är trevligare att köpa hårdvara till. Både vad gäller ljudkort, minnen och hårddisk. Dessutom får man bättre grejer för mindre pengar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej leere,

bara några reflektioner. Det är lite punktartat, för jag tror inte det finns några riktigt enkla svar.

Bara som referens, så kör jag mest inspelning av akustisk musik med 2 mikar och lite mastering till CD. Så inte riktigt det du tänker dig. Jag har en Presario 2500 som har 2,4 MHz processor, hårddisk med 4.200 varv, 512 MBit minne (minus bildminne), och 300 MHz (tror jag) FSB. I min väska vid inspelning har jag 30 meter stereo mikkabel, 2 mikar med stötdämpande upphängning, PC med nätagg, ett stativ på 4 meter, 30 meter nätkabel, en rulle tape, hörlurar, extern ljudkort, med mera. Sammantaget cirka 12 kg. Montirorerna får stanna hemma.

Jag har ingen aning om Macar, så allt som står här avser PC Windows. Och nuförtiden är det bara Windows XP som gäller.

-- vissa bärbara maskiner bullrar något hemskt. Lyssna på fläktarna. Min burk låter så in i helskotta, så jag kommer nog byta rätt snart.

-- minne. Absolut minimum är 512 MByte. 1024 är bättre. Få maskiner kan ha mer än så.

-- Snabbare CPU drar mer ström, dvs kortare batterilivslängd. Också mer värme dvs mera fläktar.

-- Hårddiskar inbyggda i maskinen: rätt små för det mest och rätt långsamma. De flest snurrar med 4200 varv vilket är rätt långsamt i avancerade ljudsammanhang. Du kommer troligen vilja ha extern FireWire hårddisk, så FireWire anslutning är ett krav tycker jag. Eventuellt kan du klara dig rätt bra med de snabbaste diskar som finns idag, en enda tillverkare har en HD på 7200 varv. Fortfarande liten om du skall arbeta med ljud.

-- Det är inte bara CPU-ns klockfrekvens som räknas. En annan viktig faktor är FSB - hastigheten. FSB betyder Front Side Buss, och där är där minnena sitter. Många bärbara här är långsamma. Har du ett val, ta den snabbare.

-- Bärbara har ofta videominnet som del av huvudminnet. Detta kostar också prestande genom att "kraft" går åt för att uppdatera skärmen.

-- Sen skall du ha ett ljudkort. Det finns en hel del olika att välja på.

-- Titta också på "hela paketet" du skall bära med dig. Det kan ju vara både PC-n + nätagg + externt ljudkort + nätagg till den + extern hårddisk + nätagg till den + Lurar + mus + mixer + nätagg till den + monitorhögtalare + en massa sladdar. Det är inte säkert att PC är så stor del av det paketet, så du kanske lika väl kunde ha en flatskärm + en "minilåda" med PC.

-- CD brännare är ett minimum. DVD-brännare vore bra för normalstora projekt får inte plats på en CD. Diskett kan du skippa.

Nu kan det här låta som att det är omöjligt. Men det handlar bitvis om att veta vad du vill göra. Det räcker om maskinen är TILLRÄCKLIGT snabb. Mer behövs ju inte.

I allmänhet stämmer det dock mycket bra att de bästa bärbara inte är i närheten av de bästa vanliga maskinerna prestanda. Jämför du med en "mitt-i-högen" vanlig maskin så kan dock en bärbar vara väl så bra.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen, skall bara försöka smälta allt nu också 🙂

Jag "sitter" med en stationär studio nu, med allt för mycket hårdvara. Och jag har en laptop (som jag skriver på nu).

Men det är att musiken jag vill inrikta mig på med den bärbara är electronica och liknande. Dvs, en hel del midi och lite audio.

Jag använde den laptop jag har nu till att spela in lite audio, men då jag bytte upp mig till cubaseSL2 märkte jag direkt att datorn inte längre ville vara med. Efter 2 dygn i en fabrik (noiseexperiment) ville man fördömma compaq till evigt helvete 😉

Med min lilla erfarenhet med laptops så vet jag att deras diskar inte är de bästa så jag kommer investera i en FWdisk, men de laptops jag sett saknar FW (om man bortser från Sony Vaio).

Kan du rekomendera någon tillverkare som är "bra" och användarvänlig?

Återigen, tack för informationen du gav...

/Marco

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa laptopar rekomenderar digi och de brukar vara rätt kräsna:

Dell Inspiron 8500 (Pentium 4-M) and 600m (Centrino) models

Gateway 400 series (with Pentium 4 or 4-M)

Toshiba Satellite 1900 series

IBM A series and T series

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...