Jump to content
Annons

error while trying to syncronize audio and midi.


silkwood

Recommended Posts

Hej. Har kört logic express 7 utan några större problem ett par månader och nu har den börjat bråka. Ljudet knastrar av och till och ibland poppar felmeddelande upp:

"error while trying to syncronize audio and midi. Sample rate 34995 recongnized. Check conflict betweed logic express and external device". Sample raten som den recognizar är olika varje gång, i övrigt är meddelandet identiskt.

Jag kör Ibook G4 768 MB ram, Edirol FA-66 ljudkort, Edirol PCR-M30 midikeyboard och sparar ljudfilerna på extern hårddisk Smartdisk crossfire.

Ljudkortet går till datorn med firewire, keyboard och extern HD med USB.

Har sample rate inställt på 44.1 i Logic och ljudkortet.

Första gången som problemet uppstod spelade jag in utan externa HD:n, sparade alltså filerna på datorns hårddisk, så den externa borde väl inte vara problemet? Kan det vara krångel med firewirekabeln?

Har testat olika buffer sizes och så, när jag valde "higher disk buffer" så löste det sig för en kväll, men nu krånglar det igen. Nu senast inträffade problemet när jag spelade upp två audiofiler och hade igång ett demo av kompakt.

Har sett att folk haft liknande problem på andra forum men inte hittat något tips som hjälper mig. Kan nån wizard här trolla till det? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Städa upp och defragmentera hårddisken.

Hur Defragmenterar man i Mac ?

Oavsett vilket filsystem eller operativ man använde så brukar fragmentering uppstå mer eller mindre... En lösning kan ju vara att man formaterar om sin audiodisk efter varje avslutat jobb.. Gamla filer ska ju normalt inte ligga kvar och skräpa där om man är någorlunda seriös 😛

Nåväl.. Just defragmentering av HFS+ och UFS är lite het potatis just nu.. MAC säger att det inte behövs... Precis som Microsoft sa om sitt NTFS också en gång i tiden 😏

En sida med tips om hur man vårdar sin Mac-disk hittar ni på http://www.macattorney.com/ts.html

Link to comment
Dela på andra sajter

OS X Panther, eller senare, behöver inte Defrag. 😏

OS X has no defrag application, however, OS X has implemented five methods of dealing with fragmentation and IO performance. Allow me to paraphrase Apple's own Technical Document on this matter: About Disk Optimization.

  1. Automatic file defragmentation works when you open a file in OS X. If the is under 20MB and fragmented, OS X will move it to a contiguous block of space on your hard disk.

  2. Delayed allocation (for HFS+ volumes) allows a number of small allocations to be combined into a single large allocation in one area of the disk.

  3. Hot-File-Adaptive-Clustering tracks frequently used files and moves them to faster portions of your hard disk.

  4. Aggressive read-ahead and write-behind caching reduces the impact associated with minor fragmentation

  5. HFS+ avoids reusing space from deleted files as much as possible, to avoid prematurely filling small areas of recently-freed space, thereby reducing the risk of fragmentation.

Link to comment
Dela på andra sajter

OS X Panther, eller senare, behöver inte Defrag. 🙂

Öhh.. Precis som jag sa 😛 . Apple påstår, precis som Microsoft också gjorde när NTFS kom, att deras filesystem inte behöver defragmenteras. Som jag också sa det är en het potatis och diskuteras om det hela just nu..

Mer att läsa på http://www.macattorney.com/ts.html#Anchor-7857

Men som jag också ännu tidigare sa.. Det kan hända att disken börjar bli full.. Då kan också sådan fel uppstå..

Lycka till nu! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske börjar bli mycket filer på din musikdisk så att hårddisk I/O börjar slöa lite.. Städa upp och defragmentera hårddisken.

Tack för förslaget. Ursäkta att det gått några dagar innan jag svarat, har varit ute i världen och sett mig om.

Det borde dock inte bero på att hårddisken är full, jag har minst 120 Gb kvar på HD:n, som är relativt ny. Men det lät som ett bra tips inför framtiden.

Kan problemen bero på:

1. Helt enkelt för kass prestanda??? Men borde inte 760 MB ram räcka om man inte kör en _himla_ massa pluggar? Två audiospår samt KOMPAKT var det som var igång senast då det började strula.

2. USB kablar. Borde jag byta till firewire till ljud-hårddisken? Alltså koppla in hd:n i ljudkortets firewire ingång (ibook har bara en fw).

3. Ljudkortet. Nån som har hört om FA-66 kan strula? Har haft intrycket att det ska vara väldigt stabilt, och har inte hittat något om motsatsen. Men kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan.. 😄 Ljuddisken på USB.. Hmm. Om du inte har separat strömförsörjning till hårddisken så funkar inte fullduplexläget som det ska.. Självklart är FW ett mycket bättre alternativ.. Prova det först 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hunnit fixa en ny firewire än. Men det är underligt, för nu senast när jag kört har den inte bråkat alls...fast jag egentligen inte gjort något speciellt åt det. Det känns ju lite läskigt när man inte kan va säker. Nå, jag återkommer när jag testat nya fw:n...

Tack för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu har jag uppgraderat minnet till 1.25 G. De mesta funkar nu FÖRUTOM kompakt. Så fort jag laddar in en instans av sattyget så crashar logic helt irrationellt, ofta precis när man trycker play eller rec. Fattar inte vad som är problemet, exsp kan jag köra många instanser av utan problem. Men jag vill ju åt de fina ljuden i kompakt. Nåja, har mailat NI för support de kanske kan klara upp problemet... hm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...