Jump to content
Annons

Viss musik..


Egghuvud

Recommended Posts

Knyter an lite till tråden om plattor man skäms för fast jag tänker mer på att jag ibland kan höra musik som är så pinsam att jag nästan inte står ut. Trodde kanske att det skulle försvinna när jag blev äldre, men det känns fortfarande så.

Jag står helt enkelt inte ut med scat

(alltså jag menar inte koprofagtjosanköret nu,. öhh...inte för att jag står ut med det heller)´

Speciellt inte Alice Babs. När hon kör igång med "skat-bobba-diddely-boddeli bip a dippa dooo", så blir jag så pinsamt berörd att jag genast måste spola öronen med tio kilo Motörhead.

Har också svårt för Lasse Berghagen. Han hade någon låt som gick i stil med "Rittan boddebolli bittan rabba dabba doooiinng" (huh jag ryser) 😱

Känner ni igen känslan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan få den känslan ibland när jag ser kort från fotosessions med en del dödsmetalband. När de har yxor och svärd och försöker så jättefarliga ut. 😱

Sånt där shohaderittandubiduuu som du nämnde kan ge mig kalla kårar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Texter som:

Move your feet to the beat

Hey mister dj

Dance to the trance

och liknande stör jag mig på.

För att inte tala om... Lets go get crazy, bam ba ba peeeeeh bappaah bappa deng deng. (Kanske en dålig tolkning av crazy frog?)

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

jag skäms för den här tråden

dom har iaf lyckats med sin musik, tror inte dom gillar dubbelkaggar och growl heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skäms för den här tråden

dom har iaf lyckats med sin musik, tror inte dom gillar dubbelkaggar och growl heller.

Jag skäms för ovanstående inlägg

Vad har framgång med Egghuvuds personliga åsikt att göra? tror inte jag gillar din attityd heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Egghuvvet! Scat är ofta oändligt pinsamt. Mest pga sångare/sångerskor sällan har nån som helst koll på sånt, och när dom ska ge sig på ett improviserat vokalsolo så vill man bara sjunka ner under stolen och inte synas. Står man och kompar så kan det ibland vara riktigt jobbigt (man får börja sitta på skorna så ingen ser att man försöker hålla sig för skratt). Trumpetare och saxofonister brukar nästan alltid kunna få till ett vokalt solo hundra gånger bättre. Sorgligt men sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte Du, Egghuvud, som startat upprop till förmån för Thore Skogman här på forumet, tillsammans med Roffe? Hur kan Du skämmas när "Babsan" sjunger arslet av honom i hennes gamla, fina scatjams?! Jag menar, Thore Skogman, Thore "fjantbrölar´n" Skogman!? Han som gav andningsfelet ett ansikte. Han och hans hemska, meningslösa "ramtillitillitillittjickatjickahumdehums"!

Då skäms man!

Man skäms också när Mariah Carey börjar waila två strofer in i en "sång", oavsett hur tekniskt drivet det är. Man vet att långt därinne finns det en vacker liten melodi som slits i tusen bitar av en människa som hellre ägnar sig åt sånt än att leverera med innerlighet och känsla. Tänk om någon kunde styra upp henne och vissa andra wailare! Det skulle kunna bli något fantastiskt!

Pinsamt också när nya talanger skall framföra svåra alster som de inte klarar. Jag har hört mången god slakt av Wthitney Houstons repetoar på talangtävlingar och "Sikta mot stjärnorna", "Fame Factory" etc. Varför kan ingen be dem och ta en lite, lite enklare låt som de, i gengäld, skulle kunna sätta? Många av dem har ju faktiskt en röst men en lite för svår låt. Den borde man träna på hemma och satsa på ett "säkert kort" under dessa pressade förhållanden. Jag minns också någon som försökte sig på Helen Sjöholms paradnummer ur "Kristina", "Du måste finnas". Det gick i något tv-program för ett par år sedan. Det var när jag hörde den sånginsatsen som jag inså att det inte finns någon gud!

Link to comment
Dela på andra sajter

14-åringar som spelar dödsmetall med paetiska döda texter och dito grabbar som rappar hip-hop med brytning fast är födda och uppvuxna i svergie. 😉

Det tycker jag är pinsamt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste erkänna att jag ryser och skäms när jag tvingas lyssna till innerliga, lätt avdankade sångerskor.

Ainbusk, Cajsa-Stina och Anna-Lotta.

Som Lundell, fast för kvinnor. Om ni fattar. 😉

Scat med Alice Babs tycker jag däremot är grymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag skäms när jag hör toktöntiga rappare som försöker låta skithårda. Mer fel än så vet jag inte om det kan bli. Samma sak med rappare som har 0 flow.

Jag skäms när jag hör en människa säga att dom tycker att Rix FM & Mix Megapol är jättebra radiokanaler som spelar jättebra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

14-åringar som spelar dödsmetall med paetiska döda texter och dito grabbar som rappar hip-hop med brytning fast är födda och uppvuxna i svergie. 😉

Det tycker jag är pinsamt! 😄

😆

Är du född och uppvuxen i detta land?

(bara undrar eftersom du stavat "Sverige" fel)... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

14-åringar som spelar dödsmetall med paetiska döda texter och dito grabbar som rappar hip-hop med brytning fast är födda och uppvuxna i svergie.  😉

Det tycker jag är pinsamt!  😄

😆

Är du född och uppvuxen i detta land?

(bara undrar eftersom du stavat "Sverige" fel)... 😉

😉

Jag kanske borde kolla mina stavfel, okej? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Egghuvud: Håller med dig till 100%. För min del får de gärna skicka all förbannad bebop, scat och tråkig prettojazz till helvetet.

Dit kan också lama tjoahadelittanlej texter fara tillsammans med Mariah Carey, Whitney Houston, Yngwie, fjortisrappare, 50-cent, Ainbusk, Anna-Lotta, Per Gessle, Jimmy Jansson, Darin och mycket annan skit som aldrig borde ha fått se dagens ljus.

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde även sortera under "det var bättre förr", eller möjligen under "vem har någonsin brytt sig":

Minns hur vokalist Wall Entoft på den nysläppta storsäljarvinylen gastade

"he's a axe victim", i stället för det mer grammatiskt korrekta "hes AN axe victim". Han korrigerade sig senare vid liveframträdanden 😉

Finns faktiskt att avnjuta på internätet: http://www.musicline.de/de/product/Axewitc...//4030554006179

(Glöm inte att ha lite fri spejs onkring dig Brojd, du kommer att spontanbanga till det här)

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hör Mats Rådberg sjunga en låt som heter "Kontokorts-Kurt" så rodnar jag av skam å Mats vägnar. Vissa låtar ÄR roliga, men i den här låten FÖRSÖKER han

vara rolig utan att lyckas och det är skit!

Link to comment
Dela på andra sajter

😉 För tusan Alice Babs är fantastisk! 😉 Såg en gång hur hon satte en urläcker stämma till Fjäril Vingad på (ok nu skäms jag lite...) Så skall det låta. Swedanes, Duke Ellington, orkar inte rada upp mer... Jag har enorm respekt för hennes kunnande!
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara infoga att jag inte var ute efter musik som är dålig utan sådan som man verlkigen känner skamkänslor för. Det är inget påhopp på artister som ni måste känna att ni skall försvara, det var inte så jag menade. Jag menade att det gör mig så pinsammt berör att jag inte klarar av att se, eller höra det. 😉

Vissa av er tycks förstå vad jag menar.. 🙁

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte Du, Egghuvud, som startat upprop till förmån för Thore Skogman här på forumet, tillsammans med Roffe? Hur kan Du skämmas när "Babsan" sjunger arslet av honom i hennes gamla, fina scatjams?! Jag menar, Thore Skogman, Thore "fjantbrölar´n" Skogman!? Han som gav andningsfelet ett ansikte. Han och hans hemska, meningslösa "ramtillitillitillittjickatjickahumdehums"!

Fast konstigt nog får jag inte alls samma känsla för Thore S. Trots att jag logiskt sätt skulle det. Han känns mer genuin på något underligt sätt och då reagerar jag inte med intensiva skamkänslor. (obs detta är inte ironi)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är/var ingen som såg Nordman-killen och kompani på tv4 för 10 minuter sen? Hans cowboy-kompis och resten av gubbligan var faktiskt riktigt svettigt att ta sig igenom. Soffsnacket efteråt va nästan värre när dom pratar ut om sin egen text, sina narkotikaproblem.. Och dom håller nog fortfarande på men jag klarade inte mer sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara infoga att jag inte var ute efter musik som är dålig utan sådan som man verlkigen känner skamkänslor för. Det är inget påhopp på artister som ni måste känna att ni skall försvara, det var inte så jag menade. Jag menade att det gör mig så pinsammt berör att jag inte klarar av att se, eller höra det.  🙂

Vissa av er tycks förstå vad jag menar..  😄

Nej, det var ett hemskt påhopp på Babbsen. Skämt åsido, förstod vad du menade men ha det så bra.

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Panflöjtsporr

Jag var på Liseberg med barnen. Så fort man kom till, oerhört vackra, planteringar hade någon smugit in högtalare i dessa som faktiskt lät riktigt bra. Det var bara ett fel. Det som hördes ur dem var George Zamfir eller någon annan panflöjtsonanist!

Hur har denna ljudkreatör/trädgårdskreatör tänkt? "Nu gör vi en plantering som är så vacker det bara någonsin går, sen när folk inte tror det kan bli bättre så drar vi på med George Zamfirs cover på Titanic-klassikern My heart will go on!"

Jag stod faktiskt där och skämdes! Om någon såg mig vid planteringarna kunde ju de ha fått för sig att jag diggade musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan du ju ana hur glad jag blev när stamfiket i ängelholm togs över av ett gäng idioter som bara skulle göra om det till restaurang och hade som första åtgärd att spela.. jepp, panflöjtsporr. 😉

För övrigt uppvisar jag nu oroande tendenser på att skämmas för mindre och mindre. I måndags var jag och några andra på malmöfestivalen och kollade på bla Entombed, Beecher och Darkest Hour(och så lite Laibach.. men det nämner vi inte).. på vägen hem hittade jag en skiva med Svensk Gammaldans 3, endast låtar av Lasse Stefanz typ. Hör och häpna.. det va riktigt mysigt att lyssna på vägen hem! Detta hade inte kunnat ske för ett par år sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fantastiskt oerhört svårt för vissa artister som t.ex Carola och Mariah Carey och liknande. Jag klarar inte av weilande i ballader. Det om något gör mig illamående och förbannad på en och samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...